Forfatter Emne: '78 Trans Am  (Læst 33204 gange)

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #15 Dato: Søndag den 02. November kl.10:54 »
Ser det bare sådan ud, eller er der lys i Pontiac mærket på fronten ??


Den er sq fin  :)
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Hr Jensen

  • Gæst
Sv: '78 Trans Am
« Svar #16 Dato: Fredag den 14. November kl.07:47 »
Fin bil, og godt der er nogen som gider at gøre dem endnu bedre.

Håber ikke du for de samme problemer med knasten som mange har efter de har kørt den ind. Jeg har selv en bil magen til bare en anden årgang, men det er jo bare fronten til forskel, jeg for bare ikke kørt i bilen, men den går vil ikke i stykker af at stå et par år, jeg vil hellere køre i en af de andre biler.

Lad os endelig følge med i hvordan det går fremover med bilen, det er trist når sådan en tråd slutter eller man ikke får opdateret den. Måske en ide til siden, flere af disse tråde om folk og deres biler, gerne igennem mange år om op og nedture ved at eje sådan en bil.

Forsæt Marc3....

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #17 Dato: Fredag den 14. November kl.11:56 »
tak for de pæne ord, rart ( fra dig  ;) ;) ;)) hvilken årgang har du?
Jeg har renoveret motoren selv, uden erfaring og for første gang.
Da blokken er en ret almindelig 557 blok, som er ganske udemærket, men dog en tyndvægget blok som det måske ikke er den rette at bruge en masse penge på, valgte jeg at nøjes med en honing, selvom væggene nok skulle have haft en boring.
Den kører ganske fint, har ikke kørt ret meget ( 150 km ). Den har hele tiden manglet kræftet på en underlig måde... Det er stensikkert ikke tændingens skyld, og stensikkert heller ikke karburatorens. ( har skræddersyet en Qjet så tomgangskredsen kan forsyne på trods af relativt lavt vacuumniveau )

Den har hele tiden haft en klirrende lyd, lidt højere end tændingsbanken og meget konstant, som en mekanisk lyd. Ganske som løftere, mange løftere, der snakker på samme tid. Ved 2000 rpm begynder det.
Kompression siger 120 psi på alle, pånær 1 der sagde 105. Ikke det store udsving. Lækagemåling siger 20-35% mellem cylindrene og det er stempelringene der siver hver gang. Jeg formoder at dette skyldes A: at motoren nok skulle have været boret og B: at ringene måske ikke er helt kørt til endnu.  I know I know, 120 psi er nærmest ingenting, men vi skal huske at motoren er meget lavkomprimeret fra fabrikken... 7.8:1 :-) har fået den op på 8.4:1 ved at plane toppene 1.15 mm ( efter anvisning fra pontiac-folk i usa )

Løfterne føles liiiige lidt for bløde når man trykker på vippearmen med en skruetrækker Oveni hatten er der 3 af løfterne der er STENHÅRDE.
helt nye løftere fra Clevite. Har justeret en 1/2 omgang efter nul slup. bortset fra de 3 der er stenhårde. De står bare på nul slup, ellers åbner de jo ventilerne.
Olietryk er 15 psi i tomgang og stiger ligeså fint til 35 psi ved 2200 rpm. Måske ikke imponerende for en motor der har fået nye lejer, men dog som det skal være ifølge fabrikken. Oliepumpen er den originale og designet til at ramme max 40 psi.

Alt peger på løfterne der svømmer, men hvorfor gør de så det? mangler de olietryk? eller er de bare defekte ( alle samme !! )
« Senest Redigeret: Fredag den 14. November kl.12:02 af Marx3 »
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #18 Dato: Søndag den 16. November kl.10:56 »
Fjedrene der sidder i løfterne sidder der reelt set kun for at kunne holde skiven i top ubelastet, de er relativt lette at trykke sammen, når der ikke er olie i løfteren, er der derimod olie i dem, skal de drænes, højeste punkt på knasten i 5-10 minutter, så er de helt tomme, forudsat de virker, hvis ikke de dræner, er de defekte.

Det kan være noget nær umuligt at føle "0 slup" når du monterer med assembly lube på motoren, friktionen i denne smørelse, gør at du mærker friktion længe før punktet er nået, og top til bund i løfterne er 0,5 - 1,5 mm alt efter design. (taler af bitter erfaring, jeg måtte afmontere indsugningen igen, for at være sikker)

Kommer der olie op til dine ventiler? (dem alle), for i så fald har du ikke ramt bunden i løfterne, kompressionstesten foregår jo normalt med en relativ kølig maskine, og du kan faktisk godt have 3 ventiler der er i bund, og tætte, men når den varmes op vil du miste kompressionen igen, dog er 120psi heller ikke alverden IMHO, en stock Chevy 350 ligger på 170-180 i 71/72 og min olds fra 79 på næsten 200 på samtlige cylindre (har dog taget en del af toppene for at nå derop, inden renovering lå den på 107-135 psi, helt stock)

150Km er heller ikke meget tid til dine stempelringe at sætte sig, gamle ringe i en ny honing vil aldrig sætte sig, eller som minimum være meget lang tid om bare at slides nogenlunde efter cylinderens vægge.

