Forfatter Emne: 351 cleveland 4v tænding  (Læst 11360 gange)

Offline Lasse Larsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
351 cleveland 4v tænding
« Dato: Tirsdag den 03. Maj kl.17:00 »
hej alle sammen
så skal jeg da lige love for jeg er løbet ind i opstartsproblemer,det drejer sig om motoren i min ranchero,351c 4v,edelbrock indsug og 600cfm karb.headers,standardknast,købte den adskilt i papkasser,så nu er den samlet med nye lejer osv,så har jeg smidt en kina hei fordeler på.
problemet er at den køre bedst med 30-40 graders fortænding,men det kan den ikke starte med jo.og hvis man så drejer den ned på de der 8-16 grader btdc som den jo ellers skal gå med så dør den
hvad kan der være galt??
måske noget falsk luft
eller er den fordeler lige til og smide i skralderen
tændingsrækkefølge og taktning er iorden
nogen gode ideer eller erfaringer?

på forhånd tak

Lasse

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #1 Dato: Tirsdag den 03. Maj kl.17:24 »
Enten passer dit TDC punkt ikke, eller så gør din tændingspistol ikke.

Hvis den går fint i tomgang ved "30-40" grader så er der ingen utætheder.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #2 Dato: Tirsdag den 03. Maj kl.19:19 »
 Fejler din gamle fordeler noget? Kan du uden problemer køre i bilen, uden tændingsbanken eller overophedning, når din tændingspistol siger 30-40 grader?

 Du kan evt. måle diameteren på din svingningsdæmper, gang med 3,14 og dividér med 360.. Så har du hvor langt én grad er, så kan du selv sætte streger pr. 5-10 grader..
 
 Prøv at pille dit tændrør ud, og verificere om tdc (0 grader ) på svingningsdæmperen nu også er tdc på stemplet..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #3 Dato: Tirsdag den 03. Maj kl.21:45 »
Jeg vil råde dig til at skifte det medfølgende tandhjul på Kina HEI`en ud med det der sidder på din gamle tænding, ellers æder det tandhjulet på knasten :o det kan måske gå hvis begge tandhjul er nye, men min erfaring siger mig noget andet, men ellers ingen klager på den type HEI ;)

Du har tændingspistolen på det rigitge kabel, ikk?

Kan det her bruges ? http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/classic-tech/66746d1239730722-351-cleveland-timing-how-do-you-time-up-right-ford-engine-timing-marks.jpg
« Senest Redigeret: Tirsdag den 03. Maj kl.21:49 af Spiritman »
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #4 Dato: Tirsdag den 03. Maj kl.23:31 »
Hvor meget mekanisk avancering giver fordeleren?
Hvis den står med 30-40 graders fortænding ( 30 eller 40? ) hvor ender den så når motoren får nogle omdrejninger?

Syntes bestemt også det lyder som om du skal have vericeret at stregen på svingningsdæmperen står ud for 0, når stemplet 1 er i top.

Iøvrigt, en Kina HEI? but why? en kvalitetsfordeler fra feks Mallory eller MSD koster 1500-2000 kr.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #5 Dato: Onsdag den 04. Maj kl.10:59 »
Hvor meget mekanisk avancering giver fordeleren?
Hvis den står med 30-40 graders fortænding ( 30 eller 40? ) hvor ender den så når motoren får nogle omdrejninger?

Syntes bestemt også det lyder som om du skal have vericeret at stregen på svingningsdæmperen står ud for 0, når stemplet 1 er i top.

Iøvrigt, en Kina HEI? but why? en kvalitetsfordeler fra feks Mallory eller MSD koster 1500-2000 kr.

Alternativt en Chevy mand, der nu måler på cylinder 5 (modsat cylinderbank på Ford V8) men så burde signalet være helt ude i skoven, for cylinder 5 tænder 90 grader efter tændingsmærket (450 grader efter cylinder 1)

Men med vakuum monteret passer det ok med cirka det halve, dog EFTER TDC ikke før, hvis den går rimeligt i tomgang ved 40 grader.

