Forfatter Emne: 1979 Chevrolet Malibu  (Læst 45631 gange)

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #15 Dato: Søndag den 12. Oktober kl.04:35 »
Been there adskillige gange. Processen er mindst lige så fed som det er at bruge bilen bagefter :-)
Maler du motorrummet osv ?
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #16 Dato: Søndag den 12. Oktober kl.23:08 »
Jeg får virkelig også et godt kendskab til bilen under operationen, og jeg har allerede fået dannet mig et godt indtryk af, hvordan standen er, og hvor den skal have en kærlig hånd. Rammen er første prioritet, og derefter tager jeg den i etaper :)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #17 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.09:50 »
Aircon-boksen er endelig ude, og skærmene er væk, og det samme gælder for fronten og køleropstillingen. Aircon-systemet har været en større hovedpine, som endelig er blevet forløst.
Jeg tror jeg vil bruge anledningen til at fabrikere min egen blændplade indtil, jeg har fået købt mig en "heater only"-erstatning.
Det næste, der skal ske, er at instrumentbrættet skal ud, bagkofanger og -lygter ligeledes.
Kommer jo nok til at bruge en rum tid på at markere forbindelser og tage billeder af hele molevitten, men så er der vel også tid til at reflektere lidt over hele projektet, og hvordan det hele egentligt sidder sammen :)

Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med smallblocks fra 1997-ish Tahoe (og lignende)? Mener de hedder L31 og er med EFI... Overvejer at smide sådan en fætter i, når det engang bliver aktuelt nemlig.
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #18 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.10:45 »
Du giver den da gas, fedt at se, og det er da noget af et hul der er ind til "stuen" i højre side!!  ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #19 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.12:17 »
Det ser godt og grundigt ud. Fedt mand.
en nyere 350 med sprøjt er en laber opgradering i sådan en bil...
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline COUT

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #20 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.14:12 »
Aircon-boksen er endelig ude, og skærmene er væk, og det samme gælder for fronten og køleropstillingen. Aircon-systemet har været en større hovedpine, som endelig er blevet forløst.
Jeg tror jeg vil bruge anledningen til at fabrikere min egen blændplade indtil, jeg har fået købt mig en "heater only"-erstatning.
Det næste, der skal ske, er at instrumentbrættet skal ud, bagkofanger og -lygter ligeledes.
Kommer jo nok til at bruge en rum tid på at markere forbindelser og tage billeder af hele molevitten, men så er der vel også tid til at reflektere lidt over hele projektet, og hvordan det hele egentligt sidder sammen :)

Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med smallblocks fra 1997-ish Tahoe (og lignende)? Mener de hedder L31 og er med EFI... Overvejer at smide sådan en fætter i, når det engang bliver aktuelt nemlig.

L31 har vortec toppe, den burde yde ganske fornuftigt :-)

Helt generelt burde der ikke være mange ben i det. Specielt ikke i forhold til LS og LT motorer. Jeg er ikke helt sikker på at knasten er forberedt til mekanisk pumpe (knasten driver pumpen) herudover kræver vortec toppe et specielt indsug, men det er jo heller ikke noget problem, hvis du bevarer EFI'en.

Jeg har set flere på corvetteforum o.a. bruge L31 som en prisbillig erstatning for L98

http://gbodyforum.com/viewtopic.php?f=13&t=38709#.VD5isPl_uqE

Selv fra ny er prisen jo fornuftig for en longblock

http://www.summitracing.com/int/parts/nal-12530283

Specielt hvis der sammenlignes med en 330 hk crate engine fra GM

http://www.summitracing.com/int/parts/nal-19210007
« Senest Redigeret: Onsdag den 15. Oktober kl.15:32 af COUT »

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #21 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.17:21 »
Det er en super ide at smide en 350 i med sprøjt og moderne toppe. Vortec er super toppe til en frisk gadebil. Der bliver noget ledningsarbejde, men hvis du finder motor/gear med komplet ledningsnet burde det helt klart være overkommeligt uden en doktorgrad. Alternativt kender vi folk som er dygtige og hjælpsomme:-)
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #22 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.20:48 »
Det er en super ide at smide en 350 i med sprøjt og moderne toppe. Vortec er super toppe til en frisk gadebil. Der bliver noget ledningsarbejde, men hvis du finder motor/gear med komplet ledningsnet burde det helt klart være overkommeligt uden en doktorgrad. Alternativt kender vi folk som er dygtige og hjælpsomme:-)

