USAbilforum

Brugerhjørnet => Vis mig din USA bil => Emne startet af: Marx3 efter Mandag den 13. Oktober kl.22:23

Titel: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Mandag den 13. Oktober kl.22:23
købte en Trans Am hos Gunnar i foråret og gik igang med at klargøre den til maler.
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/4B800CBC-0926-45EE-BEE9-208DDC3FF327_zpsqkdgpimn.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/4B800CBC-0926-45EE-BEE9-208DDC3FF327_zpsqkdgpimn.jpg.html)
standen er middel til ringe. buler, transportskader osv, men meget begrænset rust
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/4D4C2D46-2133-4694-A65D-51957DDCB56E_zps8jkqy5pb.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/4D4C2D46-2133-4694-A65D-51957DDCB56E_zps8jkqy5pb.jpg.html)
jeg har set en vis film ca 450 gange, så målet er klart
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/ABF9FEFF-EE54-44CD-A923-34B682593D53_zpsftkqgkmv.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/ABF9FEFF-EE54-44CD-A923-34B682593D53_zpsftkqgkmv.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/B2EB1FCB-7067-4C4E-A385-CF13AD405ACE_zpsbdprbp5a.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/B2EB1FCB-7067-4C4E-A385-CF13AD405ACE_zpsbdprbp5a.jpg.html)
actual miles
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/B548E7CD-A94B-46D7-ABA1-0BCB48DA10DE_zpsbrjpwn0w.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/B548E7CD-A94B-46D7-ABA1-0BCB48DA10DE_zpsbrjpwn0w.jpg.html)
en tur til syn i smadderkassen
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/6a6c285c-0ae8-42ec-bc7a-a72439df04d7_zpsf4f13d38.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/6a6c285c-0ae8-42ec-bc7a-a72439df04d7_zpsf4f13d38.jpg.html)
og så til maler
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/5027E9EB-9F91-4D03-AB99-A0B8C07BABA8_zpst8wbatvc.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/5027E9EB-9F91-4D03-AB99-A0B8C07BABA8_zpst8wbatvc.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/unnamed_zpsfc1ea8bb.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/unnamed_zpsfc1ea8bb.jpg.html)
1
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/3B6CD1BC-55CE-4067-BCC7-C9184B5987C8_zpspsabgdub.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/3B6CD1BC-55CE-4067-BCC7-C9184B5987C8_zpspsabgdub.jpg.html)
2
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/95bf1b20-2b4c-45fd-89c1-b5fa153b774a_zpsab817d75.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/95bf1b20-2b4c-45fd-89c1-b5fa153b774a_zpsab817d75.jpg.html)
3
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/a5230323-a281-41ea-91ef-cd48fed09b70_zpsa0310ac3.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/a5230323-a281-41ea-91ef-cd48fed09b70_zpsa0310ac3.jpg.html)

og så ud med motoren
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/2014-09/D75B404F-96DB-405F-A4F4-4CFFEC997D1F_zpspeigjzp1.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/2014-09/D75B404F-96DB-405F-A4F4-4CFFEC997D1F_zpspeigjzp1.jpg.html)
total adskillelse
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/2014-09/8C8D0161-7412-479C-9BEC-9FB31F6B9F5E_zpso33syqhx.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/2014-09/8C8D0161-7412-479C-9BEC-9FB31F6B9F5E_zpso33syqhx.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/2014-09/156DAFCE-3F3A-4897-B351-FEFBDC6F2729_zpsgww6sdvv.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/2014-09/156DAFCE-3F3A-4897-B351-FEFBDC6F2729_zpsgww6sdvv.jpg.html)
GM corporate blue som ab fabrik...
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/2014-09/6199ED6A-1B5F-456C-B518-0CA8AF0C87A3_zpsooa9plta.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/2014-09/6199ED6A-1B5F-456C-B518-0CA8AF0C87A3_zpsooa9plta.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/bdd37edf-d4d5-4a34-99f7-1f5e70e75c86_zpsbbc47b49.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/bdd37edf-d4d5-4a34-99f7-1f5e70e75c86_zpsbbc47b49.jpg.html)
motorrummet får semi-gloss som ab fabrik.
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/2014-09/bbacc10c-bf22-45ac-b88c-8e811ae1ac82_zpsb243cfee.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/2014-09/bbacc10c-bf22-45ac-b88c-8e811ae1ac82_zpsb243cfee.jpg.html)

Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Mandag den 13. Oktober kl.22:38
ny himmel, nyt gulvtæppe, nyt fejlfrit instrumentbræt og opgradering fra ´78 deluxe lombardy stofsæder i vaskeægte slidt babyblå
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/e2d59b0b-c325-4a21-83bb-4b694a0e5a96_zps127506f4.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/e2d59b0b-c325-4a21-83bb-4b694a0e5a96_zps127506f4.jpg.html)
til ´77 Deluxe horsecollar skindsæder
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/f32303fe-08a6-47f6-b308-34a7a934f6a7_zps7ebb1ca0.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/f32303fe-08a6-47f6-b308-34a7a934f6a7_zps7ebb1ca0.jpg.html)

ombetrækning viser sig at være overraskende nemt.
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/4E6E8152-02D9-4879-A0E3-D427DD7541EC_zps10wqubhf.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/4E6E8152-02D9-4879-A0E3-D427DD7541EC_zps10wqubhf.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/5d4e8a97-4480-4c4d-a10d-e3a011863b30_zps5acd1f93.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/5d4e8a97-4480-4c4d-a10d-e3a011863b30_zps5acd1f93.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/1f97085f-c787-445b-bc30-8cc7ff7ff760_zpsa68f4231.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/1f97085f-c787-445b-bc30-8cc7ff7ff760_zpsa68f4231.jpg.html)

i øvrigt sidder man ufatteligt meget bedre i horsecollar sæder end i ´78 deluxe. Støtten er mageløs.
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Spiritman efter Tirsdag den 14. Oktober kl.07:18
Fed bil, og det er den rette model T/A med det brede "grin" ME LIKE  ;)

P.S Sover du aldrig?
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Hærmand efter Tirsdag den 14. Oktober kl.08:27
Ser kanon ud :) Når man sådan bare kigger billeder, ligner det et arbejde, der tog en lille uge, men det har jo nok været lidt mere tidskrævende? :)
Hvordan klargjorde du motor og motorrum til maling?
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Tirsdag den 14. Oktober kl.10:17
hehe, ja det ser nemt ud på billederne... jeg fik bilen i marts, så vidt jeg husker, og gik og pillede lidt ved den her og der uden rigtig at komme igang. Så havde malerne pludselig tid hen sidst i Maj, så fik jeg fingeren ud og fik den toldsynet og kørt den til maler i uge 23. Jeg kunne lige så godt udnytte ventetiden på afgiften.
Fik bilen tilbage i uge 27 og samlede eksteriør som en gal fordi jeg ville til øster hurup i den. Motoren var slidt, men jeg håbede den kunne slæbe sig gennem sommeren. Det kunne den så ikke. Så lavede jeg sæderne og gik i stå. Så for 3 uger siden hev jeg motoren ud og fandt ud af at den var i god stand og bare skulle hones. Den får nye hoved og plejl-lejer, samtlige pakninger, et enkelt nyt stempel og en enkel plejlstang Status er nu at jeg venter på topstykkerne, der ude og få høvlet lidt af så kompressionsforholdet giver mere mening ( 7.8:1 stock )

Jeg rensede motoren fuldstændigt af og affedtede det hele. Alle de løse dele blev lige matteret med korn 240 eller lign. Alt er malet med almindelig 2-komponent autolak. det der tog længst tid var at dække motorrummet af :-)

(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/2014-10/0EA06056-C93D-4AC8-8477-10D0AC64A1D0_zpswkmv6uyu.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/2014-10/0EA06056-C93D-4AC8-8477-10D0AC64A1D0_zpswkmv6uyu.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/BF7B9817-1634-43A9-B76E-BE99378F754E_zpsanlpxcmc.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/BF7B9817-1634-43A9-B76E-BE99378F754E_zpsanlpxcmc.jpg.html)

planen er 100% original, så detaljerne skal være i orden
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/5B82F13B-A028-4FAB-8B89-E4594FF01621_zpssqdrbm8f.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/5B82F13B-A028-4FAB-8B89-E4594FF01621_zpssqdrbm8f.jpg.html)

