Forfatter Emne: Tænding og karburering!  (Læst 31252 gange)

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Tænding og karburering!
« Dato: Mandag den 23. Februar kl.13:38 »
For ikke at high-jacke en anden tråd om tænding, vil jeg gerne liiige høre lidt mere om det med vacuum og manifold, samt stille på karburatoren......for mig er alt det der jo noget men ikke piller ved  ::)

Er der nogle grund kontrol punkter, og hvad hvis det skal være helt præcis, hvad kræver det?? O:-)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #1 Dato: Mandag den 23. Februar kl.14:41 »
 Lidt oldschool måske, bruger jeg tændrørene til at se om afr passer.. Alt efter hvilken karburator du har, er det højst sandsynligt en guide til jet og rod størrelser :)

 Jeg er ikke så meget inde i det, at jeg har rodet med fjedre på seccondaries, alt efter hvornår de skal åbne..

 Luftskruerne er lette nok.. Start med at stille dem 1½ omgang ud ( Pas på med at spænde dem for hårdt ) Så starter du motoren og justere langsomt ud/ind til tomgangen stiger.. Så kan du skrue tomgangen ned igen og prøve igen.. Når tomgangen så ikke stiger mere, plejer jeg at give den 1/4 - 1/2 omgang ind, for jeg vil hellere have den er lidt for fed end mager..

 Og for at gentage mig selv ang tænding

 Så må du prøve at google dig frem til hvad total timing på en 360" AMC er, og så stille den der.. Så slutter du vacum til igen ( Nogle kører ported, nogle køre manifold ) og kører dig en tur.. Så skal den bare have fuld rolade og hvis den ikke plinger/banker/sætter ud giver du den en grad mere... Det bliver du ved med indtil det kommer, og stiller den så 1-2 grader ned..

Houmark




https://www.google.dk/search?q=spark+plug+reading&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=EivrVP6mF8TYap_dgdAD&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=-oCW8jQrlfvMoM%253A%3BkaBeJ2f1smIbEM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.4secondsflat.com%252FPlug-2.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.4secondsflat.com%252FSpark_plug_reading.html%3B400%3B341
« Senest Redigeret: Mandag den 23. Februar kl.14:43 af Houmark »
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #2 Dato: Mandag den 23. Februar kl.15:04 »
phew, opening up a can of worms!

Nå, simpel klassisk justering bør ( i min verden ) indeholde justering og check af følgene:
Karburator.
Blandingsskruer ( tomgang )
med motoren startet og i tomgang justeres hver blandingskrue ind ad indtil det høres at tomgangen forværres.              Herfra skrues skruen ud af igen indtil tomgangen syntes at være stabil og ikke bliver bedre. Bekræft det evt ved at skrue skruen lidt ind af igen til tomgangen begynder at halte og så ud hvor den kom fra. Man kan bruge lyttelapperne eller et vacuum-ur til dette. Man skal selfølgelig justere efter bedste/højeste tomgang eller højeste vacuumniveau.  Jeg plejer altid at stille blandingsskruerne til den fede side fordi der ikke er nogen grund til at svække tomgangen og/eller motorgangen ved lave omdrejninger. Plus det betyder intet til syn. 

-justering af tomgang
når blandingsskruerne og tomgangskvaliteten er finjusteret er tomgangen måske blevet højere end den var. Det justeres nu ned med tomgangsskruen.
-tjek at accelerationspumpen virker
Altid en god ide lige at bekræfte at den virker... læn dig ind over motoren så du har tydeligt udsyn ned i begge forreste porte og vrid gassen helt om med den ene hånd. Der skal spytte en fin, konstant og ens stråle ned i hver port. Strålerne skal komme 100% simultant med at gasspjældet åbnes. Hvis spjældet kan åbnes, bare det mindste, uden at pumpen følger med og spytter, så lukkes der luft ind i motoren uden benzin og det er til dato ikke lykkedes nogen at køre V8 på den måde.
-tjek at evt vacuumdåse på karburatoren virker
på nogle karburatorer sidder en vacuumdåse som styrer de sekundære spjælds åbning og eller chokeren.
-evt fin-justering af choker
Chokeren skal være justeret sådan at: når motoren er blevet kold og gassen røres klapper chokerspjældet i med et smæk. Spjældet skal være justeret så det lige nøjagtig lukker helt i. Spjældet justeres ved at dreje den sorte chokerplade med den ene hånd ( og samtidig holdes gassen halvt åben med den anden ). Når spjældet er lukket helt særger en mekanisme for en midlertidig, højere tomgang. Der gemmer sig en tomgangsskrue et sted. På Qjet og Holley ( så vidt jeg husker ) sidder den under chokershuset. På Edelbrock sidder den ovre på førersiden og gassen skal drejes helt i bund ( sluk lige motoren inden, ikkå ) for at man kan komme til at skrue på den. Hvor høj skal tomgangen være når motoren er kold og chokeren er aktiveret? tjae, typisk et sted mellem 1200 og 1700 rpm ifølge fabrikanterne. Stil den der hvor der føles bedst på din bil. Dette skal selfølgelig også stille med kold motor.

