Forfatter Emne: Blandingsforhold lak/fortynder!  (Læst 7858 gange)

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Blandingsforhold lak/fortynder!
« Dato: Søndag den 26. April kl.20:28 »
Når nu man vil det hele selv, fordi man er fattig :o kunne jeg godt tænke mig at vide hvilket blandingsforhold lak, i det her tilfælde maskinemalje og fortynder, skal blandes i, jeg synes at have læst 2 dele lak og en del fortynder!!! det lyder som en tynd suppe i mine ører!! ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Blandingsforhold lak/fortynder!
« Svar #1 Dato: Mandag den 27. April kl.08:15 »
Nu ved jeg ikke med maskinemaljen, men 2K autolak skal have 10-20% fortynder, det er hærder der "normalt" blandes 1:2 med farven.

En tommelfingerregel er at blandingen skal løbe let fra rørepinden i "dråbeform" render det bare af pinden hurtigt, er det for tyndt, og kan dråben hænge på pinden er det for tykt.

Ellers må du lave en prøveblanding, sprøjte på et stykke pap eller træ og se om du kan styre at det flyder sammen, uden at lave løbere eller appelsinhud.

Jo tyndere det er, jo mindre dækker det (flere lag) og større risiko for løbere (fordi vi amatører gerne vil have lortet til at dække hurtigt), jo tykkere det er jo større risiko for appelsinhud eller løbere fra kanterne og lige omkring disse.

Vigtigst af alt er at sprøjte "vådt i vådt" hvis du begynder at sprøjte ind over noget der er begyndt at tørre, men endnu ikke er helt tørt, så får du en masse sprøjtestøv i lakken der ikke vil flyde sammen med det "halvtørre" farve.

Personligt plejer jeg at give det MASSER af farve, så jeg ved der er noget at slibe i, uden at ramme grunderen, og så vandsliber jeg til sidst, det tager de værste "urenheder" sprøjtestøv osv man får lavet undervejs.

Dette er 100% baseret på råd og vejledning fra autolakerer, samt egne erfaringer gennem 25 års hobbylakering!


« Senest Redigeret: Mandag den 27. April kl.08:17 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Blandingsforhold lak/fortynder!
« Svar #2 Dato: Mandag den 27. April kl.08:57 »
Nu ved jeg ikke med maskinemaljen, men 2K autolak skal have 10-20% fortynder, det er hærder der "normalt" blandes 1:2 med farven.

En tommelfingerregel er at blandingen skal løbe let fra rørepinden i "dråbeform" render det bare af pinden hurtigt, er det for tyndt, og kan dråben hænge på pinden er det for tykt.

Ellers må du lave en prøveblanding, sprøjte på et stykke pap eller træ og se om du kan styre at det flyder sammen, uden at lave løbere eller appelsinhud.

Jo tyndere det er, jo mindre dækker det (flere lag) og større risiko for løbere (fordi vi amatører gerne vil have lortet til at dække hurtigt), jo tykkere det er jo større risiko for appelsinhud eller løbere fra kanterne og lige omkring disse.

Vigtigst af alt er at sprøjte "vådt i vådt" hvis du begynder at sprøjte ind over noget der er begyndt at tørre, men endnu ikke er helt tørt, så får du en masse sprøjtestøv i lakken der ikke vil flyde sammen med det "halvtørre" farve.

Personligt plejer jeg at give det MASSER af farve, så jeg ved der er noget at slibe i, uden at ramme grunderen, og så vandsliber jeg til sidst, det tager de værste "urenheder" sprøjtestøv osv man får lavet undervejs.

Dette er 100% baseret på råd og vejledning fra autolakerer, samt egne erfaringer gennem 25 års hobbylakering!

Super råd, jeg må prøve mig frem, og skulle der være lidt sprøjte støv går det nok, bilen skal være silkematsort ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Blandingsforhold lak/fortynder!
« Svar #3 Dato: Mandag den 27. April kl.17:50 »
Hvis du skal have held til at få et pænt resultat skal det faktisk være ret så tyndt, hvis lakken er for tyk kommer det for tørt ud af sprøjten. Det betyder dråberne ikke flyder sammen men lægger sig enkeltvis giver en masse appelsinhud, hvis det derimod er tyndt flyder de bittesmå dråber sammen til en glat flade. Heri er så udfordringen i at justere sprøjten og håndtere den så der præcis er den korrekte mænge lak så det flyder sammen men ikke løber.

Det kan ikke forklares men er noget man får med erfaring gennem årene, det skal ligesom ligge i hånden. Selv prof malere laver en løber fra tid til anden, de kan så normalt poleres væk. Men matsort kan ikke poleres så der er kun et skud i bøssen.

Når jeg sprøjter en matsort plejer jeg først at lægge et støvlag som ikke dækker, derefter et lag mere som ikke dækker, og når det har sat sig i en 5-10 min kører jeg det sidste lidt tykkere lag og så skal den bare tørre.  Den ser ud af røvens til mens den tørre fordi det tørre op i skjolder. Men når den er helt tør er den ensartet og ok. God fornøjelse.

Mvh smeden.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Blandingsforhold lak/fortynder!
« Svar #4 Dato: Onsdag den 29. April kl.14:23 »
Så er der lige det der med trykket bag sprøjten, hvor skal det ligge 2 bar, eller hur???? :o
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Blandingsforhold lak/fortynder!
« Svar #5 Dato: Onsdag den 29. April kl.16:09 »
Jeg har brugt 3,5 bar, med fint resultat.

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Blandingsforhold lak/fortynder!
« Svar #6 Dato: Torsdag den 30. April kl.08:40 »
Så er der lige det der med trykket bag sprøjten, hvor skal det ligge 2 bar, eller hur???? :o

Det afhænger af din sprøjte ;)

Men mellem 3 og 4 bar plejer ikke være helt ved siden af, 2 giver nok en relativ dårlig forstøvning af farven.
79 Trans Am også kendt som Black Betty.