Forfatter Emne: 1979 Chevrolet Malibu  (Læst 37456 gange)

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #75 Dato: Mandag den 20. Juli kl.16:59 »
Kastede mig lige over at børste firewall'en, da jeg tænkte, at det gav meget god mening, når nu bunden alligevel (forhåbentligt) snart skal have turen med grunder osv.  :)
Fik lige kigget nærmere på de steder, der skal have en kærlig hånd i bunden, og prøvede at finde ud af, hvordan det skal gribes an. Kan se, at der er nogen før mig, der "grebet det an" også, og det er sjovt nok også nogle af de steder, hvor karosseriet synes hårdest ramt.  ::)

God dag på værkstedet idag, og i morgen bliver også god omend ikke lige så lang  8)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #76 Dato: Mandag den 20. Juli kl.17:01 »
Og lidt flere billeder...
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #77 Dato: Mandag den 20. Juli kl.17:03 »
...og...
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #78 Dato: Mandag den 20. Juli kl.17:17 »
Gó fornøjelse, det ligner en historie ala spiritman og igen.
Håber du holder gejsten, så vi har noget at følge  8)

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #79 Dato: Mandag den 20. Juli kl.17:25 »
Gó fornøjelse, det ligner en historie ala spiritman og igen.
Håber du holder gejsten, så vi har noget at følge  8)

René

Enig med Renè, dejligt at se du rykker  Thumbs up men hvor jeg nyder at kunne læne mig tilbage og kigge billeder denne gang ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #80 Dato: Mandag den 20. Juli kl.17:43 »
Det for fedt du giver den gas, mange ville kaste håndklædet når de skulle igang med alle de huller.
Der er kun en måde at gøre det på, nemlig at lave en tæring af gangen og ikke kigge på de andre imens. Før eller siden er der ikke flere tilbage og man er færdig.
Jeg selv er startet på en 1967 firebird, så jeg er osse igang med den spændene opgave det er at slibe og skrabe bund mm. Hvis det er til nogen trøst.
Mvh smeden.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #81 Dato: Mandag den 20. Juli kl.17:53 »
Det for fedt du giver den gas, mange ville kaste håndklædet når de skulle igang med alle de huller.
Der er kun en måde at gøre det på, nemlig at lave en tæring af gangen og ikke kigge på de andre imens. Før eller siden er der ikke flere tilbage og man er færdig.
Jeg selv er startet på en 1967 firebird, så jeg er osse igang med den spændene opgave det er at slibe og skrabe bund mm. Hvis det er til nogen trøst.
Mvh smeden.

Du må lave en Firebird billede serie hs1973  ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #82 Dato: Tirsdag den 21. Juli kl.08:20 »
Jeg tager den sværeste gennemtæring først, og arbejder ud derfra  O0 Det kan være en udfordring liiige at finde ud af, hvordan man angriber det bedst, synes jeg - for eksempel tror jeg, jeg er nødt til at "pille" beslaget til førersædet ud for, at få det bedste grundlag for en lapning af bunden foran :)

Jeg er glad for, at det sidste pladearbejde, jeg lavede var så besværligt, at dét rust, der skal laves her, virker overkommeligt  8)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #83 Dato: Tirsdag den 21. Juli kl.20:10 »
Jeg skal nok poste lidt billeder, jeg er dog ikke så god til at huske at tage billeder når jeg er i værkstedet. Jeg lover dog at gøre et forsøg.

Det sku da super du fik lov at øve dig på en gammel spand først, og endda i en sådan grad du føler dig tryg ved at hoppe ud i din egen renovering. Jeg plejer at sige når en newbie spørger om råd, at man skal se logisk på skaden og prøve at regne et par skridt frem. Hvis det er udfordrende former så skær med de tynde skæreskiver og pil det forsigtigt fra hinanden. På den måde har man de gamle dele at forme og måle efter.
Ellers kan man osse lave pap skabeloner og overføre til stål. Og så er det nogen gange nødvendigt at fjerne feks en del af konstruktionen for at komme til skaden.

