Forfatter Emne: Tjekke blinkrelæ, hvordan?  (Læst 9737 gange)

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Dato: Tirsdag den 10. Marts kl.09:37 »
Jeg er ved at prøve at udrede mit el-system, og fik da baglys, nummerplade lys, bremselys og side markeringer bagpå til at virke i går :) men blinklyset har umiddelbart sit eget liv!! der sidder to blinkrelæer, det ene er med to ben og er til katastrofeblinket, dette kan jeg ikke få til at klikke på nogen måde, burde det ikke gøre det med en stel på det ene ben og en plus på det andet, det er forsøgt at bytte om på de to!!! Skal katastrofeblink virke til syn i øvrigt?
Så er der blinkrelæet, det er med 3 ben, men er umiddelbart kun monteret med to ledninger, og hænger ned foran sikringsblokken, som begge relæer er monteret i, dette kan jeg heller ikke få til at klikke på nogen måde, burde det ikke det!! der er ikke nogen diagrammer på siden af nogen af dem :'(
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Svar #1 Dato: Onsdag den 11. Marts kl.08:34 »
Står der ikke nogle numre eller bogstaver ud for hvert ben på dit relæ?

Der skal bruges 2 ben før det kan blinke, + og load det sidste er "normalt" et "pilotben" så går til instrumentbordets indikator, tror dog de fleste US biler blot kobler instrumentbordets indikator i serie med alle de andre pærer, hvorfor kun 2 ben skal bruges.

LED relæerne skal bruge en stel for at aflade (normale relæer aflader via pærerne, som er det der får dem til at blinke)

Men uden load kan du ikke kontrollere et konventionelt relæ, det vil blot lyse indtil load bliver stor nok til at slippe kontakten, dog kan du koble 12V på indgangen, og det skal du så også have på udgangen, så ved du at der er forbindelse, og med en eller flere pærer monteret vil den enten lyse, blinke hurtigt eller virke "normalt" alt efter om tingene og det load den er beregnet til er inden for grænsen.

Var jeg dig ville jeg starte med at købe et LED relæ, så har du udelukket loadproblemer.

https://www.matronics.dk/kategori/biler/12v-led-paerer/ba15s/produkt/led-blinkrelae-12v-0-02a-20a-cf14

Det fås også som et CF13, eneste forskel er benenes placering i forhold til indgang og udgang.

Men for at tjekke fra starten af, så mål mellem stel og hvert ben på din relæsokkel (uden relæet monteret), der skal være + på et af kablerne, den går via udgangen op til din blinkarm som så vælger om signalet skal til højre eller venstre pæresæt, men først i det øjeblik der er det rigtigt load på de gamle type relæer, vil det blinke, ellers vil det normalt blot "lyse" konstant.
For at tjekke relæet, smider du det i soklen og måler de 2 andre ben, nu skal der være kommet + på det ben der er udgang, virker det, ligger fejlen i kablet til blinkarmen, kontakt i blinkarmen, eller kablet fra blinkarm og ud til pærer (det sidste virker usandsynligt, siden det er begge sider der ikke virker)
« Senest Redigeret: Onsdag den 11. Marts kl.08:46 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Svar #2 Dato: Onsdag den 11. Marts kl.09:19 »
Det relæ der er til blinklyset er skiftet ud til et med 3 ben, da der kun er 2 ben i soklen i sikringsboksen, det er så "flyttet" med to ledninger, som det hænger i!! jeg har målt + på det ene stik i sikringsboksen når der er tænding på, og tænkte at det andet måske skulle til stel, det skulle det ikke, for det var vist der at sikringen så sprang!

Hvis jeg skal forstå "systemet" korrekt skal der være spænding på begge ben, når der kommer 12 V fra boksen, og frem til relæet, og så gennemgang i relæet og op og "stå og vente" på at afviser armen bliver slået til en af siderne, og når det sker, trækkes der en spænding gennem relæ`et, og ud over pærerne, der få relæ`et til at blinke når der kommer - gennem pærerne  :o :o :o og derfor kan jeg ikke umiddelbart får relæet til at klikke med en + og - på benene på relæ`et ??? men hvis jeg prøver med en plus på det ene ben, og en pærer i fatning på "afgangs" benet, vil det klikke, hvis relæ`et virker???
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Svar #3 Dato: Onsdag den 11. Marts kl.10:27 »
Både og ;)

De 2 ledninger der kommer fra den gamle relæsokkel, der er + på den ene, og når relæet er forbundet, skal der være + på begge, i så fald er der liv i relæet endnu.

En pære er ikke nok til den "gamle" type relæer, de er nomeret efter hvor mange watt de skal trække, 60+10 eller 40+5 eller hvad de nu har været brugt til oprindeligt, mindre load vil på de nyere typer få blinkfrekvensen op, hvor de på de ældre typer blot vil lyse hele tiden.

Skal du nå i nærheden af noget der ligner en blinkfrekvens, skal du bruge en forlygtepære (55-65W) mellem stel og udgangsbenet på relæet, så blinker det hvis relæet ellers virker.

Du kan kontrollere dine pærer og afviserkontakt ved at sætte en lus mellem de 2 ben hvor det originale blinkrelæ sad, så skal det lyse i den side hvor blinkarmen er aktiv.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Svar #4 Dato: Onsdag den 11. Marts kl.10:29 »
Både og ;)

De 2 ledninger der kommer fra den gamle relæsokkel, der er + på den ene, og når relæet er forbundet, skal der være + på begge, i så fald er der liv i relæet endnu.

En pære er ikke nok til den "gamle" type relæer, de er nomeret efter hvor mange watt de skal trække, 60+10 eller 40+5 eller hvad de nu har været brugt til oprindeligt, mindre load vil på de nyere typer få blinkfrekvensen op, hvor de på de ældre typer blot vil lyse hele tiden.

Skal du nå i nærheden af noget der ligner en blinkfrekvens, skal du bruge en forlygtepære (55-65W) mellem stel og udgangsbenet på relæet, så blinker det hvis relæet ellers virker.

Du kan kontrollere dine pærer og afviserkontakt ved at sætte en lus mellem de 2 ben hvor det originale blinkrelæ sad, så skal det lyse i den side hvor blinkarmen er aktiv.

Så fatter jeg da lidt, så når relæ`et er ubelastet er der "hul igennem"   :P og good point med at tjekke kablingen og kontakten  Thumbs up

Gad vide om det her kører på samme måde, jeg tror det passer i soklen http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Rela/Blinkrela-43134/
« Senest Redigeret: Onsdag den 11. Marts kl.10:31 af Spiritman »
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Svar #5 Dato: Onsdag den 11. Marts kl.15:52 »
Det afhænger af antallet og effekten af de pærer der sad på sådan en Volvo ;)

Alle 2 bens relæer virker på samme måde, så den del er ikke et problem, kun belastningen kan være forskellig.

Så vidt jeg kan se er det et 28 Watts relæ, nok lige i underkanten til din.

Men med LED bagi, en 5 watt på siden, og 21 i fronten, så skralder det jo lige an.

« Senest Redigeret: Onsdag den 11. Marts kl.15:53 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tjekke blinkrelæ, hvordan?
« Svar #6 Dato: Onsdag den 11. Marts kl.19:17 »
Hæ hæ så fik jeg styr på blinket, og Volvo relæet virker umiddelbart fint  Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible