Forfatter Emne: ingen effekt kun "larm"  (Læst 39971 gange)

Offline BrianH

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #15 Dato: Tirsdag den 01. September kl.10:02 »
Du kan godt prøve at dyse om, men det giver mere mening at købe en 750 cfm. Det passer bare bedre til motoren. Derfra kan man så give sig til at "lege" med at fintune den med et nåle/dyse sæt, som det her:  http://store.edelbrock.com/1489calibrationkitfor1411performercarbs.aspx
Hvis det skal være edelbrock, så har de også den her: http://www.edelbrock.com/automotive/mc/carburetors/thunder.shtml
Det duer også !!!!!  :)
Man kan jo også prøve at finde en Q-jet magen til den originale. De kan godt være lidt tricky, men når det er sagt, så er det en god karburator med allround gode egenskaber. Så er bilen også original hvilket mange sætter pris på i tilfælde af et senere salg !!

   

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #16 Dato: Tirsdag den 01. September kl.15:06 »
Du kommer aldrig til at kunne dyse dig ud af en for lille karburator!

Blandingen bliver for fed uanset hvad dyse du vælger, når pedalen jamres i bund, eller alt for mager til alt det andet ;)

Størrelse på karburator er noget af det nemmeste at finde frem til, når vi taler vakumstyrede sekundærspjæld.

Så kan den nemlig ikke blive FOR stor, kun for lille.

Det eneste der sker ved at køre med for stor karburator, er at langt de fleste eftermarkedsmodeller (minus den square bore du har) har 4 ens spjæld, så det giver lidt udfordringer at dyse den helt fint ind fra tomgang til området hvor de sekundære skal åbne, hvilket vil give en lidt ringere økonomi.

Smid en vakuummåler på indsugningen, kør den varm, og giv den så flad pedal, er der vakuum til stede ved maks omdrejninger og flad pedal, er den for lille, er der intet vakuum, er den stor nok ;)

Testen kan fint køres i 1ste gear, men det skal være på gaden hvor den rent faktisk yder noget, og endnu bedre i 2 eller 3, men så får du problemer med vores hastighedsgrænser her i landet :D
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline BrianH

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #17 Dato: Tirsdag den 01. September kl.16:35 »
Det var vel egentlig også ud fra de facts du skriver TBT, som er almindelig kendt og mine egne erfaringer, at jeg prøver at råde ham til den rigtige karburator til hans 430 buickmotor. Bare uden de tekniske forklaringer  ;)
Det jeg prøver på at sige er: Nøjedes med at svare på spørgsmålet, der stilles. Det er ikke alle der er interesseret i viden bagved.
Du må ikke tage dette negativt TBT, men rigtig ofte går der total "forklarmigrøv" i tingene, når folk stiller et simpelt spørgsmål.
Noget andet er, at jeg rent faktisk vil gætte på at det interesserer NickyW 
« Senest Redigeret: Tirsdag den 01. September kl.16:45 af BrianH »

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #18 Dato: Tirsdag den 01. September kl.17:56 »
Jeg tager det såmænd ikke negativt, har blot en videbegærlighed der gør at jeg altid gerne ser en forklaring i stedet for "jeg har ret" uden forklaring ;)

Hvis folk "bare vil have det løst" så kør til en mekaniker, det er derfor de er der, men det er så min mening om sagerne, og ofte kan man hurtigt lure om folk selv har interesse i at løse problemet med rette værktøjer, eller blot søger et "køb den dims og få en til at sætte den på" som svar.

Bliver det for teknisk, er det jo blot at ignorere svaret, hvis ikke man ved hvad vej man skal søge fejlen, bliver det for teknisk men man har interessen, så bliver det til et uddybende spørgsmål, og forhåbentligt et bedre eller mere fyldestgørende svar.

Men som sagt det er min mening om fora, at du vælger at forsøge at holde det på det lidt mere simple er fair nok, hvis blot du kan leve med vi ikke er ens i vores måde at "hjælpe" på ;)

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #19 Dato: Tirsdag den 01. September kl.18:34 »
jeg sætter pris på både de simple svar, og de tekniske... Thumbs up  - at jeg så måske ikke lige fatter alt af den store forklaring, er jo så en anden ting ;D  - det er små 3 dage siden jeg første gang skrev edelbrock på google, så vi kan vist godt blive enige om jeg er det man kalder ny i faget ;) - men har jo i hvert fald fundet frem til jeg skal have en større kabonade når der bliver råd til det ...  - en anden ting, tidligere ejer, har sat en kabel strips rundt om armen på den elektroniske choker, som "låser" spjældet ca halvt åbent????? jeg har ikke i nu ville pille den af og "lege med det" da jeg ikke viste hvad det var til... tror i chokeren er gået i stykker siden den er på? eller har det noget at gøre med kaboen er for lille?  eller er det bare kabelstrips bling  ;D