Den motor og gearkasse, jeg har for øje mangler et ledningsnet, men det kan man skaffe fra painless (de skulle gerne være skræddersyede til motor/gearkasse), så det ville måske hjælpe lidt på det. Det er klart el'en, der er min største bekymring i øjeblikket. Er spændt på, hvad jeg finder ud af, når jeg når "dybere" i adskillelsen af slæden :) Men det bliver næsten helt sikkert en 350'er med sprøjt! :)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #23 Dato: Onsdag den 15. Oktober kl.20:57 »
Work of the day :) Jeg morer mig meget over, hvor plastic fantastic mange af delene på Malibu'en er :D Ved ikke om man kan se det på billederne, men de tog shockabsorbers for enden af rammen sidder forskelligt... Plejer de det? Den bagerste del af rammen i den ene side, er blevet skiftet før, jeg købte bilen. Dette er nok et resultat heraf. Men så meget destoere grund til at komme til bunds i bilen, og få rettet op og lavet til og fra :)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #24 Dato: Torsdag den 11. December kl.17:39 »
hej marcus, så fandt jeg osse over på denne side. godt at se du kaster dig ud i at få gjort noget ved din malibu. skulle du have spørsmål så ringer du bare eller sms. håber du stadig er glad for dine kofangere. og godt du ikke solgte den videre. den første er altid noget specielt. mvh "smeden"

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #25 Dato: Fredag den 12. December kl.00:21 »
Jamen hejsa!
Jo, tak - der kommer helt sikkert snart en opgave, jeg skal have hjælp til :) Kofangerne er jeg stadig afsindigt glade for - de var en kæmpe "game changer" for bilen, synes jeg!

Ja, jeg er faktisk også utrolig glad for, at det aldrig blev til noget med det eventuelle salg (jeg ville dog have kørt rundt i en '87 Blazer nu, så jorden var ikke gået helt under) - jeg har jo været meget heldig og finde et godt og billigt sted, hvor jeg kan og må lave bil :)

Håber også det skrider fremad for dit eget projekt!  8) Det var jo med hagen nede ved gulvet, jeg så den sidst - du skulle da næsten ligge et billede op under "Vis mig din bil"? :D
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #26 Dato: Fredag den 12. December kl.16:56 »
Du skriver eller ringer bare hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med. Jeg vil dog sige at du er godt igan med at gøre det rigtigt første gang, her tænker jeg på at alle dimser mv i poser og billeder af tingene. For man glemmer lyn hurtigt hvordan den skal sættes sammen igen. Og man mister hurtigt vitale dele. Jeg har feks forlagt en eller to ting på trods af ingen af delene har forladt min garage. Så smid aldrig noget væk på forhånd selv om man er sikker på man ikke skal bruge det mere.

Nu er din model heldigvis rimeligt nem at finde stumper til, men gratis er det jo ikke ligefrem så alt der kan reddes og bruges er penge sparet jo. Jeg glæder mig til at se den færdig god fornøjelse med projektet. Mvh smeden.

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #27 Dato: Tirsdag den 23. December kl.12:33 »
Så er ledningsnettet ude efter at være blevet markeret efter bedste evne, og pakket i en plasticpose. Det er lidt at kællingeknude, sådan et ledningsnet - jeg håber det kan gøres mere enkelt og overskueligt, når det engang skal i igen.

Fin lavet en kompressionstest på 305'eren, og der er ikke en cylinder under 12 psi/bar/nm (er ikke den store fysiker, og så selvfølgelig ikke måleenheden på måleren...).
Jeg har ladet mig fortælle, at det er udemærket.

Motoren er ved at være klar til at blive taget ud. Der mangler lige gearkasse-crossmemberen, som bliver skruet løs og understøtter lige inden, motoren tages ud.
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #28 Dato: Tirsdag den 23. December kl.14:13 »
Så er ledningsnettet ude efter at være blevet markeret efter bedste evne, og pakket i en plasticpose. Det er lidt at kællingeknude, sådan et ledningsnet - jeg håber det kan gøres mere enkelt og overskueligt, når det engang skal i igen.

Fin lavet en kompressionstest på 305'eren, og der er ikke en cylinder under 12 psi/bar/nm (er ikke den store fysiker, og så selvfølgelig ikke måleenheden på måleren...).
Jeg har ladet mig fortælle, at det er udemærket.

Motoren er ved at være klar til at blive taget ud. Der mangler lige gearkasse-crossmemberen, som bliver skruet løs og understøtter lige inden, motoren tages ud.

Fedt, godt med lidt juleferie så der kan blive skruet bil  ;D ;D
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 1979 Chevrolet Malibu
« Svar #29 Dato: Tirsdag den 30. December kl.16:36 »
Hvis du ikke har nået at rykke motoren ud, så er et godt råd at fjerne strømfordeleren. Den bliver presset ind i torpedovæggen når du løfter motoren med skader til følge. Har du pillet den ud har du nok opdaget dette selv, men ville lige nævne det.
Mvh smeden.