Prøv at søge lidt på hydrauliske løftere og Clevite, mange har oplevet der er spåner i dem fra fabrikationen, men det gælder flere mærker, og ikke eksklusivt clevite.

Mine er fra Comp Cams, og de får også hug for samme problem rundt omkring, dog var jeg "heldig" at mine virkede, skilte dem dog ad for en sikkerheds skyld, spåner i min nye maskine havde jeg ikke lyst til at se :D

Du skriver at olietrykket ligger på 35 psi lige umiddelbart over hvor "larmen" begynder, så olietrykket er næppe problemet, selvom det ligger i den lave ende, men det stemmer jo godt overens med dit olievalg.

Min holder de 25-30 i tomgang når den er godt varm, og den snakker ikke, så problemet må ligge i dårlige / forkert justerede løftere, eller oliekanalen ind til dem er utæt eller blokeret, det er dog lidt usandsynligt i begge cylinderrækker.





« Senest Redigeret: Søndag den 16. November kl.11:04 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #19 Dato: Søndag den 16. November kl.19:13 »
mht kompression: du nævner selv 107-135 psi på en stock motor... min er også totalt stock, bortset fra at jeg har hævet kompressionsforholdet til 8.4:1. Den har næsten jammerligt lavt kompressionsforhold og en knast der siger 210/221 asnabel ..050. jeg ved ikke hvilken grad indsugningsventilen lukker ved, men knasten er noget større end standard.
Der er nye stempelringe i... det er NYE stempelringe til friskhonet cylinder ( som dog måske var på den slidte side )

Jeg justerede muligvis ikke løfterne rigtigt inden jeg kørte knasten ind, altså med tomme løftere som skulle fyldes før de fungerede optimalt. De knævrede det første korte stykke tid efter opstart, men så klappede de i.
Siden har jeg justeret ventiler efter typisk metode ( jeg er muligvis ikke mangeårig ekspert, men jeg har dog mange løftere i mit liv: point being, jeg skulle være klar over hvordan man gør ) 1/2 omgang efter zero lash. Dette er gjort med driftsvarm motor 5 minutter efter motoren har kørt. Der skulle alle løftere vel for pokker være fyldt med olie stadig?

Alle kanaler i blokken blev skyllet og blæst meget grundigt igennem for at jeg var sikker på at der ikke var nogle propper.  Jeg primede motoren med en boremaskine på oliepumpen og da væltede olien op af forsyningskanalerne i midten af venstre løfterside ( sådan er motoren designet fra fabrikken )

mht olietryk: min motor er den almindelige L78 400. Olietrykket skal være 35-40 psi ved 2600 rpm i følge fabrikken. Den "frække" udgave W72 var med kraftigere oliepumpe, den skulle lave op til 60 psi i følge fabrikken. Mit olietryk er vel fuldstændigt at forvente fra en pumpe der skal give max 40 psi?

Jeg kan ikek huske at jeg nogensinde har mærket løftere der føltes så bløde på en stock eller nær stock motor, nogensinde...
Jeg har også godt hørt skrækhistorier om at grater, spåner i billige løftere...
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #20 Dato: Mandag den 17. November kl.08:53 »
Ud fra den "knævrede" ved opstart, og det forsvandt efter kort tid, så vil jeg sige du har ramt rigtigt, du skrev blot selv det var dit første motorprojekt, så jeg ville blot nævne det ;)

Min måling på "stock" var lige inden den blev rykket fra hinanden for renovering, ringste cylinder var på 107, bedste på 135 psi

Hvad den burde være vides ikke, for manualen siger blot 100 psi er absolut minimum, og der er røget 1,4mm af toppene da olds også er mega lavkomprimeret ab fabrik, 8.0-1.

Som jeg også skrev, er dit olietryk jo alt rigeligt til at fylde løfterne, og ud fra den opdaterede forklaring, er det jo heller ikke et problem på de 13 af dem.

Dog ville jeg nok tjekke de 3 du gav 0 slør, de må jo fejle et eller andet.

Giv den lige lidt tid, nye ringe og 150Km er stadig ikke meget.







79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #21 Dato: Mandag den 17. November kl.10:41 »
Det er første gang jeg er SÅ langt inde i motoren og skifte dele... nye hoved/plejl-lejer og honing/ringe er første gang. Udover det har jeg lavet masser af motorer/justeringer, skiftet adskillige knaster osv gennem snart 10 år.

Jeg ved heller ikke hvad man kan forvente af en fabriksny motor med så lav kompression... Jeg glæder mig over at det kun var 1 af dem der var en lille smule lavere end de andre :-)

Jeg hæfter mig stadig ved at alle løftere ( på nær de 3 hårde ) føles meget bløde at trykke ned, selv når motoren er driftsvarm og har kørt 5 minutter forinden. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har oplevet en løfter ( der virkede ) som føltes så blød...
'79 Caprice unmarked vehicle clone

c3_dk

  • Gæst
Sv: '78 Trans Am
« Svar #22 Dato: Mandag den 17. November kl.18:52 »
Ser super fint ud :- )
Jeg var sikker på du var en Chevy mand :- ))

Jeg er spændt på at se din bil i Aarhus området til næste år. (er der stadigvæk noget hver tirsdag ved tankstationen?)

