Forfatter Emne: Renovering af bagtøj.  (Læst 8025 gange)

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Renovering af bagtøj.
« Dato: Tirsdag den 23. August kl.20:36 »
Wanda skal have nyt bagtøj. Det gamle hyler lidt og er uden spær, så derfor har jeg besluttet at sætte et nyt bagtøj på i vinter.
Jeg har skaffet et brugt bagtøj fra en Monte Carlo som for nuværende er magen til mit gamle, jeg ville strippe det og skifte indmad og lejer osv. Jeg har købt et renoverings kit m lejer og alle shims osv. Jeg mangler så en spærklump og en ny gearing. Jeg har adgang til et bagtøj fra en 77 trans am med spær og en 3:42 gearing. Det er brugt men i ok stand, spørsmålet er så
Passer det sammen så klump og gearing kan sættes over i mit bagtøj. Og næste spørsmål er så ,ville i satse på at det er besværet værd at købe og sætte i, eller skal man satse på nye dele som selvfølgelig er en del dyrere. Mit bagtøj på chevellen er et 10 bolt 8,5 med 2:74.
Og bagtøjet på trans amen er osse 10 bolt men er med bladfjedre og smallere en mit som er med spiral fjedre og bredere.
Mit bagtøj er med 28 splines, jeg ved ikke hvad trans am køre med. Men jeg skal bruge mine egne aksler pga bredden.

Alle input er velkommende så sig endeligt frem. Hvis vi så bliver enige om at nye dele er bedre, hvad skal man så vælge til en gadebil som ikke køre ræs og skal fungere så lydløst som muligt. Der er jo en del fabrikater og forskellige typer spær.

Mvh smeden.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Renovering af bagtøj.
« Svar #1 Dato: Onsdag den 24. August kl.21:08 »
skal til at friske mit eget 8.5" på Capricen op. SÅ vidt jeg ved er der ingen forskel på indmaden, så længe det er en 8.5" klump.

Mit nuværende ( det originale ) bagtøj har spær og 2.41 gearing ( typisk slut 70'er ). Jeg har scoret en 3.23 gearing som jeg sætter på min spærklump med en ring gear spacer ( burde holde )
Så længe du installerer klump og det hele, fra det 3.42 gear, så går det. 2.73 og numerisk højere bruger en 3-serie klump. 2.56 og numerisk lavere bruger en 2-serie klump. 3-serie klumpen har en tykkere bæreflade til kronhjulet, så derfor kræver det en spacer, hvis man vil sætte en 3-serie kronhjul på en 2-serie klump.
 3.42 og spær lyder mega fedt. SÅ vågner biler edermame.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Renovering af bagtøj.
« Svar #2 Dato: Fredag den 26. August kl.16:07 »
Så det du siger er at så længe jeg tager komplet indmad fra trams am bagtøjet og sætter over i mit burde jeg ikke have problemer. Jeg ville købe et nyt instalationskit med lejer osv og sætte i. Men bagtøjs klumpen er brugt. Hvad med støj og er det til at sætte op igen uden risiko for en masse støj bagefter ? Jeg vil nødigt bruge penge på et brugt bagtøj for senere opdage det ikke kommer til at virke ordenligt.
Jeg håber den vågner lidt af det, for optræk er ikke noget at skrive hjem om. Jeg har en gearkasse med lock up i så det burde ikke blive for voldsomt for motorvejs kørsel. Eller er 3:42 for meget ?
Mvh Henrik.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Renovering af bagtøj.
« Svar #3 Dato: Fredag den 26. August kl.20:46 »
Ja, mig bekendt så er et 8.5" et 8.5"... tag ud put i.
Havde selv tænkt mig at tage en 3.08 klump ud fra et Trans Am bagtøj og sætte i min, men det er uden spær, så valgte løsningen med en spacer på min egen 2-serie spærklump istedet.

mht 3.42, så vidt jeg har læst gennem årene i diverse fora ( med fare for at lyde som en bench-racer  :) ), så er der en ret bred enighed om at 3.42 er fint til en bil uden OD / lockup. Dvs max rpm på f.eks motorvejen, uden at det bliver træls og ødelægger økonomien alt for meget.

Når nu du har lock up ( th350C ? ), så er det jo endnu bedre. DU rammer vel omtrent 2000 rpm ved 80 så... det er da tåleligt i min verden.

Har ingen erfaring med at sætte gear op, det klarer min kammerat.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Renovering af bagtøj.
« Svar #4 Dato: Lørdag den 27. August kl.19:47 »
Fedest. Så det jo en nobrainer. Jeg går videre med ideen her i løbet af vinteren, jeg skal osse have min kardan af igen. Jeg har opdaget at den efter alt sandsynlighed har været fra en længere bil og så blevet kortet ned for at passe. Desværre er den svejst en smule skævt sammen, ikke meget men nok til bilen ryster når jeg kører mere end 80. Det undre mig at kardan manden som har balanceret den af for nogle måneder siden ikke har set det. Det har taget mig en del tid at finde årsagen til rystelserne.

Så det glæder jeg mig til at få styr på her i vinter. Hvordan skrider din Monte Carlo frem?
Mvh smeden.