Forfatter Emne: Filter skift gearkasse  (Læst 11975 gange)

Offline Jan Hansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Filter skift gearkasse
« Dato: Søndag den 26. Juli kl.18:43 »
Hej folkens, søger lige lidt info da jeg tror at det er på tide at få skiftet olie på min gearkasse da det ser noget sort ud, og vil så skifte filter samtidig, Vil så gerne vide om det er lige til, sådan bare af med bundkaret og filter også ellers bare samle igen, eller er der noget som man skal være ekstrem opmærksom på, Har nemlig ikke prøvet det før, gearkassen er en TH 700r4

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #1 Dato: Søndag den 26. Juli kl.20:59 »
Hej folkens, søger lige lidt info da jeg tror at det er på tide at få skiftet olie på min gearkasse da det ser noget sort ud, og vil så skifte filter samtidig, Vil så gerne vide om det er lige til, sådan bare af med bundkaret og filter også ellers bare samle igen, eller er der noget som man skal være ekstrem opmærksom på, Har nemlig ikke prøvet det før, gearkassen er en TH 700r4

Det er lige ud af landevejen, løsne boltene hele vejen rundt, ikke helt af men så meget at du kan løsne bundkaret i den ene sideså olien løber ned i  en bajle, når det ikke løber mere, kan du pille bundkaret helt af, og så giver resten sig selv  ;)
God arbejdslyst  Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #2 Dato: Søndag den 26. Juli kl.21:56 »
Husk at kigge efter små metalspåner i bundkarret, når olien er tømt, i sørg for at få tørret det hele godt af, så skidtet ikke bliver "genbrugt"  O0
En idé er, at løsne den ene ende af bundkarret først, således at det hælder, så olien kontrolleret kan løbe ud i den ene ende. Så kan man gradvist løsne boltene mere og mere, og til sidst tage det helt af. Så undgår man, at der vælter 5-6 liter olie udover det hele, så snart alle boltene er ude  ::)
God arbejdslyst   :)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #3 Dato: Søndag den 26. Juli kl.22:46 »
Hvis olien er sort, er der noget der har været meget varmt i kassen, så du kan godt begynde at spare sammen til et repkit.

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #4 Dato: Mandag den 27. Juli kl.08:00 »
Ville også sige der var noget galt hvis du har sort olie.. Olien skal være rød og lugte surt, ikke brændt..

Måske det ville være en god idé og få en temperatur måler på, og hvis den bliver for varm, en større oliekøler.. Gearkasser kan så vidt jeg ved dø af høje olie temperature..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #5 Dato: Mandag den 27. Juli kl.09:07 »
Og så lige på 700R4, husk at fjerne pakningen oppe i oliepumpen, den følger stort set ALDRIG frivilligt med filteret ud.

Sort olie er, som de andre også er inde på, et dårligt tegn, enten har det været alt for varmt, eller så er koblingerne ved at være trætte.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #6 Dato: Mandag den 27. Juli kl.17:51 »
Sidste råd er husk at rette bundkarets kanter op. De har næsten altid været spændt for hårdt så hullerne er trykket ind og dermed er det svært at få bundkaret tæt. Læg karet på bordet og læg en lineal på kanten hen over bolthullerne, er det ikke 100 procent plant så ret det op med en klods og hammer.

Når den nye pakning er på plads og karet skal spændes, så spænd alle bolte en smule og spænd efter på kryds lidt af gangen, og lad være at spænde ret hårdt så skal den nok være tæt.

Mht oliefyldning hælder du 4 liter på og starter derefter bilen op. Sæt den i neutral og tjek oliestanden for hver halve liter indtil d viser maks på pinden. Derefter skifter du igennem alle gear nogle gange og tjekker derefter oliestanden, naturligvis stadig i neutral. Fyld op efter behov men aldrig over maks på pinden. Det kan kassen ikke lide. God fornøjelse.

PS køb evt en haynes manual over din bil, der kan du finde alt om småreparationer og service til lige din bil. Ring til østers boghandel i Århus,  de har alle manualer eller kan skaffe den.

Mvh smeden.