Nå kværnen kommer i skal jeg have shinet transduceren, viskermotoren og beslaget til cruise servoen op og have købt en ny hovedcylinder/forstærker, så er motorrummet fuldstændigt originalt og som nyt i udseende.
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: jw63ss efter Tirsdag den 14. Oktober kl.17:06
Superflot arbejde, dejligt at se... :)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Jandk efter Tirsdag den 14. Oktober kl.17:57
Det ser virkeligt godt ud!!
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Tirsdag den 14. Oktober kl.18:01
tak tak :-) jeg kan ikke lade være. Jeg er en sucker for biler der er "tidsmaskiner"
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Onsdag den 29. Oktober kl.22:51
Det er lige oppe over at motoren ryger i.
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/734F8742-0B4C-4947-A738-253684248CC9_zpsur1eommr.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/734F8742-0B4C-4947-A738-253684248CC9_zpsur1eommr.jpg.html)

(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/2516C2F6-5453-4FB4-A442-E54FAFB12774_zpskaeltstj.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/2516C2F6-5453-4FB4-A442-E54FAFB12774_zpskaeltstj.jpg.html)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/99868E0C-7CEC-4A86-ABDE-14DC224C549F_zpsozrgbxa9.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/99868E0C-7CEC-4A86-ABDE-14DC224C549F_zpsozrgbxa9.jpg.html)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Mads K efter Torsdag den 30. Oktober kl.08:00
Hold da kæft, du får noget fra hånden  :o FEEEED bil og man kan næsten høre Burt Reynolds grine i baggrunden. Smokey and the Bandit har kultstatus her  :)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Torsdag den 30. Oktober kl.18:30
Jeg syntes det går alt for langsomt:-) har skruet 20 min hver 3. dag i 14 dage :-)
Kværnen ligger pt på plads i hullet. Knast køres ind imorgen formiddag.
Næste opslag bliver forhåbentlig et klip med 2 sorte streger:-)
Smokey and the bandit er über-kult:-)
Er der stadig gang i kalø nu?
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Hunden efter Torsdag den 30. Oktober kl.23:03
Hej Marx

Super projekt du har gang i, det ser godt ud.


Hilsen
Henrik
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Fredag den 31. Oktober kl.19:31
Mange tak.
kværnen kom i, og knasten blev kørt ind i formiddags. Motoren spinner som en mis! ingen mislyde, ingen røg, ingen utætheder.
Der skal lige trimmes lidt karburator, da den ikke vil arbejde når den skal ud af hullerne fra stående start, men når man triller 50 km/t og jokker sømmet i bund, så går den sidelæns på fugtig asfalt. Noget må jeg da have gjort rigtig :-)
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/fcb496ed-7c37-4773-aa0b-ba169e11862c_zps07995e65.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/fcb496ed-7c37-4773-aa0b-ba169e11862c_zps07995e65.jpg.html)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Spiritman efter Fredag den 31. Oktober kl.19:36
Ser super godt ud, meeen kunne du ikke have brugt lidt tid og kærlighed på den bremsebooster og hovedcylinder når nu du alligevel har gået og sparket dig i skridtet mens du ventede på dine topstykker  :P :P :P :P ;D ;)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Søndag den 02. November kl.10:49
Det kommer hen over vinteren, det kommer! Det kommer!
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/4B1B1B9D-A977-4501-9DC9-74A5D1EB12C8_zpsdtaz3ojh.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/4B1B1B9D-A977-4501-9DC9-74A5D1EB12C8_zpsdtaz3ojh.jpg.html)
Først og fremmest skal jeg lige have styr på diverse knirke og raslelyde som giver sig til kende når man KØRER i bilen ( Yaaay )
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Jandk efter Søndag den 02. November kl.10:54
Ser det bare sådan ud, eller er der lys i Pontiac mærket på fronten ??


Den er sq fin  :)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Hr Jensen efter Fredag den 14. November kl.07:47
Fin bil, og godt der er nogen som gider at gøre dem endnu bedre.