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #23 Dato: Mandag den 17. November kl.20:39 »
Tak! den står klar til foråret og SÅ skal der cruises. Jeg tror nok at en fyr der hedder Steen har abejdet lidt på at få tirsdagscruise op at køre igen. Måske vi skulle slå et slag for at det til foråret. Har du stadig Corvetten?
'79 Caprice unmarked vehicle clone

c3_dk

  • Gæst
Sv: '78 Trans Am
« Svar #24 Dato: Mandag den 17. November kl.20:44 »
Ja den har jeg stadigvæk, og er kommet til at købe en mere (en 69 Coupe)
Det ser ud til du har fået en super fin bil, hvor der samtidig skal skrues lidt. Det er jo helt perfekt.


Offline Nemesis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #25 Dato: Torsdag den 04. December kl.01:18 »
Den er skuda ikke voldsomt grim den der !  8) 8) 8)

Thorgrimm

  • Gæst
Sv: '78 Trans Am
« Svar #26 Dato: Tirsdag den 30. December kl.00:36 »
Det projekt du har der, er så gennemgribende flot reddet på målstregen, at jeg bare sidder her og glæder mig over, at det er lykkedes for dig, at redde en ægte kult-klassiker fra skrotpladsen. Motormæssigt er jeg ikke så vild med den 6,2 liters, selv om jeg var imponeret over den i midt-firserne. Der kan sikkert hentes mange heste ud af den. Du vil gerne holde den helt original, og det forstår jeg godt - langt hen ad vejen, men jeg havde nok droppet den motor og fået fat i en nyere brugt 350'er med indsprøjtning (for at holde prisen på et fornuftigt leje) - eller den nye 6,2 liter (GM) kendt fra Corvette, Camaro og Cadillac V'erne (hvis penge ikke er noget problem). Men det er ligegyldigt. Det er SÅ flot det du har lavet dér. Håber jeg kommer til at se den i virkeligheden en dag.   

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #27 Dato: Tirsdag den 30. December kl.13:00 »
Det projekt du har der, er så gennemgribende flot reddet på målstregen, at jeg bare sidder her og glæder mig over, at det er lykkedes for dig, at redde en ægte kult-klassiker fra skrotpladsen. Motormæssigt er jeg ikke så vild med den 6,2 liters, selv om jeg var imponeret over den i midt-firserne. Der kan sikkert hentes mange heste ud af den. Du vil gerne holde den helt original, og det forstår jeg godt - langt hen ad vejen, men jeg havde nok droppet den motor og fået fat i en nyere brugt 350'er med indsprøjtning (for at holde prisen på et fornuftigt leje) - eller den nye 6,2 liter (GM) kendt fra Corvette, Camaro og Cadillac V'erne (hvis penge ikke er noget problem). Men det er ligegyldigt. Det er SÅ flot det du har lavet dér. Håber jeg kommer til at se den i virkeligheden en dag.   

Man smider ikke en chevy motor i en pontiac, det svarer jo til at smide en trabantmotor i en BMW ;) (blasfemi)

Og så er det vist en 6.6L poncho 400 der ligger i dyret :D

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #28 Dato: Tirsdag den 30. December kl.19:07 »
Er helt sikkert også af den overbevisning, at man beholder motor i samme mærke som bilen..

Ang den kraft du mangler, så skal der meget til på de lavkomprimerede motorer før de laver noget.. Kunne også sagtens være din knast også for stor i forhold til din komp.. Knast fabrikanterne plejer at oplyse hvad knasten minimum skal have af komp før den virker korrekt :)

Fed vogn ellers :)
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: '78 Trans Am
« Svar #29 Dato: Tirsdag den 30. December kl.22:00 »
tak for de pæne ord...Det er den originale motor. matching numbers som man siger. Det syntes jeg er skægt, ellers havde jeg nok lagt noget andet i ( ikke chevy dog  :) )
mht mangel på kræfter: dude... tror du knasten er smidt tilfældigt i?  :) :) spøg til side, forbrændingskamrene er nøje udmålt ( 101-103 cc ), toppene er nøje plannet for at komme ned på den ønskede kammerstørrelse ( 88-90 cc ) og knasten ( 210/221 asnabel ..050- 112 lsa ) er nøje udvalgt til det lave kompressionsforhold ( 7.8:1 heeeelt op på 8.5:1 )
Alt er timet og tilrettelagt når jeg gør sådan noget. Man er vel nørd :-)

kræfterne mangler fordi jeg laved en rookie mistake da jeg rensede den tomme blok: kanalen der forsyner løfterne med olie i højre side af blokken blev IKKE renset igennem. Det er en klassiker på en træt gammel blok der har stået stille i årevis at kanalen er fyldt med gammel fed klæg olie: ikke tilstrækkelig olieforsyning til løfterne og så kan man jo ikke bebrejde løfterne at de ikke overfører knastens løft.

'79 Caprice unmarked vehicle clone