Det er der de fleste sjusker dels af frygt for at komme for langt ud, eller fordi det er for besværligt at gøre det rigtigt. Husk svejseprimer på de flader som man skal svejse på og på bagsiden for at forhindre ny rust i at opstå. Rent jern ruster nærmest omgående specielt omkring svejsninger. Her er din zinkspray velegnet som svejseprimer.

Mvh smeden

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #84 Dato: Torsdag den 23. Juli kl.22:03 »
Lidt fra igår og idag. Resten af dagen blev brugt på at tilpasse, skære og forme lappen, der skal ind under tværbeslaget/-vangen  O0 Jeg har lært, at ting, der "bare lige" skal gøres, ALTID tager minimum dobbelt så lang tid  ::)
Beslaget til sædet skulle først af, og dernæst skulle bunden lige nærstuderes og skæres ud og bores/skæres/slibes/hamres fri at tværvangen.

I morgen skal der svejses (og installeres knastlejer i en Ford big block)  Thumbs up
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #85 Dato: Onsdag den 29. Juli kl.09:10 »
Det går fremad på flere punkter...  :) Der er blevet skåret lidt mere ud, og blevet svejset lidt de sidste par dage... Til gengæld er blevet nødt til at kaste mig ud i at afskærme mit rum, så jeg ikke sviner så meget, og herunder at sætte en port i garagen (det er der ikke så meget bil over, I knowO:-)) Men det går da fremad  8)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #86 Dato: Onsdag den 29. Juli kl.20:29 »
Det ser godt ud, du ender som svejsemester. Thumbs up

Mvh smeden.

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #87 Dato: Torsdag den 30. Juli kl.07:22 »
Det kunne have været pænere (og svejsesømmene skal lige slibes ned), men det går nu nok - det er nok ikke det sted, man kigger mest, når nu bilen engang skal vises frem  >:D
Det mest ideelle ville have været, hvis jeg bestilte et komplet floorpan, og erstattede hele lortet, men det rækker økonomien ikke helt til  ::)
Malerarbejdet bliver desværre udskudt lidt, indtil jeg har fået en "tæt" værkstedsplads, så svineriet bliver begrænset til mit eget område såvidt muligt. Det er vilkårene for steder, hvor jeg har min bil, så det må jeg hellere efterleve  :D Men det betyder faktisk også, at der kommer lidt orden og bliver ryddet op omring Malibuen, og så burde det alt andet lige blive lettere at komme til  O0

Smeden, du skriver, at du brugte epoxygrunder på dit Firebird-projekt - hvilke egenskaber har den, og er det noget, der kan anbefales og/eller står på lige fod med Esbjerg Paints' maskinprimer mon? Det er måske værd også lige at undersøge alternativerne for en sikkerheds skyld  Thumbs up
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #88 Dato: Søndag den 02. August kl.20:38 »
Hej Marcus. Epoxyprimeren er det bedste til at opbygge en solid grund at arbejde videre på når man skal beskytte gammel plade der er svejset i. Men det er til gengæld osse giftigt som fanden med dødningehoveder osv. Det er 2 komponent og skal sprøjtes på så det er ikke for sarte sjæle. Men til plade med rust ar og svejsesømme er det suverænt. Esbjerg maskin primer er sikkert udemærket, kender ikke lige produktet. Men mon ikke det er fint nok til en gammel bil.

Jeg bruger epoxy fordi jeg kan stå inde for det, og sammen med en gang gummihud og et par lag lak er det skudsikkert til undevognen. På overdelen af karrossen kan man med fordel bruge det. Man sliber rent og svejser det der er nødvendigt. Så giver men 3 gange epoxy, 2gange fylder, så ridser man fylderen med 220 og først derefter kommer man spartel på karrossen. Når man er færdig med at rette med spartel, giver man 3 nye gange epoxy på de bare pletter og 3 tykke gange fylder over hele bilen, så retter man med 220 og gentager til alt er snorlige.

Så har du en karosse med en skudsikker perfekt undergrund til en superlak. Det med spartel direkte på rå jern, er ikke skidegodt dere R risiko for fugtknopper og randzoner og alle mulige andre ubehagligheder. Den anden måde virker optimalt mod problemer med rust senere.

Mvh smeden.