Håber ikke du for de samme problemer med knasten som mange har efter de har kørt den ind. Jeg har selv en bil magen til bare en anden årgang, men det er jo bare fronten til forskel, jeg for bare ikke kørt i bilen, men den går vil ikke i stykker af at stå et par år, jeg vil hellere køre i en af de andre biler.

Lad os endelig følge med i hvordan det går fremover med bilen, det er trist når sådan en tråd slutter eller man ikke får opdateret den. Måske en ide til siden, flere af disse tråde om folk og deres biler, gerne igennem mange år om op og nedture ved at eje sådan en bil.

Forsæt Marc3....
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Fredag den 14. November kl.11:56
tak for de pæne ord, rart ( fra dig  ;) ;) ;)) hvilken årgang har du?
Jeg har renoveret motoren selv, uden erfaring og for første gang.
Da blokken er en ret almindelig 557 blok, som er ganske udemærket, men dog en tyndvægget blok som det måske ikke er den rette at bruge en masse penge på, valgte jeg at nøjes med en honing, selvom væggene nok skulle have haft en boring.
Den kører ganske fint, har ikke kørt ret meget ( 150 km ). Den har hele tiden manglet kræftet på en underlig måde... Det er stensikkert ikke tændingens skyld, og stensikkert heller ikke karburatorens. ( har skræddersyet en Qjet så tomgangskredsen kan forsyne på trods af relativt lavt vacuumniveau )

Den har hele tiden haft en klirrende lyd, lidt højere end tændingsbanken og meget konstant, som en mekanisk lyd. Ganske som løftere, mange løftere, der snakker på samme tid. Ved 2000 rpm begynder det.
Kompression siger 120 psi på alle, pånær 1 der sagde 105. Ikke det store udsving. Lækagemåling siger 20-35% mellem cylindrene og det er stempelringene der siver hver gang. Jeg formoder at dette skyldes A: at motoren nok skulle have været boret og B: at ringene måske ikke er helt kørt til endnu.  I know I know, 120 psi er nærmest ingenting, men vi skal huske at motoren er meget lavkomprimeret fra fabrikken... 7.8:1 :-) har fået den op på 8.4:1 ved at plane toppene 1.15 mm ( efter anvisning fra pontiac-folk i usa )

Løfterne føles liiiige lidt for bløde når man trykker på vippearmen med en skruetrækker Oveni hatten er der 3 af løfterne der er STENHÅRDE.
helt nye løftere fra Clevite. Har justeret en 1/2 omgang efter nul slup. bortset fra de 3 der er stenhårde. De står bare på nul slup, ellers åbner de jo ventilerne.
Olietryk er 15 psi i tomgang og stiger ligeså fint til 35 psi ved 2200 rpm. Måske ikke imponerende for en motor der har fået nye lejer, men dog som det skal være ifølge fabrikken. Oliepumpen er den originale og designet til at ramme max 40 psi.

Alt peger på løfterne der svømmer, men hvorfor gør de så det? mangler de olietryk? eller er de bare defekte ( alle samme !! )
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: TBT efter Søndag den 16. November kl.10:56
Fjedrene der sidder i løfterne sidder der reelt set kun for at kunne holde skiven i top ubelastet, de er relativt lette at trykke sammen, når der ikke er olie i løfteren, er der derimod olie i dem, skal de drænes, højeste punkt på knasten i 5-10 minutter, så er de helt tomme, forudsat de virker, hvis ikke de dræner, er de defekte.

Det kan være noget nær umuligt at føle "0 slup" når du monterer med assembly lube på motoren, friktionen i denne smørelse, gør at du mærker friktion længe før punktet er nået, og top til bund i løfterne er 0,5 - 1,5 mm alt efter design. (taler af bitter erfaring, jeg måtte afmontere indsugningen igen, for at være sikker)

Kommer der olie op til dine ventiler? (dem alle), for i så fald har du ikke ramt bunden i løfterne, kompressionstesten foregår jo normalt med en relativ kølig maskine, og du kan faktisk godt have 3 ventiler der er i bund, og tætte, men når den varmes op vil du miste kompressionen igen, dog er 120psi heller ikke alverden IMHO, en stock Chevy 350 ligger på 170-180 i 71/72 og min olds fra 79 på næsten 200 på samtlige cylindre (har dog taget en del af toppene for at nå derop, inden renovering lå den på 107-135 psi, helt stock)

150Km er heller ikke meget tid til dine stempelringe at sætte sig, gamle ringe i en ny honing vil aldrig sætte sig, eller som minimum være meget lang tid om bare at slides nogenlunde efter cylinderens vægge.