Cylinder 1 er højre forreste cylinder på Ford, ikke venstre ;-)



« Senest Redigeret: Onsdag den 04. Maj kl.11:01 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Lasse Larsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #6 Dato: Onsdag den 04. Maj kl.19:28 »
stempel 1 i top,så står den på mærket på dæmperen,skulle flytte bilen i dag,og kunne først få liv i den da fordeleren er drejet helt over til vandstudsen.
har da overvejet og prøve den gamle fordeler,men skal bare først lige købe dæksel rotor osv,for det er ikke på,for som sagt har jeg købt bilen totalt adskilt,og motoren var også splittet ad,så nu er alt rust lavet og den er blevet lakket og næsten samlet færdig,så det er bare noget trælst noget at den ikke vil køre.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #7 Dato: Onsdag den 04. Maj kl.23:44 »
stempel 1 i top,så står den på mærket på dæmperen,skulle flytte bilen i dag,og kunne først få liv i den da fordeleren er drejet helt over til vandstudsen.
har da overvejet og prøve den gamle fordeler,men skal bare først lige købe dæksel rotor osv,for det er ikke på,for som sagt har jeg købt bilen totalt adskilt,og motoren var også splittet ad,så nu er alt rust lavet og den er blevet lakket og næsten samlet færdig,så det er bare noget trælst noget at den ikke vil køre.

Er du sikker på at tændingen sidder korrekt, min bil startede med fordeleren forsat i halv omgang, eller noget i den dur, men den gik meget meget dårligt :P
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #8 Dato: Torsdag den 05. Maj kl.08:27 »
stempel 1 i top,så står den på mærket på dæmperen,skulle flytte bilen i dag,og kunne først få liv i den da fordeleren er drejet helt over til vandstudsen.
har da overvejet og prøve den gamle fordeler,men skal bare først lige købe dæksel rotor osv,for det er ikke på,for som sagt har jeg købt bilen totalt adskilt,og motoren var også splittet ad,så nu er alt rust lavet og den er blevet lakket og næsten samlet færdig,så det er bare noget trælst noget at den ikke vil køre.

Kan den starte på den nye tænding, er det et indstillingsproblem, ikke en fejl i komponenten.

Du kan jo altid flytte den en tand eller 2 og rotere den hele vejen rundt, så den kommer til at sidde som du ønsker det, blot du flytter kablerne efter det.
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #9 Dato: Torsdag den 05. Maj kl.22:01 »
Det lyder nu mystisk at den ikke vil starte når tændingen bliver placeret på 0. Det kan jo hurtigt svinge 5 grader når man gør det med hånden. Jeg plejer at altid at dreje motoren "tilbage" så stregen er ud for 10 før ca. istedet for direkte på 0. Så er man mere sikker på at tændingen ihvertfald ikke står lidt efter top.

Så længe det drejer sig om en billig HEI, ville jeg nu ikke bruge for meget krudt på at klø mig i nakken og stirre mig blind på fejlsøgning. Den billige fordeler kan meget vel være årsagen.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #10 Dato: Torsdag den 05. Maj kl.23:08 »
Jeg havde problemet med en Camaro , den døede på landevejen, da den kom hjem kunne den startes med tændningen et sted men ville ikke køre med omdrejninger, tændning drejet op til den kørte fint med omdrejninger, og så kunne den ikke startes.
Det var en knækket fjedder til svingklodserne.

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline Lasse Larsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
Sv: 351 cleveland 4v tænding
« Svar #11 Dato: Onsdag den 11. Maj kl.21:35 »
problem løst,billige kina lort den fordeler er røget lige i skralderen,har en kammerat som har en gammel mustang holdene,der lånte jeg fordeler og kabler og det hele,bum så kører det,og man kan få den stillet på mærkerne,ja et godt tilbud på ebay,kan være for billigt,så nu ryger der en petronix eller hvad det  hedder i den gamle fordeler,så kører det...
men tak for alle svarene
vi ses derude på vejene Thumbs up