mht kalibrering af karburatoren: det er en anden snak som fylder et helt emne i sig selv vil jeg sige. Nemmest at justere med en wideband O2-måler. Tændrørs-metoden stoler jeg ikke på. Hvis man har tid nok kan kan også anskue det HELT lavpraktisk.
Når blandingsforholdet begynder at blive for magert vil motoren begynde at miste moment/kræfter og/eller begynde at tændingsbanke svagt ved mellemgas og overhalinger. SÅ er det på tide at sætte nummeret større dyse i. og ALTID primærsiden først. Når karburatoren kører perfekt på primærsiden kan man kaste sig ud i at lege med sekundærsiden. Vær obs på at en karburators kalibrering ikke kun afhænger af hvilke dyser der er monteret, men også af størrelsen på luuftkanaler indvendigt i karburatoren.
Tænding.
-tjek og justering af tænding i tomgang.
Man kan jo altid stille tændingen i tomgang efter forskrifterne.
-tjek at vacuumdåse virker
tændingen skal avancere når dåsen udsættes for vaccum ( enten fra munden eller ved at sætte den på en studs med manifold vacuum )
 og hvis man har en tændingspistol der ligefrem kan vise avancering så;
-tjek af avancering, herunder hvor mange grader og hvor hurtig de kommer ind
Motoren gasses langsomt op mens man "skyder" på svingningsdæmperen med pistolen. Her noteres det i første omgang hvad tændingen står på i tomgang, ved 1500 rpm, ved 2000, ved 2500, ved 3000 osv. Tændingen holder som regel op med at avancere ved et omdrejningstal. Det noteres hvor meget tændinge steg og ved hvilket omdrejningstal den holdt op med at stige.
-evt fin-justering af tændingens total og vacuumdåsen

Nu bliver det langhåret, for nu skal man til at forholde sig til hvad ens motor består af og hvad ens motor bedst kan lide af totalt osv. Det er nemmere at forholde sig til konkrete eksempler, så vend tilbage med den info :-)
« Senest Redigeret: Mandag den 23. Februar kl.15:23 af Marx3 »
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #3 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.07:28 »
Hmm, mange ord og beskrivelser, men det dæmrer vel en dag, også for mig  :o jeg har lige et par spørgsmål mere, jeg mener der står i min beskrivelse af indsuget er vist en pakning og en plade under karburatoren, hvorfor denne plade??
Og så alle de der høje tal på tænding, jeg er noget forvirret på det område, hvor aflæser man det, jeg vil ikke mene min skala på krumtappen går til meget mere end 12-15 stykker, så op i 20`erne????? :o :o
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #4 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.07:42 »
Første gang du står med det bliver der mere simpelt.. Jeg syntes det er lettest at måle diameteren på dæmperen, regne omkredsen ud, og dividere med 360.. Så har du hvor mange mm der går pr græd.. Så kan du mærke op med en tynd sort tusch, så du har nogle flere tal at gå efter når tændingspistolen kommer på.. Ellers kan du måle hvor langt der er fra 10 til 20 grader så selv sidde nye mærker for hver 5 grader..

Er det en høj "plade" eller bare en tynd ? Man kan få 1/2", 1" osv spacere til under karburatoren for at ændre på benzinens vej.. Jo højere spacer, jo højere omdrejninger virker din motor bedst i ( ligesom hi-rise indsug f.eks ) men til din opsætning ville jeg ikke bruge det, da svjh alle dine dele er til lave omdreninger..

Jeg har en "pakning" i metal ovenpå mit indsug, men der er fordi Nailheaden's indsug er for koldt, så udstødningsgasser bliver ledt op til bunden af karburatoren..

Houmark
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #5 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.10:09 »
jeg prøvede at lave det til en step-by-step liste :-) en ting af gangen!
Faktisk skulle jeg have beskrevet tændingsdelen først, for man starter altid med at stille tænding før man pille ved karburator :-)

Alle tallene kommer frem når man måler tændingens avancering: ved tomgang er tændingen x og pga den mekaniske centrifugal avancering inde i fordeleren, flytter tændingen sig i takt med at motorens omdrejningstal stiger.
f.eks kan stregen på svingningsdæmperen stå på 6 i tomgang, men så snart man gasser motoren op forsvinder stregen ud til venstre. Det er fordi tændingstidspunktet flytter sig pga avanceringen. 6 betyder at gnisten springer 6 grader før tdc ( beskrevet i grader i krumtappens rotation ). Skal tændingen stå tidligere, skal gnisten springe x antal grader før stemplet er i top. f.eks 30 grader før. Giver det mening?

På næsten alle motorer er der en skala der går fra feks 0 til 12. I gamle dage kunne service værkstederne nemt tjekke tændingen. Dengang behøvede man ikke bekymre sig om andet end hvor tændingen stod i tomgang. Hvis man idag vil måle hvor meget ens tænding avancerer, skal man enten have en tændingspistol der kan vise avancerin eller gøre som Houmark beskriver med et stykke tape, en lineal og en tusch.