Offline BrianH

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #20 Dato: Tirsdag den 01. September kl.19:28 »
HE :D, det der med chokerspjældet halvt lukket kunne, som du har gættet været et forsøg på at kompensere, (dårlig ide i øvrigt) men er der et vacuumlæk et eller andet sted, vil det også hjælpe at køre med halv lukket chokerspjæld. Det lyder som om at du hurtigst muligt skal prøve at finde en person som ved noget om gamle V8 motorer. Jeg tror han hurtigt kunne lokalisere et par uregelmæssigheder  8) 

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #21 Dato: Tirsdag den 01. September kl.19:42 »
jah men som sagt er meget ny i de her biler, købte den for 2 måneder siden, så netværket er ikke blevet så stort i nu.. :) og kan jo ikke selv lade værre med at pille... :)  - men vakumlæk det tror jeg helt sikkert der er......... den vakum studs foran midt i kabonaden, den til pcv ventilen, er ført direkte om i indsugnings manifolden bag ved kaboen, istedet for ned i pcv ventilen, som nu så bare er helt uden slange...... - der hvor den er ført ind i indsugning manifolden, er slangen sat på en gummi studs, som ved et skub med en lille finger kan falde ud..... så tænker der er læk der... så nu er planen at prøve at blænde det hul af i indsugnings manifold, og føre slangen over til pcven som den burte være..?

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #22 Dato: Tirsdag den 01. September kl.21:26 »
Min chevelle havde noget af det samme, fejlen lå i tænding. Strømfordeleren avancerede simpelthen ikke nok. Derudover havde karburatoren det heller ikke for godt. En ny hei fordeler og toptunet karb, og nu trækker skidtet som et godstog. Jeg kan tilslutte mig at din 600 er Way for lille til en så stor maskine som din buick har, en 750 er væsentligt bedre egnet. Det kan ikke svare sig at dyse på den du har, nyt på og du vil opleve en kæmpe forskel. Få osse kigget på din tænding, står den ordenligt og avancere den som den skal. Sæt evt elektronisk modul i hvis den køre med platiner. Det har mere at sige end man tror at alt spiller.

Mvh smeden.

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #23 Dato: Tirsdag den 01. September kl.22:32 »
Skal du ikke snart købe det dualquad indsug jeg har liggende, Houmark, så du kan få noget "skud" i den gamle Electra  :D

Hov hov, din Electra er ældre...  8) Vil hellere have den stopper med at hoppe under kørsel, men har intet tid pt :( Bliver desværre først næste sæson  :'(

Har forresten kørt forbi "verdens navle" som også kaldes Jellinge, mange gange på det sidste pga lufthavnen.. Hver gang skiltet kommer får du lige nogle tilfældige vink og håndtegn..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline janus_s

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #24 Dato: Torsdag den 24. September kl.11:56 »
Hvis den ellers trækker godt nok og dine tændrør ikke er hvide, kan jeg ikke se hvorfor du skulle skifte karburatoren ud. Hvis det kun er når den får fuld gas op igennem gearene kunne man så forestille sig den suger svømmehuset tomt ? Har du checket svømmehøjden ?

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #25 Dato: Torsdag den 24. September kl.16:52 »
Hvis den ellers trækker godt nok og dine tændrør ikke er hvide, kan jeg ikke se hvorfor du skulle skifte karburatoren ud. Hvis det kun er når den får fuld gas op igennem gearene kunne man så forestille sig den suger svømmehuset tomt ? Har du checket svømmehøjden ?
den trækker fint undtagen, ved kickdown i 3. g  - lige meget om det er  er kick down fra nul til 3 gear, eller om jeg ligger i 3gear og tøffer og så træder i bund... det virker som om den ikke får nok at leve af? -  - men efter hvad jeg kan forstå på flere, så er min kabo for lille, så derfor er planen at købe en der er større... men har muligvis fundet en jeg låne, til at se om det virker  Thumbs up

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #26 Dato: Søndag den 27. September kl.22:58 »
hvor i landet kommer du fra?
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #27 Dato: Mandag den 28. September kl.16:23 »

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #28 Dato: Mandag den 28. September kl.21:34 »
Avs, det var sgu langt fra århus :-)
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: ingen effekt kun "larm"
« Svar #29 Dato: Tirsdag den 29. September kl.18:07 »
Hvis osse chokerfunktionen er ude af drift, er det et større insitament for at købe en anden karb. Få samtidig dit tændingsanlæg tjekket og optimeret så garanterer jeg du får et chok over forskellen i performance. Osse selv om du synes den trækker ok nu. Min egen gjorde det samme nemlig hostede ved kickdown og var generelt doven at køre i, selv om den trak fint og kørte ok manglede den ligesom aligevel noget.
Efter en ny heifordeler og optimering af karb og justering var den en helt anden vogn. Den trækker som et godstog og er kvik samt giver en god respons på pedalen. Det er de bedste penge jeg har brugt på den ever. Så fuld galop ned efter en anden karb og evt en ny hei fordeler så skal du se løjer.

Mvh smeden.