Forfatter Emne: Tank "renovering"  (Læst 14386 gange)

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Tank "renovering"
« Dato: Tirsdag den 09. December kl.06:57 »
Jeg er ved at ordne min tank, og den er bestemt ikke ny, men nok heller ikke utæt, men jeg har set på en side i USA at man kan få et slags renoveringskit, noget med at rense tanken og så bagefter belægge den med noget et eller andet indvendigt ved at ryste tanken, nogen der kender til sådan noget her hjemme?  :o
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Fka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #1 Dato: Tirsdag den 09. December kl.07:13 »
Hej Spiritman hold dig fra det det er noget lort jeg har en i klubben der prøvede efter alle kunstens regler og det blev IKKE godt
« Senest Redigeret: Tirsdag den 09. December kl.07:54 af Administrator »

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #2 Dato: Tirsdag den 09. December kl.10:01 »
Heller få den blæst og pulverlakeret.. både ind og udevendigt.. Bare lige hør om det sted du snakker med, pulverlakering kan holde til benzin.. :)
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #3 Dato: Tirsdag den 09. December kl.15:14 »
Det lyder som om jeg bare skal male den færdigt og se hvor længe den holder, ellers har jeg en ekstra, hvor der er rustet en lille udlufter studs af, den kan jeg bruge til at måle på, hvis det skulle komme over mig at bygge en i rustfrit stål  ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #4 Dato: Tirsdag den 09. December kl.16:43 »
Tilbage i firserne kunne man købe renoverede tanke, de var svejst, og dyppet i Expoksy, ( nok stavet forkert ).
Har du prøvet at Google på renoverede tanke ?.
René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #5 Dato: Tirsdag den 09. December kl.17:34 »
Epoxy var et godt bud også :)
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #6 Dato: Tirsdag den 09. December kl.19:53 »
Tilbage i firserne kunne man købe renoverede tanke, de var svejst, og dyppet i Expoksy, ( nok stavet forkert ).
Har du prøvet at Google på renoverede tanke ?.
René

Der findes ikke noget renoveret til min bil, men pyt, jeg skal nok få det fikset, det var mere hvis der var et vidunder middel til det gøre tanken som ny, villejeg da gøre det mens den lå på bordet  ;) tak for inputene  :)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #7 Dato: Onsdag den 10. December kl.09:07 »
det jeg mente var, hvis du kan finde nogle der handler med renoverede tanke, kunne de måske henvise dig til hvor du kunne få ordnet din.

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #8 Dato: Lørdag den 13. December kl.14:43 »
Hvis det var mig ville jeg lægge den i citroen syre et par dage og så højtryks rense den. Bagefter er alt rust væk og du kan male den og montere den igen. Du køber 3kilo citroen syre i silvan. Det skal være i pulverform. Det røre du op i vand i et kar eller børnebassin. Læg tanken i så den er fyldt inde og ude, og vent 3 dage, tag den derefter op og rens den af med højtryksrenseren inde og ude. Tør den godt og laker den i ønsket farve derefter er den klar til montering.
Citroensyren neutraliseres efter nogle dage og bliver til vand, hæld det på en dunk og på genbrugen m det.

Advarsel hold dig fra diverse tank fixe ting man kan hælde i og som skulle hærde op og tætne. Min erfaring er at det løsner sig og blokerer filtre mm. Og det er surt at skulle afmontere tank igen og det er ikke til at fjerne igen det stads.
Jeg har brugt citroen syre til mange ting med godt resultat hver gang. Osse til bolte og beslag  bærearme og ramme.
Mvh smeden

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #9 Dato: Lørdag den 13. December kl.16:15 »
Hvis det var mig ville jeg lægge den i citroen syre et par dage og så højtryks rense den. Bagefter er alt rust væk og du kan male den og montere den igen. Du køber 3kilo citroen syre i silvan. Det skal være i pulverform. Det røre du op i vand i et kar eller børnebassin. Læg tanken i så den er fyldt inde og ude, og vent 3 dage, tag den derefter op og rens den af med højtryksrenseren inde og ude. Tør den godt og laker den i ønsket farve derefter er den klar til montering.
Citroensyren neutraliseres efter nogle dage og bliver til vand, hæld det på en dunk og på genbrugen m det.

Advarsel hold dig fra diverse tank fixe ting man kan hælde i og som skulle hærde op og tætne. Min erfaring er at det løsner sig og blokerer filtre mm. Og det er surt at skulle afmontere tank igen og det er ikke til at fjerne igen det stads.
Jeg har brugt citroen syre til mange ting med godt resultat hver gang. Osse til bolte og beslag  bærearme og ramme.
Mvh smeden

Lyder som et godt fif, det skulle jeg have vidst for et halvt år siden, både til bærearme, men også til tanken, men jeg tænker, fjerner/opløser citronsyren også gammel tectyl og andet snask der sidder på tanken, eller er det kun rusten? og hvad med bagefter indvendigt i tanken, skal den have epoxy maling??
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #10 Dato: Søndag den 14. December kl.11:33 »
Syren opløser alt rust, der hvor der ikke er rust sidder maling og tectyl stadig fast. Syren opløser dog i nogen grad tectyl. Men der er stadig lidt arbejde m at rense lak osv af bagefter, det er dog en prisbillig løsning i forhold til sandblæsning osv og man kan gøre det hjemme uden at skulle have sagerne ud i byen og hente dem igen.
De originale tanke var rå metal indvendigt fra fabrikken, om man kan få den malet m noget indvendigt ved jeg ikke. Det skal kunne tåle benzin i længden, jeg har ladet min være rå og det har virket fint indtil videre. Måske andre her på siden har bedre erfaringer m indvendig behandling, evt få den galvaniseret eller zink sprøjtet? Måske pulverlak?
Anyway syre tingen kan ihvertfald bruges til alt rusten stål, det skader ikke crom eller gummi og jo mere flere ting der er i karet af gangen jo billigere bliver behandlingen. Bare husk at få malet eller sprøjt sagerne m olie hurtig efter de tørrer, rusten kommer igen inden for få timer ligesom m sandblæste dele.
Jeg har smidt bolte mm i en spand og sølet dem ind i wd40 så er de osse lækre når de blev monteret.
Jeg fik osse renoveret mine låsetøjer i dørene ved at syre dyppe dem og rense dem i varmt vand og så smøre det godt op, nu lukker dørene som nye.

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #11 Dato: Søndag den 14. December kl.19:46 »
Det er immervæk et godt trick! Jeg tror da, at jeg skal ønske mig en stor murerspand og noget syre i julegave! I forhold til at beskytte de nyrensede dele, er det så ligegyldigt, hvilken slags olie det er? Er med på, at du nævner WD40 :) Mener Tim talte om, at noget gammelt motorolie fungerede godt - men hvad med gearolie osv.?
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #12 Dato: Mandag den 15. December kl.20:00 »
Alt slags olie duer bare det er fedtet. Jeg bruger wd40 fordi det er let at tørre af igen når man skal bruge delene. Men det er en smags sag. Man kan osse bruge citroen syre til karrosseri dele,
der blander man bare tapet klister i til en tyk grød, så smøre man delen ind i et ordenligt lag og vikler plast om og lader det sidde nogle dage. Så vasker man det af med haveslangen og en stålbørste, så er rusten væk. Det er godt feks til inde i paneler eller under skærmkanter eller hele skærme, dørbunde mm. Alle de steder hvor man ikke kan komme til at slibe ordenligt rent.

Jeg ordnede min ramme på den måde, den skulle dog have 3 gange før den var helt ren, men til gengæld var der ikke en masse sand inde i rammen bagefter som kan ligge og suge fugt. Samtidig sparede jeg at skulle have den transporteret frem og tilbage. Så kun fantasien sætter grænser for brugen af citroen syre, og m 50 kr for et halvt kilo er det osse prisbilligt i forhold i sandblæsning.

Jeg bruger det ihvertfald tit, håber i andre kan få glæde af det osse. For jo mere man spare på den slags jo flere penge til nye dimser er der jo.

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #13 Dato: Mandag den 15. December kl.21:21 »
Bare for at være helt sikker (er ikke den store fysiker...): Hvordan skal den plast være, man vikler delene ind i? Skal de så have en vis tykkelse eller andet - tænker lidt, at hvis syren kan fjerne rust, kan den måske også ætse en omganghusholdningsfilm eller en tynd, sort plasticpose?  :o
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Tank "renovering"
« Svar #14 Dato: Tirsdag den 16. December kl.17:56 »
Det gør det ikke, en alm skraldespand eller husholdningsfilm er ok. Det er for at det ikke skal tørre ud. Det skal være fugtigt for at virke ordenligt. Det er selvfølgelig kun nødvendigt at pakke ind i plast når det er blandet op m tapetklister. Det er lidt noget nasseri men rigtigt effektivt. Og er der gravrust tilbage når man har skyllet det af kan man give det en tur mere. De første gange tænkte jeg det var en and da delene stadig så rustne ud, indtil jeg brugte stålbørsten under vandhanen så kan man se rusten løbe af m vandet, og delen er fin lysegrå bagefter. Et halvt kilo Per liter vand og Sørg for at røre lidt i af gangen da krystallerne kan være svære at opløse hvis man hælder det hele i på en gang.

Der findes et skrappere alternativ der hedder strip all, men det skal varmes op for at virke og er ret skrapt. Det æder til gengæld osse alt lak mm. Jeg synes dog citroen syre er et bedre og billigere alternativ og det æder heller ikke fingrene.( lærte det på den hårde måde m strip all, av)