Prøv at søge lidt på hydrauliske løftere og Clevite, mange har oplevet der er spåner i dem fra fabrikationen, men det gælder flere mærker, og ikke eksklusivt clevite.

Mine er fra Comp Cams, og de får også hug for samme problem rundt omkring, dog var jeg "heldig" at mine virkede, skilte dem dog ad for en sikkerheds skyld, spåner i min nye maskine havde jeg ikke lyst til at se :D

Du skriver at olietrykket ligger på 35 psi lige umiddelbart over hvor "larmen" begynder, så olietrykket er næppe problemet, selvom det ligger i den lave ende, men det stemmer jo godt overens med dit olievalg.

Min holder de 25-30 i tomgang når den er godt varm, og den snakker ikke, så problemet må ligge i dårlige / forkert justerede løftere, eller oliekanalen ind til dem er utæt eller blokeret, det er dog lidt usandsynligt i begge cylinderrækker.





Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Søndag den 16. November kl.19:13
mht kompression: du nævner selv 107-135 psi på en stock motor... min er også totalt stock, bortset fra at jeg har hævet kompressionsforholdet til 8.4:1. Den har næsten jammerligt lavt kompressionsforhold og en knast der siger 210/221 asnabel ..050. jeg ved ikke hvilken grad indsugningsventilen lukker ved, men knasten er noget større end standard.
Der er nye stempelringe i... det er NYE stempelringe til friskhonet cylinder ( som dog måske var på den slidte side )

Jeg justerede muligvis ikke løfterne rigtigt inden jeg kørte knasten ind, altså med tomme løftere som skulle fyldes før de fungerede optimalt. De knævrede det første korte stykke tid efter opstart, men så klappede de i.
Siden har jeg justeret ventiler efter typisk metode ( jeg er muligvis ikke mangeårig ekspert, men jeg har dog mange løftere i mit liv: point being, jeg skulle være klar over hvordan man gør ) 1/2 omgang efter zero lash. Dette er gjort med driftsvarm motor 5 minutter efter motoren har kørt. Der skulle alle løftere vel for pokker være fyldt med olie stadig?

Alle kanaler i blokken blev skyllet og blæst meget grundigt igennem for at jeg var sikker på at der ikke var nogle propper.  Jeg primede motoren med en boremaskine på oliepumpen og da væltede olien op af forsyningskanalerne i midten af venstre løfterside ( sådan er motoren designet fra fabrikken )

mht olietryk: min motor er den almindelige L78 400. Olietrykket skal være 35-40 psi ved 2600 rpm i følge fabrikken. Den "frække" udgave W72 var med kraftigere oliepumpe, den skulle lave op til 60 psi i følge fabrikken. Mit olietryk er vel fuldstændigt at forvente fra en pumpe der skal give max 40 psi?

Jeg kan ikek huske at jeg nogensinde har mærket løftere der føltes så bløde på en stock eller nær stock motor, nogensinde...
Jeg har også godt hørt skrækhistorier om at grater, spåner i billige løftere...
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: TBT efter Mandag den 17. November kl.08:53
Ud fra den "knævrede" ved opstart, og det forsvandt efter kort tid, så vil jeg sige du har ramt rigtigt, du skrev blot selv det var dit første motorprojekt, så jeg ville blot nævne det ;)

Min måling på "stock" var lige inden den blev rykket fra hinanden for renovering, ringste cylinder var på 107, bedste på 135 psi

Hvad den burde være vides ikke, for manualen siger blot 100 psi er absolut minimum, og der er røget 1,4mm af toppene da olds også er mega lavkomprimeret ab fabrik, 8.0-1.