Offline Jan Hansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #7 Dato: Mandag den 27. Juli kl.19:39 »
Mange tak for jeres svar, Jeg ved ikke hvor galt det er med den sorte farve men når jeg kører i stærk modvind eller trækker min campingvogn bliver bilen meget varm og der har et par gange kommet en hvid sky af røg som lugter grimt af noget brændt kobling eller ligende, så jeg overvejer at prøve at skylle kølesystemet med kølerens også tømme systemet helt og fylde nyt på, den går op på ca 200F når den skal slæbe eller når jeg fks kører 110 KM/T på motorvej,

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #8 Dato: Mandag den 27. Juli kl.20:53 »
Så har du jo selv svaret, dine bånd er på vej ned.

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline Jan Hansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #9 Dato: Mandag den 27. Juli kl.22:27 »
Betyder det op med pengepungen til ny renovering af gearkasse, av av

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #10 Dato: Tirsdag den 28. Juli kl.09:50 »
Betyder det op med pengepungen til ny renovering af gearkasse, av av

Det lugter af det ,alternativt for meget olie på gearkassen, så skummer det og skyder ud gennem udluftningen, og gearolie der rammer en varm udstødning giver omtalte røg.

200F på en motor der arbejder er på ingen måde et problem, ved 195F åbner de fleste termostater helt.

Med hensyn til oliestand, så husk den skal være driftsvarm før du måler niveauet, måler du mens den er kold så er der for meget olie på!

Nu ved jeg ikke hvor meget der kan være i dit bundkar, men jeg kører med et Hughes Deep Pan på min 200r4, og et filterskifte passer med 4.1 liter, så det lyder af meget med 4 liter til et standardbundkar på en 700r4.

Af med bundkarret, se hvad du finder dernede, kig på dine koblinger og bremsebånd / tromle, ser det fint ud, så vent med renoveringen til den begynder at drille, skifter den som den skal, og bider i alle 5 gear, så lad den leve lidt endnu.

Oliepumpen er 100% det svage led på disse gearkasser (eftermarkedet overholder på ingen måde tolerancerne), og lavt olietryk giver kort levetid på resten.

Mens du har bundkarret nede, så kig på indikatoren på oliepinden, fuld varm skal flugte med kanten af bundkarret (gearkassens flange minus højden på pakningen) så ved du at det passer og er til at stole på.



79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Jan Hansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #11 Dato: Onsdag den 29. Juli kl.12:28 »
Tak for svar til jer alle , og jo den bider som den skal i alle gear og skifter fint endnu, så jeg skifter filter og olie, , så må vi se hvor længe den holder,jeg plejer at måle oliestanden i neutral mens den er i arbejds temp, for sådan har jeg fået at vide at det skal gøres, er det ikke rigtigt ,

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #12 Dato: Onsdag den 29. Juli kl.15:18 »
Tak for svar til jer alle , og jo den bider som den skal i alle gear og skifter fint endnu, så jeg skifter filter og olie, , så må vi se hvor længe den holder,jeg plejer at måle oliestanden i neutral mens den er i arbejds temp, for sådan har jeg fået at vide at det skal gøres, er det ikke rigtigt ,

Jo, det er den rigtige metode, det er dog ofte set at de billige oliepinde eftermarkedet sælger, ikke passer til den gearkasse de bliver solgt til, min var 2 tommer  for kort, og det var cirka 3 liter olie for meget den havde fået hvis ikke jeg havde opdaget det, derfor rådet om at tjekke målet på pinden når du alligevel har bundkarret pillet af, det tager 2 sekunder.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Jan Hansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #13 Dato: Onsdag den 29. Juli kl.23:49 »
Tak for svaret og rådet, jeg må bare igang,  Thumbs up

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Filter skift gearkasse
« Svar #14 Dato: Mandag den 03. August kl.21:18 »
Evt så monter en god stor oliekøler beregnet til gearkasser, det kan forlænge levetiden voldsomt. Specielt hvis du bruger den til at trække trailer. En oliekøler kan fåes til under en 1000kr og kan spare dig for en renovering på sigt. Jo varmere en automatkasse bliver jo værre, varme er automatgears værste fjende. Ligleðes hvis man lige lader vognen komme lidt op i fart før man vader til den så skåner man osse stumperne lidt.

Mht til montering piller du bare rørene af på køleren, de sidder gerne på passager siden og er 2 jernrør på tykkelse med en kuglepen.
Monter køleren hvor den får godt med frisk luft og ikke kan tage skade af sten og skidt. Og monter rørene på den og du er klar. Nice and easy.
Mvh smeden.