Forfatter Emne: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?  (Læst 22252 gange)

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #15 Dato: Onsdag den 16. September kl.10:36 »
Køber du en klump med koblingsplader eller tandhjul (truetrack) så kommer det ikke til at volde dig problemer, "cone" modellerne har et problem med slid og er ikke mulige at renovere.

Men det har intet med din højre fod at gøre, det er sving der slider på differentialet, ikke når spærret er aktivt :D

Er bagtøjet sat rigtigt op, så kan selv de billigste kron og spidshjul holde til rigtigt meget vold, men også her er der selvfølgelig forskel i kvalitet og pris.

Det første der umiddelbart giver op er dine kardankryds eller dine aksler, differentialet er sjældent det svageste led.

Det ultimative er jo at køre med airlocker, så får man det bedste fra begge verdener, åbent ved normal kørsel, og låst når man ønsker det.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #16 Dato: Onsdag den 16. September kl.12:29 »
Hva bil var det nu igen?
Standard?
Det er spørgsmål om moment. ( det er vel ikke nødvendigt at nævne at klumpen selfølgelig skal monteres korrekt  :) )
Jeg tror ikke der findes en almindelig spærtype der ikke egner sig til normal kørsel, herunder frisk kørsel og en brænder nu og da...
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #17 Dato: Onsdag den 16. September kl.16:55 »
Hva bil var det nu igen?
Standard?
Det er spørgsmål om moment. ( det er vel ikke nødvendigt at nævne at klumpen selfølgelig skal monteres korrekt  :) )
Jeg tror ikke der findes en almindelig spærtype der ikke egner sig til normal kørsel, herunder frisk kørsel og en brænder nu og da...
buick riviera 1969 430cu  7,1.standard så vidt jeg ved :D  heh nej det gir vel sig selv, nok os derfor at når det bliver tid, at jeg hellere må få fat i en med lidt mere snilde end mig ;D  men nu er der lidt forskelligt jeg kan læse og bilve klogere på Thumbs up

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #18 Dato: Onsdag den 16. September kl.17:05 »
Køber du en klump med koblingsplader eller tandhjul (truetrack) så kommer det ikke til at volde dig problemer, "cone" modellerne har et problem med slid og er ikke mulige at renovere.

Men det har intet med din højre fod at gøre, det er sving der slider på differentialet, ikke når spærret er aktivt :D

Er bagtøjet sat rigtigt op, så kan selv de billigste kron og spidshjul holde til rigtigt meget vold, men også her er der selvfølgelig forskel i kvalitet og pris.

Det første der umiddelbart giver op er dine kardankryds eller dine aksler, differentialet er sjældent det svageste led.

Det ultimative er jo at køre med airlocker, så får man det bedste fra begge verdener, åbent ved normal kørsel, og låst når man ønsker det.
heller ikke hvis højre fod er tung i svingene? ;D -  altså fx rive den rundt på p plads ? - det er nu lidt federe aksel eller kryds giver op, end det diff man får smidt i....  airlocker... jeg må ind og have luret på nettet..

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #19 Dato: Torsdag den 17. September kl.12:03 »
heller ikke hvis højre fod er tung i svingene? ;D -  altså fx rive den rundt på p plads ? - det er nu lidt federe aksel eller kryds giver op, end det diff man får smidt i....  airlocker... jeg må ind og have luret på nettet..

Det vil kun være en fordel, så er det jo låst, og slider ikke på differentialet ;)

Eaton laver et Elocker, så slipper man for luftforsyning, men det findes kun til visse GM bagtøj.

Airlocker er bedre repræsenteret til disse :D

Men med mindre du regner med at køre 200000+ km, så når du næppe at slide koblingerne op i et LS bagtøj.
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #20 Dato: Torsdag den 17. September kl.21:16 »
Det vil kun være en fordel, så er det jo låst, og slider ikke på differentialet ;)

Eaton laver et Elocker, så slipper man for luftforsyning, men det findes kun til visse GM bagtøj.

Airlocker er bedre repræsenteret til disse :D

Men med mindre du regner med at køre 200000+ km, så når du næppe at slide koblingerne op i et LS bagtøj.
okay  :)  - elocker, er det elektronisk spær ikke?  - air locker self, luft med noget pumpe/ luftforsyning, er disse så noget hvor man trykker på en knap, og så er der spær?   - 200.000km.... det er = mange gange tank station :D

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #21 Dato: Lørdag den 19. September kl.23:13 »
et regulært limited slip spær er helt fint til dig...
200.000 k, i en gammel slæde, pyyh det er over 300.000 i brændstof :-)
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #22 Dato: Søndag den 20. September kl.00:09 »
et regulært limited slip spær er helt fint til dig...
200.000 k, i en gammel slæde, pyyh det er over 300.000 i brændstof :-)
ja det virker til at det er det der skal på den, efterhånden lange ønske liste...   - heh ja med disse dejlige biler at gøre, behøver man ikke en stor bank boks.....  :o

Offline Route13

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Route 13
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #23 Dato: Søndag den 20. September kl.11:11 »
Du skal nok slette spær fra ønskelisten igen.
Til en Riviera er det noget nær umuligt at få og slet ikke nyt.
Alle de fine der er nævnt Eaton, Detroit osv laver intet der passer i dit bagtøj.

Du kan holde lidt øje med ebay og se om der dukker et originalt bagtøj med spær op.
Men tjek lige fragt osv inden, så du har styr på hvordan du får den hjem inden du køber noget

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #24 Dato: Søndag den 20. September kl.12:11 »
Du skal nok slette spær fra ønskelisten igen.
Til en Riviera er det noget nær umuligt at få og slet ikke nyt.
Alle de fine der er nævnt Eaton, Detroit osv laver intet der passer i dit bagtøj.

Du kan holde lidt øje med ebay og se om der dukker et originalt bagtøj med spær op.
Men tjek lige fragt osv inden, så du har styr på hvordan du får den hjem inden du køber noget
okay? er det noget du selv har forsøgt på siden du har den viden?  - kunne det være muligt at skifte hele bagtøjet ud, det ville self blive dyrere, men er det muligt at få et andet der passer ? ja skal ha kigget på ebay generalt, har aldrig brugt det.. og har aldrig bestilt fra usa, men ved godt der er noget told osv..

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #25 Dato: Søndag den 20. September kl.12:15 »
gs modellerne har spær så vidt jeg ved, så helt umuligt kan det vel ikke være ???

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #26 Dato: Søndag den 20. September kl.12:54 »
okay? er det noget du selv har forsøgt på siden du har den viden?  - kunne det være muligt at skifte hele bagtøjet ud, det ville self blive dyrere, men er det muligt at få et andet der passer ? ja skal ha kigget på ebay generalt, har aldrig brugt det.. og har aldrig bestilt fra usa, men ved godt der er noget told osv..
- jeg kan ikke copy linket, men på www.opgi.com riviera 1964 -72 er et diff med limeted slip. er det ikke bare sådan et jeg skal have?? ???

Offline Admin

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Indlæg: 355
  • Karma: +4/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #27 Dato: Søndag den 20. September kl.14:39 »
- jeg kan ikke copy linket, men på www.opgi.com riviera 1964 -72 er et diff med limeted slip. er det ikke bare sådan et jeg skal have?? ???

https://www.opgi.com/riviera/1969/drivetrain/differential-rear-end-components/CH21568/  ;)
Mvh
Administrator

USAbilforum.dk / Dadsgarage.dk

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #28 Dato: Mandag den 21. September kl.09:41 »
nåe ja... min makker har en 71 Riviera og han havde også store problemer med at finde spær fordi kron/spidshjul har en lidt speciel størrelse som er blevet overset i aftermarket. Om det også gælder for en ældre Riviera ved jeg ikke.

Admin: det spær du linker til at til 3.90 og op gearing. ( 4-serie )... Det skal man lige være obs på :-) Gider man køre med 3.90 eller højere :-)
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline Admin

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Indlæg: 355
  • Karma: +4/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #29 Dato: Mandag den 21. September kl.10:37 »
Admin: det spær du linker til at til 3.90 og op gearing. ( 4-serie )... Det skal man lige være obs på :-) Gider man køre med 3.90 eller højere :-)

Det var kun for at hjælpe med linket, resten ved jeg ikke noget om, 3:90 er lavt gearet, altså med mange omdrejninger på motoren ;)
Mvh
Administrator

USAbilforum.dk / Dadsgarage.dk