Forfatter Emne: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?  (Læst 22047 gange)

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Dato: Lørdag den 12. September kl.20:00 »
hey. nogen der kan fortælle lidt om fordele og ulemper ved spær i bagtøj ? er der meget slidtage på dæk ved alm kørsel? gør det en forskel hvis der er brede dæk på ?  mvh


Offline Stroker66

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #1 Dato: Lørdag den 12. September kl.20:52 »
Der er som sådan ikke nogen slitage der ændrer sig fra et bagtøj uden spær til et med. Ikke andet end hvis du laver brændere så slider du kun 1 dæk ad gangen uden spær og 2 med spær :)
Der er dog en enkelt ting som man skal have i baghovedet hvis man kører med spær : Forsigtig i regnvejr !!! det er nemt, selv med moderat motorkraft, at komme til at køre sidelæns på fugtig vej. Også hvis man motorbremser (slipper gassen i lavt gear)

Offline Steffan

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #2 Dato: Lørdag den 12. September kl.22:12 »
det er nemt, selv med moderat motorkraft, at komme til at køre sidelæns på fugtig vej.

Det går vel under fordel, heh.


Joke til side, så bliver spær brugt hvis du skal hurtigt fra startlinien. Spær er til for at få mere grib på vejen. Derfor har alle der køre drag 100% spær så der altid bliver sendt lige meget power ud til begge hjul.
Hvis det kun går til det hjul med mindst modstand (standard)  vil du bare stå ved startlinjen og lave røg i en evighed.

Hivs du på din gadebil har 100% spær hele tiden, vil du høre dækhylen når du køre om sving da det ene hjul jo skal dreje lidt flere omgange end det andet når man drejer og eftersom spæret gør at de altid vil dreje lige mange omgange, gir det lidt problemer og lidt slidtage.
Du kan så få spær som kun slår til når man køre ligeud, du kan også få nogen med "Limited slip" altså som f.eks kan fordele power 30%-70% når du drejer så gør det sving lidt lettere.


Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #3 Dato: Lørdag den 12. September kl.22:37 »
Det går vel under fordel, heh.


Joke til side, så bliver spær brugt hvis du skal hurtigt fra startlinien. Spær er til for at få mere grib på vejen. Derfor har alle der køre drag 100% spær så der altid bliver sendt lige meget power ud til begge hjul.
Hvis det kun går til det hjul med mindst modstand (standard)  vil du bare stå ved startlinjen og lave røg i en evighed.

Hivs du på din gadebil har 100% spær hele tiden, vil du høre dækhylen når du køre om sving da det ene hjul jo skal dreje lidt flere omgange end det andet når man drejer og eftersom spæret gør at de altid vil dreje lige mange omgange, gir det lidt problemer og lidt slidtage.
Du kan så få spær som kun slår til når man køre ligeud, du kan også få nogen med "Limited slip" altså som f.eks kan fordele power 30%-70% når du drejer så gør det sving lidt lettere.
okay. hvis man skal have "limited slip" på min buick riviera 69, er det så et helt andet bagtøj vi snakker om? 

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #4 Dato: Søndag den 13. September kl.09:57 »
Ved almindelig kørsel / brug af bilen er der ingen fordele ved at have spær. Kun hvis du har behov for at begge hjul spinner, når du laver en brænder eller når du letter med sømmet i bund, er det en fordel.
Hvordan kører din bil pt? Hvis du holder stille og flytter foden fra bremsen over på speederen på et splitsekund og træder helt i bund, letter bilen så med hjulspin?
Der er frit valg på summitracing's hylder.
Til en "almindelig" bil ville jeg foretrække et limited slip, eller "posi" som GM døbte det. Skulle du vælge spær til en 4x4 eller en bil der skulle køre i mark og pløre, så var der måske andre typer der var bedre.
Du skal undersøge hva gearing dit originale bagtøj har så du kan vælge den rigtige type carrier. De fleste biler fra 60'erne havde udveksling omkring eller over 3:1 så vist jeg ved.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #5 Dato: Søndag den 13. September kl.12:52 »
Ved almindelig kørsel / brug af bilen er der ingen fordele ved at have spær. Kun hvis du har behov for at begge hjul spinner, når du laver en brænder eller når du letter med sømmet i bund, er det en fordel.
Hvordan kører din bil pt? Hvis du holder stille og flytter foden fra bremsen over på speederen på et splitsekund og træder helt i bund, letter bilen så med hjulspin?
Der er frit valg på summitracing's hylder.
Til en "almindelig" bil ville jeg foretrække et limited slip, eller "posi" som GM døbte det. Skulle du vælge spær til en 4x4 eller en bil der skulle køre i mark og pløre, så var der måske andre typer der var bedre.
Du skal undersøge hva gearing dit originale bagtøj har så du kan vælge den rigtige type carrier. De fleste biler fra 60'erne havde udveksling omkring eller over 3:1 så vist jeg ved.
drengen i mig har et lille behov for at kunne lave 2 sorte streger :P - hvis jeg holder stille uden at røre bremsen, og træder i bund,laver den spind stort set hver gang, men kun med det ene...... >:(    hvad er en carrier ? finder alt fra cykelstativer til hangar skibe på google  :o

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #6 Dato: Søndag den 13. September kl.21:07 »
Hvis din motor formår at lave en god sort streg, så tyder det på at den er i ok forfatning, rent justeringsmæssigt. ( hvis den ikke kunne lave spin med 1 hjul, så var der slet ingen grund til at montere spær, vel :) )
Jeg kan nu heller ikke holde tanken om almindeligt åbent differentiale ud :-)

mht carrier google "differential carrier" :-)
der findes åben carrier og så findes der carrier med en form for spær ( der findes adskillige forskellige spærtyper )
typisk ( for GM anyways ) er carrieren sin egen til 2.56 og numerisk lavere ( 2-series carrier ) og 2.73 og numerisk højere ( 3-series carrier ).

Du kan også lave det gode gamle gratis trick, hvor du skruer din Migatronic 180 Amp helt op på 8-10 i strøm og svejser planetgearene i differentialet fast. Så har du 100% spær hele tiden. ( Migatronic-spær ). Det er på ingen måde anbefalelsesværdigt, men det kan sagtens gøres så det holder til mange km og mange brændere :-)
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #7 Dato: Mandag den 14. September kl.19:00 »
Hvis din motor formår at lave en god sort streg, så tyder det på at den er i ok forfatning, rent justeringsmæssigt. ( hvis den ikke kunne lave spin med 1 hjul, så var der slet ingen grund til at montere spær, vel :) )
Jeg kan nu heller ikke holde tanken om almindeligt åbent differentiale ud :-)

mht carrier google "differential carrier" :-)
der findes åben carrier og så findes der carrier med en form for spær ( der findes adskillige forskellige spærtyper )
typisk ( for GM anyways ) er carrieren sin egen til 2.56 og numerisk lavere ( 2-series carrier ) og 2.73 og numerisk højere ( 3-series carrier ).

Du kan også lave det gode gamle gratis trick, hvor du skruer din Migatronic 180 Amp helt op på 8-10 i strøm og svejser planetgearene i differentialet fast. Så har du 100% spær hele tiden. ( Migatronic-spær ). Det er på ingen måde anbefalelsesværdigt, men det kan sagtens gøres så det holder til mange km og mange brændere :-)
hehe jeg tror slet ikke det på nogen måde er anbefalelsesværdigt at jeg nærmer mig min bil med et svejseværk...............  ::) men bare lige så jeg kan forstå det på alm dansk, man kan altså nøjes med at skifte noget af indmaden i differentialet, og så kommer der to sorte streger? ;D

Offline Stroker66

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #8 Dato: Mandag den 14. September kl.19:55 »
Ja, Du skal udskifte klumpen hvor kronhjulet er skruet fast. Hvis du selv går i gang med projektet, så sørg for at du har styr på hvad der skal gøres, ellers betal dig fra det. Regn med at det kommer til at koste mellem 4 og 8 kilo.

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #9 Dato: Mandag den 14. September kl.20:27 »
Ja, Du skal udskifte klumpen hvor kronhjulet er skruet fast. Hvis du selv går i gang med projektet, så sørg for at du har styr på hvad der skal gøres, ellers betal dig fra det. Regn med at det kommer til at koste mellem 4 og 8 kilo.

Så taler vi vist om brugte dele ;)
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #10 Dato: Mandag den 14. September kl.21:31 »
Ja, Du skal udskifte klumpen hvor kronhjulet er skruet fast. Hvis du selv går i gang med projektet, så sørg for at du har styr på hvad der skal gøres, ellers betal dig fra det. Regn med at det kommer til at koste mellem 4 og 8 kilo.
okay fint, det var mest for lige at få en ide om det. det er ikke noget jeg lige går igang med ligemed samme, men det er noget der kommer på listen :D tak for svar

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #11 Dato: Mandag den 14. September kl.21:33 »
Så taler vi vist om brugte dele ;)
er det muligt at finde indmad, eller helt bagtøj fra nyt? og er det så i usa man skal finde det?

Offline Marx3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +9/-3
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #12 Dato: Mandag den 14. September kl.22:45 »
man kan få et kit med kron og spids hjul, diverse lejer og hardware samt en spær klump fra Eaton, for lige under 600$... det er 6200 kr med shopusa.
'79 Caprice unmarked vehicle clone

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #13 Dato: Tirsdag den 15. September kl.16:07 »
man kan få et kit med kron og spids hjul, diverse lejer og hardware samt en spær klump fra Eaton, for lige under 600$... det er 6200 kr med shopusa.
okay  ;D det er da til at betale.

Offline NickyW

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Fordele/ulemper ved bagtøj med spær?
« Svar #14 Dato: Tirsdag den 15. September kl.17:09 »
man kan få et kit med kron og spids hjul, diverse lejer og hardware samt en spær klump fra Eaton, for lige under 600$... det er 6200 kr med shopusa.
har du noget kendskab om det kan holde til en ung mand med kløe i højre fod? eller er der andre dele der plejer at give op før?