Som jeg også skrev, er dit olietryk jo alt rigeligt til at fylde løfterne, og ud fra den opdaterede forklaring, er det jo heller ikke et problem på de 13 af dem.

Dog ville jeg nok tjekke de 3 du gav 0 slør, de må jo fejle et eller andet.

Giv den lige lidt tid, nye ringe og 150Km er stadig ikke meget.







Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Mandag den 17. November kl.10:41
Det er første gang jeg er SÅ langt inde i motoren og skifte dele... nye hoved/plejl-lejer og honing/ringe er første gang. Udover det har jeg lavet masser af motorer/justeringer, skiftet adskillige knaster osv gennem snart 10 år.

Jeg ved heller ikke hvad man kan forvente af en fabriksny motor med så lav kompression... Jeg glæder mig over at det kun var 1 af dem der var en lille smule lavere end de andre :-)

Jeg hæfter mig stadig ved at alle løftere ( på nær de 3 hårde ) føles meget bløde at trykke ned, selv når motoren er driftsvarm og har kørt 5 minutter forinden. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har oplevet en løfter ( der virkede ) som føltes så blød...
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: c3_dk efter Mandag den 17. November kl.18:52
Ser super fint ud :- )
Jeg var sikker på du var en Chevy mand :- ))

Jeg er spændt på at se din bil i Aarhus området til næste år. (er der stadigvæk noget hver tirsdag ved tankstationen?)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Mandag den 17. November kl.20:39
Tak! den står klar til foråret og SÅ skal der cruises. Jeg tror nok at en fyr der hedder Steen har abejdet lidt på at få tirsdagscruise op at køre igen. Måske vi skulle slå et slag for at det til foråret. Har du stadig Corvetten?
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: c3_dk efter Mandag den 17. November kl.20:44
Ja den har jeg stadigvæk, og er kommet til at købe en mere (en 69 Coupe)
Det ser ud til du har fået en super fin bil, hvor der samtidig skal skrues lidt. Det er jo helt perfekt.

Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Nemesis efter Torsdag den 04. December kl.01:18
Den er skuda ikke voldsomt grim den der !  8) 8) 8)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Thorgrimm efter Tirsdag den 30. December kl.00:36
Det projekt du har der, er så gennemgribende flot reddet på målstregen, at jeg bare sidder her og glæder mig over, at det er lykkedes for dig, at redde en ægte kult-klassiker fra skrotpladsen. Motormæssigt er jeg ikke så vild med den 6,2 liters, selv om jeg var imponeret over den i midt-firserne. Der kan sikkert hentes mange heste ud af den. Du vil gerne holde den helt original, og det forstår jeg godt - langt hen ad vejen, men jeg havde nok droppet den motor og fået fat i en nyere brugt 350'er med indsprøjtning (for at holde prisen på et fornuftigt leje) - eller den nye 6,2 liter (GM) kendt fra Corvette, Camaro og Cadillac V'erne (hvis penge ikke er noget problem). Men det er ligegyldigt. Det er SÅ flot det du har lavet dér. Håber jeg kommer til at se den i virkeligheden en dag.   
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: TBT efter Tirsdag den 30. December kl.13:00
Det projekt du har der, er så gennemgribende flot reddet på målstregen, at jeg bare sidder her og glæder mig over, at det er lykkedes for dig, at redde en ægte kult-klassiker fra skrotpladsen. Motormæssigt er jeg ikke så vild med den 6,2 liters, selv om jeg var imponeret over den i midt-firserne. Der kan sikkert hentes mange heste ud af den. Du vil gerne holde den helt original, og det forstår jeg godt - langt hen ad vejen, men jeg havde nok droppet den motor og fået fat i en nyere brugt 350'er med indsprøjtning (for at holde prisen på et fornuftigt leje) - eller den nye 6,2 liter (GM) kendt fra Corvette, Camaro og Cadillac V'erne (hvis penge ikke er noget problem). Men det er ligegyldigt. Det er SÅ flot det du har lavet dér. Håber jeg kommer til at se den i virkeligheden en dag.   

Man smider ikke en chevy motor i en pontiac, det svarer jo til at smide en trabantmotor i en BMW ;) (blasfemi)

Og så er det vist en 6.6L poncho 400 der ligger i dyret :D

Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Houmark efter Tirsdag den 30. December kl.19:07
Er helt sikkert også af den overbevisning, at man beholder motor i samme mærke som bilen..

Ang den kraft du mangler, så skal der meget til på de lavkomprimerede motorer før de laver noget.. Kunne også sagtens være din knast også for stor i forhold til din komp.. Knast fabrikanterne plejer at oplyse hvad knasten minimum skal have af komp før den virker korrekt :)

Fed vogn ellers :)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Tirsdag den 30. December kl.22:00
tak for de pæne ord...Det er den originale motor. matching numbers som man siger. Det syntes jeg er skægt, ellers havde jeg nok lagt noget andet i ( ikke chevy dog  :) )
mht mangel på kræfter: dude... tror du knasten er smidt tilfældigt i?  :) :) spøg til side, forbrændingskamrene er nøje udmålt ( 101-103 cc ), toppene er nøje plannet for at komme ned på den ønskede kammerstørrelse ( 88-90 cc ) og knasten ( 210/221 asnabel ..050- 112 lsa ) er nøje udvalgt til det lave kompressionsforhold ( 7.8:1 heeeelt op på 8.5:1 )
Alt er timet og tilrettelagt når jeg gør sådan noget. Man er vel nørd :-)

kræfterne mangler fordi jeg laved en rookie mistake da jeg rensede den tomme blok: kanalen der forsyner løfterne med olie i højre side af blokken blev IKKE renset igennem. Det er en klassiker på en træt gammel blok der har stået stille i årevis at kanalen er fyldt med gammel fed klæg olie: ikke tilstrækkelig olieforsyning til løfterne og så kan man jo ikke bebrejde løfterne at de ikke overfører knastens løft.

Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Houmark efter Onsdag den 31. December kl.09:10
Så bare du skrev du havde en stor knast i, og tænkte lige på den lave kompetent.. Regnede skam heller ikke med du smed en forkert knast i.. :)

Hvad med en olie kur? En af dem man smider i i før olieskift .. Jeg har prøvet det et par gange på personbiler, og hører hurtigt at motoren Lyder mere og mere metallisk, som om kuren gør sit job med at nedbryde sod, slam osv... Kunne være det kunne gøre tricket..

Houmark
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Onsdag den 31. December kl.09:56
Nåe, ok kan godt følge dig :-)

Jeg har godt tænkt på det. Bruger tit sådan en kur. Altid lækkert at få renset kværnen inden ny olie:-) Bell-ADD laver dem og Ftz begyndte at sælge et billigere alternativ for et års tid siden.
Motoren fik faktisk 3 gange inden jeg hev motoren ud til renovering.
Jeg tror desværre ikke det er nok.
Det skidt der sad i løftergalleriet så ud som om det var 1000 år gammel og kunne næsten ikke engang fjernes med højtryksrenser.
Der er kun den tunge vej, hvis jeg skal være helt sikker :-/
Men hva faen, det koster jo heldigvis ikke noget at skille ad og samle igen :-)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Houmark efter Onsdag den 31. December kl.11:42
Ikke andet et nyt pakningssæt og olie+zddp :)

 Og så gik tiden med det..

Om ikke andet har du næste vinters projekt? Så kunne du altid kikke efter nogle andre toppe i mellemtiden f.eks :)

Houmark
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Onsdag den 31. December kl.14:14
Det er jo dét :-)
6X toppene er faktisk ganske udemærkede toppe. Fint op til 400 hk.
( måske har jeg helt andre motorplaner som ikke tåler dagens lys  ;) )
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Henrik Stampe efter Søndag den 04. Januar kl.19:19
Fed bil du har gang i.
Kan godt lide at du gerne vil prøve at beholde originalitet - og ikke forsøger at lave "2015 Trans Am" der ligner en -78 :)

Henrik Stampe
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Hunden efter Søndag den 04. Januar kl.20:09
2015 TRANS AM ???
Pontiac eksisterer ikke mere sidste Ta blev bygget 2002.

Du tænker vel på det Ta kit man kan købe til Camaro

Henrik
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Søndag den 04. Januar kl.20:13
man kan købe sig fattig i alle mulige opgraderinger af undervogn og styretøj, gearkasse, bremser osv
Så kan man faktisk få sådan en F-body til at tage sving som en europæer ( det kan den nu også originalt syntes jeg ), meeeeen det siger mig ikke noget. Bare den kan køre sidelæns over lyskrydset når det bliver grønt, så er det fint med mig.  :)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Hunden efter Søndag den 04. Januar kl.20:40
Ja sidelæns over lys krydset kan jeg tilslutte mig, bare for helvede ikke i regnvejr det har
jeg prøvet.
Nåede lige at klare  den i sidste øjeblik, før det var farvel til slægt og venner.

Henrik 8) 8)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Søndag den 04. Januar kl.22:37
pyhh, spær, bladfjedre og masser af moment er en giftig cocktail :-)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: stig70 efter Fredag den 27. Februar kl.21:07
Flot flot bil.... gid jeg havde tid til at give min motor en omgang også. Den kunne godt trænge til en ny maling. Håber at møde dig og bilen så jeg kan se den live, måske vi løber på hinanden på et af træffene over sommeren.
Dejligt at se den blive reddet fra de evige Reynolds marker.
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Lørdag den 28. Februar kl.09:48
Mange tak, jeg kommer fra Østjylland, hvor holder du til?
Har lige malet motoren for min ven som har en 1978 Special Edition. Det pynter gevaldigt! :-)
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: stig70 efter Lørdag den 28. Februar kl.12:01
Jeg holder til på Lolland. Ja der ser dælme godt ud i maskin rummet når det får sådan en omgang.
Dine T-Tops ser også godt ud, kan godt lide de er malet sorte i rammen. Jeg syntes de bliver alt for dominerende når de står i blank alu.
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Lørdag den 28. Februar kl.12:33
ok. Jeg har selv malet min og min kammerats motor. Min blev malet adskldt, men min kammerats blev malet samlet
(http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/0AFC2E22-CD90-4718-AAE8-52951F24A27E_zpskdlozxpz.jpg) (http://s1108.photobucket.com/user/151182/media/Mobile%20Uploads/0AFC2E22-CD90-4718-AAE8-52951F24A27E_zpskdlozxpz.jpg.html)

Hvis du først har hevet motoren ud er der ingen særlige ben i at afrense den, affedte den og give den en byge grunder og et par omgange maling. Jeg har gjort det med en lille pistol jeg har lånt af min maler-kollega og det er gjort hjemme i værkstedet med en almindelig bette 150 liters kompressor. low-tech! Sig til hvis du vil have farvekoden. Det er een min maler-kollega har blandet, ud fra den originale farve på mit ene ventildæksel. Den er en my lysere i kuløren end den originale, men ikke noget jeg sytes jeg kan se. Farven er den samme på 400 og 403.
Den sorte i motorrummet er bare en semi-gloss sort. også malet low-tech.

Jep, jeg har det på samme måde med listerne på t-toppene, men det afhænger af hvad farve bilen har syntes jeg. På en sort bil ser det forkert ud at listerne er chrom. Så bliver det nemlig lidt voldsomt ja.
Originalt er T-toppene anodiseret sorte. Jeg tænkte at det nok var lidt nemmere bare at male det hele silkemat sort :-)
Jeg kan bedst lide at gøre tingene selv, koste hvad det vil ( her tænker jeg på min forliste motor  :) ) og det fornemmer jeg at du også kan!
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: stig70 efter Lørdag den 28. Februar kl.22:39
Det ville da være super fedt med recepten på farven. Det ville jeg være glad for!
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: Marx3 efter Søndag den 01. Marts kl.17:51
Den får jeg lige fat i, du!
Titel: Sv: '78 Trans Am
Indlæg af: janus_s efter Torsdag den 30. April kl.10:49
Marx din gamle posedame du skulle have holdt den som den så ud fra starten. Total mad max kværn. Lav kompression løser man med en turbo fra en stor diesel truck og så udstødning ud igennem motorhjelmen. Så slipper man også for at skulle under bilen når man skal rode med udstødningen.
Ring hvis du vil have flere ideer :-)

Spøg til siden. Pænt pimp men større alu ville gavne.