Mht pladen: de fleste af de gamle V8 motorer har en kanal i indsuget der tillader passage af udstødningsgas fra det ene topstykke til det andet. Det blev konstrueret for at hjælpe med at varme motoren op hurtigere. I samarbejde med en ventil på den ene manifold, kaldet en heatriser ventil, som lukkede når motoren var kold og sørgede for at udstødningsgassen fra den ene side måtte gennem kanalen i indsuget og ud af manifolden i den anden side. Nogle mærker, f.eks Buick havde denne kanal blottet i indsuget. Derfor var det nødvendigt med denne plade mellem indsug og pakning til karburatoren. Pontiac brugte også et system ligesom dette, her var det bare EGR kanalen som var blotlagt. Det er et helvedes system!
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #6 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.11:00 »
Okay, jeg  bliver klogere og klogere hele tiden, dejligt  Thumbs up jeg må have kigget på at få sat nogle flere streger ved krumtappen, og så stille tænding derfra, og så bagefter rode med karburatoren, men det er nok ikke sidste gang jeg spørger om noget i denne katagori  ::) ::)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #7 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.11:25 »
Okay, jeg  bliver klogere og klogere hele tiden, dejligt  Thumbs up
Så går det den rigtige vej  ;)

Citér
jeg må have kigget på at få sat nogle flere streger ved krumtappen, og så stille tænding derfra, og så bagefter rode med karburatoren, men det er nok ikke sidste gang jeg spørger om noget i denne katagori  ::) ::)

det er en god start!
http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8985/overview/
eller få fingre i en tændingspistol der kan vise avancering.

'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #8 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.11:38 »
Jeg har en kamvinkelmåler, kan den mon sådan noget, ellers må du op med et link mere til sådan en pistol  ^-^
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #9 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.12:13 »
den kan måske måle tænding... men ellers kun afstanden mellem platinerne. SÅ vidt jeg husker kørte AMC med platiner helt op til sidst i 70'erne. Hvis du har den originale fordeler skal der helt sikkert måle kamvinkel! kamvinklen kan betyde forskellen på en motor der bar spiller og en motor som går rigtig sløjt. ( kamvinklen skal stå mellem 28 og 32 grader )

http://www.ebay.com/itm/Innova-Digital-Timing-Light-Tool-with-Advance-Tacho-Petrol-Engine-Ignition-/131431475858
vælger du modellen dyrere kan den også måle kamvinkel...
http://www.ebay.com/itm/Digital-Timing-Light-Innova-Professional-Mechanics-with-Advance-Dwell-Tacho-/131378751320

(Det er denne model der har tjent mig i 7 år.)
« Senest Redigeret: Tirsdag den 24. Februar kl.12:17 af Marx3 »
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #10 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.12:39 »
Når du skifter til magnetisk pickup, så eliminere du kamvinkel ikk? Du fjerner jo points og condenser for at give plads til det nye elektroniske..

( Undskyld for highjack Spirit  O:-) )
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #11 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.13:01 »
Der sidder originalt en elektronisk tænding i, har jeg så siden fundet ud af  :P men nu har jeg en "Kina" HEI tænding, jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om den er god eller dårlig, men den virker og motoren kan køre, det i sig selv er rigtig stort for mig, i mit lange projekt, men hen ad vejen skal den måske skiftes ud, nu ser vi, jeg har jo lært noget nyt undervejs i projektet  Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #12 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.13:05 »
der er ingen kam vinkel at stille på en HEI fordeler.
Nu du siger at det er en kina-HEI, bliver jeg nervøs... en billig HEI fordeler kan være ganske forfærdelig at have med at gøre.
Nu vil jeg sige at det er bydende nødvendigt at du, på een eller anden måde, får tjekket din avanceringskurve. Det er en klassisk defekt ved de bilige fordelere at kurven ligger i øst og vest. IKKE godt for hverken power eller økonomi.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #13 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.13:59 »
der er ingen kam vinkel at stille på en HEI fordeler.
Nu du siger at det er en kina-HEI, bliver jeg nervøs... en billig HEI fordeler kan være ganske forfærdelig at have med at gøre.
Nu vil jeg sige at det er bydende nødvendigt at du, på een eller anden måde, får tjekket din avanceringskurve. Det er en klassisk defekt ved de bilige fordelere at kurven ligger i øst og vest. IKKE godt for hverken power eller økonomi.

Hmmm, man kan sgu aldrig være rigtig glad, men det er sådan en fætter her http://www.ebay.co.uk/itm/AMC-JEEP-CJ5-CJ7-304-360-401-V-8-HEI-DISTRIBUTOR-6512-BK-/371072745638?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5665a8c0a6
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Tænding og karburering!
« Svar #14 Dato: Tirsdag den 24. Februar kl.14:18 »
Den ser fin ud, og billig. Jeg ville ikke stole på alle de lovprisninger om topkvalitet. Hvorfor står der ikke et ord om hvor meget avancering der er indbygget osv ? :-)
Som sagt, you need to check for yourself, dude!
Måske er den fin, måske ikke :-)
'79 Caprice unmarked vehicle clone