Forfatter Emne: 50 år gammel lak  (Læst 8578 gange)

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
50 år gammel lak
« Dato: Torsdag den 05. Marts kl.21:12 »
Jeg skal lige overbevise mig selv at det er det rigtige jeg gør, men ellers kan jeg ende med at aftale med sælger at jeg skal købe hans bil. I dag har været ude at røre ved den, og kunne konstatere at lakken var som beskrevet... "Original og godt med patina", men jeg har aldrig set SÅ meget lak så ens krakeleret. I mellemtiden sidder jeg så her i sofaen og piller mig i næsen, mens jeg tænker... Det ændre ikke på noget ved handelen, jeg er bare nysgerrig på hvad der sker med den lak..


Here goes...
Hvad er det lige der sker med lakken... Jeg har set falmet lak, vejrbidt mat lak, men endnu ikke lak ligner skilt sovs/krakeleret.

Kan det være fejl behandling engang??

« Senest Redigeret: Torsdag den 05. Marts kl.21:40 af Jandk »
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 50 år gammel lak
« Svar #1 Dato: Torsdag den 05. Marts kl.21:32 »
Det er med sikkerhed en gammel cellose lak, de havde tendens til at krakelere med tiden da den ikke var så flexibel at den kan udvide sig og trække sig sammen med metallet i sol og kulde. Det betyder så osse at skulle du få lyst at male den om, skal alt den gamle lak væk først. Og på en større bil som en USA bil er det sku en større historie.

Det er værd at notere sig at det osse er en større udgift at fjerne alt til jern og starte forfra, specielt hvis man ikke har evner eller mod på at gøre det selv. Jeg har desværre set tilfælde hvor man ikke har haft tålmodigheden at slibe det væk på den rigtige måde, men har slebet det væk med en vinkelsliber eller sandblæst karrossen i smadder.

Det tager flere uger at rette og fjerne alle de grove slibemærker ned i stålet og skabe en ny bund at arbejde med.
Mvh smeden.

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: 50 år gammel lak
« Svar #2 Dato: Torsdag den 05. Marts kl.21:47 »
Men gammel lak og lak som skal væk før lakering, må så være en fællesnævner på alle de gamle biler så ???


Jeg kan sagtens køre i en bil der ser sådan ud, så heloplakering kan sagtens vente, men der skal nok laves lidt rep hist og her, eks indv dør kanter nederst, men mon ikke det kan gå som rep.
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 50 år gammel lak
« Svar #3 Dato: Fredag den 06. Marts kl.15:22 »
Ikke altid det er nødvendigt at slibe til jern. Hvis den er blevet omlakeret i løbet af årene med en alm 2 komponent acryl, er det ikke nødvendigt at slibe i bund hvis den er ok i lakken men bare trænger til en opfrisker. Er der dybe skader er man dog nødt til at slibe til jern, for ellers vil skaden blive ved at komme frem i den nye lak. Er det på hele bilen som på din er det så hele bilen der skal slibes i bund. Havde det nu kun været på en skærm eller dør, kunne man have nøjes med at slibe den del i bund.

På USA biler kørte man i en årgang med det som hed termoplastisk lak som minder mere om plastmaling. Det hærder aldrig op og bliver ved med at være blødt. Det kunne bedre tåle stenslag og ridser. Men desværre kan man ikke male ovenpå med moderne lak, det koger op og ser ud som om det har fået bums.

Det er det værste der kan sidde på en bil for man kan ikke slibe det af, det sætter sig i papiret og minder om at prøve at slibe tectyl af. Det fedter bare rundt.
Det skal bumses af af flere omgange og er noget besværligt snot at få af. Du kan identificere det ved at prøve at slibe lidt på det og sidder der en masse i papiret er det termoplastisk.

Det optræder dog mest på biler fra sidst i 60'erne til slut 70'erne. Tænk på de metallakker der så meget matte ud på opel og taunus.

Din er helt sikkert cellose lak som bar meget alm fra starten i 20erne til slut 50'erne. De kunne poleres til at stå som et spejl, men skulle poleres jævnligt for ikke at blive matte.
Kan du leve med charmen ved en gammel lak er det jo bare at købe den og glæde sig over den.

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 50 år gammel lak
« Svar #4 Dato: Fredag den 06. Marts kl.15:25 »
Og jo en dygtig maler kan godt rep den rundt omkring uden de store problemer. Det kun på store flader, det ville blive et problem at male den. Typisk er lakken indvendigt heller ikke så dårlig som uden på. Anyway tilykke hvis du har købt den.

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: 50 år gammel lak
« Svar #5 Dato: Fredag den 06. Marts kl.17:29 »
Den er iøvrigt fra 64, med hensyn til lak....

Den er ikke købt, for nu blev det alvor, jeg kom i tvivl, og min dag har været ALT for lang, og åndsvag, og jeg er træt, så jeg er først begyndt at tænke på det..... NU  :)
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: 50 år gammel lak
« Svar #6 Dato: Lørdag den 07. Marts kl.11:42 »
Sådan nogle dage er der jo desværre. Men min erfaring siger mig at er man i tvivl skal man nok lade den stå. Hvis det er det rigtige er man sjældent i tvivl og alle ens sanser siger det skal være den. Der er jo heldigvis mange biler på markedet, desværre har de rigtige biler der med at dukke op når man ikke har penge. God jagt.