Forfatter Emne: Varm tændingslås...  (Læst 34524 gange)

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Varm tændingslås...
« Dato: Mandag den 18. Maj kl.17:55 »
Hej Knejte..

Jeg er akkurat kommet hjem med mit nye 55" fjernsyn, da 60" døde tidligere i dag  :-[ )

Da jeg kom hjem og slukkede bilen, var nøglen varm.. Mærkede på tændingslåsen, og den var sjovt nok samme temperatur.. Monterede pertronix tænding, inkl coil for et par uger siden, med en 2,5mm2 ledning fra en tom sikring, så tændingen kunne få fuld volt.. Når bilen var startet havde coil'en samme antal volt som generatoren laver, men under start faldt det til 8v pga spændingsfald på sikrings boksen.. Da jeg ikke kunne følge den gamle coil ledning under montering af de nye tændings dele, og ikke kunne finde en ledning der ikke var spændingsfald på, har jeg trukkket en 2,5mm2 ledning, med en 10A sikring på,  fra batteriet til en vippekontakt der luser sig ind på den 2,5mm2 ledning der går fra sikringsboks til coil.. Den måde kan jeg få fuld power på tændingen under start, så den kan slå i gang let..

Har ikke lagt mærke til problemet før vippekontakten kom på, men vippekontakten er kun slået til mens jeg drejer nøglen..

Nogle kloge hoveder der kan sige hvorfor den bliver varm?

Houmark
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #1 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.06:19 »
Hej Knejte..

Jeg er akkurat kommet hjem med mit nye 55" fjernsyn, da 60" døde tidligere i dag  :-[ )

Da jeg kom hjem og slukkede bilen, var nøglen varm.. Mærkede på tændingslåsen, og den var sjovt nok samme temperatur.. Monterede pertronix tænding, inkl coil for et par uger siden, med en 2,5mm2 ledning fra en tom sikring, så tændingen kunne få fuld volt.. Når bilen var startet havde coil'en samme antal volt som generatoren laver, men under start faldt det til 8v pga spændingsfald på sikrings boksen.. Da jeg ikke kunne følge den gamle coil ledning under montering af de nye tændings dele, og ikke kunne finde en ledning der ikke var spændingsfald på, har jeg trukkket en 2,5mm2 ledning, med en 10A sikring på,  fra batteriet til en vippekontakt der luser sig ind på den 2,5mm2 ledning der går fra sikringsboks til coil.. Den måde kan jeg få fuld power på tændingen under start, så den kan slå i gang let..

Har ikke lagt mærke til problemet før vippekontakten kom på, men vippekontakten er kun slået til mens jeg drejer nøglen..

Nogle kloge hoveder der kan sige hvorfor den bliver varm?

Houmark

Hmm, lyder lidt Storm P agtigt i mine ører ;)hvorfor tager du ikke den gamle coil ledning og lader den styre et relæ, så når du har tænding på, er relæ`et trukket, på de andre ben på relæ`et trækker du en ledning direkte fra batteriet, over en sikring, sådan virker mit HEI grej, og der er fuld æder på spolen hele tiden ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #2 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.07:36 »
Det var faktisk også en god metode.. Kan bare ikke forstå hvorfor det andet ikke virker.. :(

Hvad hedder sådan et relæ..?
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #3 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.07:45 »
Sådan noget her?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #4 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.08:15 »
Et enkelt relæ sluttende er det du er på jagt efter.

Eksterne "performance" spoler bruger en del strøm, en hel del mere end HEI, så det er nok en rigtig god ide at sætte et relæ ind over kredsløbet.

Varme er lig tabt strøm, og det skyldes alene for dårlig kabeldimensionering, eller dårlige kontakter / forbindelser.


79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #5 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.08:28 »
Sådan noget her?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/

Model 42305 længere nede i rækken vil være perfekt, der er 4 ben og en sikring, det ene skal have ledningen fra den gamle tænding på, det modsatte der hører til på diagrammet, skal have stel, du kan teste det med et par ledninger på batteriet, når det klikker har du de rette ben i brug ;)
De to andre ben på relæ`et skal have en fra plussen på batteriet, det andet ben skal gå til din tænding ;)
Held og lykke, det vil fungerer perfekt Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #6 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.11:47 »
Troede 2,5mm2 ledning var nok til batteri strøm.. Men laver relæ løsningen.. Kan bare komme på hvorfor selve tændingslåsen bliver varm, har intet lavet med ledninger osv dertil..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #7 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.12:00 »
Hvilken tykkelse ledning skal der så bruges? Selve skoen der sidder på coil'en er jo lillebitte.. m4 eller sådan..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #8 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.12:13 »
Troede 2,5mm2 ledning var nok til batteri strøm.. Men laver relæ løsningen.. Kan bare komme på hvorfor selve tændingslåsen bliver varm, har intet lavet med ledninger osv dertil..

Du har ikke rodet der, hvad du ved af, men lednings nettets veje er uransagelige ;) 2,5mm2 burde være rigeligt, og 4mm sko er nok større end ledningstykkelsen Thumbs up

Hvis ikke dette fjerner problemet fra din tændingslås, ja så er der noget andet du skal lede efter, gamle biler er skønne ::) ::)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #9 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.14:26 »
Ye, med relæet er strømmens vej styret..

Ja, gamle biler er bare sagen hvis du ikke ved hvad din tid og penge skal gå med :) Opdagede også i går at der kommer vand ind et sted i bagagerummet, så det er endnu en ting der er lidt vigtigt..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #10 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.15:14 »
2,5mm2 er rigeligt til de 6 ampere spolen trækker, men blot en dårlig forbindelse / stik et sted, så taber du stadig strømmen.

Som jeg læser det sender du strøm på begge sider af tændingskontakten, og er den lidt svag fordobler du faktisk den effekt den har til rådighed inden sikringen springer, og dit "kontakttrick" har ingen virkning, da den dårlige kreds stadig skal bære strøm fra begge kredsløb.

Relæet skal sidde direkte mellem batteri og tændspole, og så træksiden skal du bruge kablet der normalt går til din tændspole, så har du minimalt forbrug på tændingslåsen, men optimal forbindelse til tændingen.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #11 Dato: Tirsdag den 19. Maj kl.18:36 »
Det er nok der den ligger, for nøglen var ikke varm før kontakten blev monteret.. Har alle ledninger klar allerede med nuværende system, så det er bare at få købt relæet og byttet rundt..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #12 Dato: Onsdag den 20. Maj kl.16:07 »
Sådan.. Så er det ihvertfald i orden.. Tror det var en god idé jeg ikke klippede den originale coil ledning væk, men bare gemte den væk..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #13 Dato: Onsdag den 20. Maj kl.18:48 »
Fedest du fik klaret det. Godt at se du ikke som så mange andre bare klipper original ledninger uden tanke for fremtiden. Jeg har godt nok haft en del biler hvor man bare har trukket noget nyt og klippe klistret som Jørgen clevin. Mere held end forstand nogle af dem ikke er gået op i røg. Min trans am fjernede jeg nok hvad der fyldte en skraldesæk af kabler som var overflødige eller defekte.

Mvh smeden.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Varm tændingslås...
« Svar #14 Dato: Onsdag den 20. Maj kl.19:32 »
Super, har det så fjernet varmen fra tændingslåsen ? Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible