Forfatter Emne: firebird hjelm  (Læst 10693 gange)

Offline hbsørensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 99
  • Karma: +1/-0
  • øst jylland
    • Vis profil
firebird hjelm
« Dato: Lørdag den 14. Februar kl.14:43 »
mine hængsler til motor hjælmen mangler 20 mm i at nå tilbage til styrebolt i lukket tilstand . Er det fordi det er nogle uoriginale hængsler eller hvad har i erfaringer

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #1 Dato: Lørdag den 14. Februar kl.16:35 »
Det ser nærmest ud som om der mangler en form for skive på bolten, noget der fanger på den store bue i beslaget!! hvad årgang Firebird er det?
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #2 Dato: Lørdag den 14. Februar kl.22:45 »
Så vidt jeg ved, så er de to bolte der sidder i hver side faktisk en form for sikkerhedsudstyr... forestil dig at du er ude for en frontal kolission. Disse bolte skal "gribe" hjelmen og forhindre den i at fortsætte ind i kabinen og halshugge dig.
Det lyder lidt skørt, men den er sgu god nok. Tror faktisk de fleste GM biler ser sådan ud. Min 1975 Cadillac havde også sådan 2 bolte, som sad alt for lavt til at kunne fungere som op og ned-stop for hjelmen.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline hbsørensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 99
  • Karma: +1/-0
  • øst jylland
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #3 Dato: Søndag den 15. Februar kl.10:45 »
Jeg var da sikker på at de var til at holde hjælmen nede og samtidig centrere hjælmen når den lukkes. Kan i ikke se om de ikke går i indgreb når jeres hjælme er lukket ?

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #4 Dato: Søndag den 15. Februar kl.11:12 »
Mine gør ;) eller holde dem nede er så meget sagt, men de går i indgreb når hjemlen er lukket ned, troede som dig de skulle holde hjelmen på plads i højden, men justerer jeg dem ned så det passer, så er hjelmen ikke til at åbne igen.

Centreringen gør de intet ved, det skal du justere i hængslerne, og så tager gummiklodserne på skærmene over derfra.


79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline hbsørensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 99
  • Karma: +1/-0
  • øst jylland
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #5 Dato: Søndag den 15. Februar kl.12:27 »
hej tbt kan du ikke tage et billede af de gummi klodser du har på skærmen ? Nu har jeg forlænget hængslerne 20 mm så de går i indgreb men jeg syntes også de napper hvis boltene er for langt nede, nu må jeg se når jeg får hjælmen på

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #6 Dato: Søndag den 15. Februar kl.18:03 »
Her på første billede kan du se gummiklodsen til venstre i billedet på skærmen.



Og her kan du se "gummimanden" der skal bruges 6 stk.

http://www.classicindustries.com/product/1979/firebird/parts/9799712.html
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #7 Dato: Søndag den 01. Marts kl.12:06 »
De styrebolte er ikke beregnet til at kontrollere klappens højde mm. De er som en nævnte tidligere beregnet til at forhindre frontklappen i at komme ind gennem frontruden ved et uheld. De får klappen til at bukke sammen på midten. Hvis du kigger efter er forstærkningerne på bagsiden af klappen lavet med nogle hakker der gør den svag på midten, som derved gør at klappen bukker efter hensigten når den bliver presset tilbage ved uheld.

Hvis du forlænger boltene så de har kontakt allerede nu risikere du klappen bukker på midten ved det mindste kontakt mellem kofanger og et andet objekt. Så jeg ville lade dem være som de var tiltænkt, hele ideen ved plast front mm var at den skulle kunne tåle en mindre påkørsel, og bare springe på plads igen. Det kan den ikke nu, til gengæld bukker frontklappen ved den mindste tryk bagud.

Mvh smeden.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #8 Dato: Søndag den 01. Marts kl.18:38 »
... hele ideen ved plast front mm var at den skulle kunne tåle en mindre påkørsel, og bare springe på plads igen. Det kan den

Mvh smeden.

her jeg kan tilføje noget de færreste sikkert har prøvet / ønsker at prøve. En real life erfaring mht "blødheden" af snuden.
Jeg opdagede på den hårde måde at min neutral safety switch er defekt... :-)
Bilen holdt på værkstedsgulvet foran en god gammel 2500 kg 2-søjlet Stenhøj. På den anden side af kædekassen holdt en Renault Megane Scenic ( halv-stor familie container ). Jeg stak armen ind af den åbne rude og drejede nøglen. Motoren sprang direkte igang i høj tomgang og bilen farede fremad med mig hængende på slæb. Efter 3meter ramte den Renaulten og skubbede den direkte ind i en filebænk så forskærm og spejl blev smadret og 2 meter senere stoppede Trans'en så op mod det ene tårn i liften. Da jeg fik bakket bilen tilbage kunne jeg helt seriøst ikke se hvor på fronten den havde ramt Renault og Stenhøj. ( spritny ikke-lakeret snude i grå plast ) Så jeg kan skrive under på at snuden "virker"
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #9 Dato: Søndag den 01. Marts kl.19:09 »
her jeg kan tilføje noget de færreste sikkert har prøvet / ønsker at prøve. En real life erfaring mht "blødheden" af snuden.
Jeg opdagede på den hårde måde at min neutral safety switch er defekt... :-)
Bilen holdt på værkstedsgulvet foran en god gammel 2500 kg 2-søjlet Stenhøj. På den anden side af kædekassen holdt en Renault Megane Scenic ( halv-stor familie container ). Jeg stak armen ind af den åbne rude og drejede nøglen. Motoren sprang direkte igang i høj tomgang og bilen farede fremad med mig hængende på slæb. Efter 3meter ramte den Renaulten og skubbede den direkte ind i en filebænk så forskærm og spejl blev smadret og 2 meter senere stoppede Trans'en så op mod det ene tårn i liften. Da jeg fik bakket bilen tilbage kunne jeg helt seriøst ikke se hvor på fronten den havde ramt Renault og Stenhøj. ( spritny ikke-lakeret snude i grå plast ) Så jeg kan skrive under på at snuden "virker"

Hæ hæ, det skulle næsten have været filmet  ^-^ ^-^ ^-^ men godt der ikke skete noget, med dig eller bilen  Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: firebird hjelm
« Svar #10 Dato: Søndag den 01. Marts kl.19:13 »
Hæ hæ. Den samme har jeg lavet engang, forskellen var bare at det var en nyrenoveret 7 serie BMW ejet af min mesters gode ven. Den startede i bakgear m fuld choker og 3000 omdrejninger m mig hængene halvt inde af sideruden. Den stoppede først da den ramte aluporten, mester stod med kunden ude i gården og ventede da ca 10 ruder i porten eksploderede og hans fine nylakerede BMW stod m røven halvt banket igennem porten. Havde det ikke været fordi jeg var lærling var jeg nok blevet fyret, nu fik jeg så bare en flad og blev ignoreret og degraderet til fejetjeneste i 3 måneder. :))

Så det med neutral kontakt er værd at have i mente, efterfølgende har jeg aldrig startet en bil uden at sidde i den m kobling eller bremse trådt ned. Man lærer noget nyt fra tid til anden. Godt ingen kom til skade. Mvh smeden.