Forfatter Emne: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??  (Læst 7973 gange)

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Dato: Onsdag den 05. August kl.21:36 »
Jeg skal lige have noget på det rene, for jeg er bange for jeg overser noget.....så inden jeg handler en ny...here goes

Jeg starter bilen helt som normalt, de første par minutter kan jeg slukke og starte, men bliver dog ikke ved i uendelighed. Når bilen er varm, efter bare en tur rundt om blokken, så kan jeg ikke slukke bilen på nøglen!!! Vrider jeg nøglen i position "0" lyser "GEN" lampen, hvilket giver mening, da der jo ikke lades så.

Installationen er rimeligt simpel, med START og RUN ledning til tændspolen. START ledningen bliver brudt af tændingsnøglen og RUN ledningen overtager via sikringsboksen.... Korrekt??

Nu har jeg netop monteret PERTRONIX, som er forsynet via en arbejdsrelæ, hvor BÅDE START og RUN ledningerne som sad på spolen, nu trækker relæet, KUN relæet..... Skulle det kunne gøre et forskel og holde spændingen oppe, eller hente det baglæns et sted??

Jeg har ikke haft multimeter på, da jeg var tvunget til at fikse noget andet, så jeg ikke kan starte den op mere, men lidt fik jeg da prævet... Rykker jeg spolespændingen af på arbejdsrelæet, ja så slukker bilen jo af gode grunde.

Dette var ikke et problem FØR montering af PERTRONIX installationen, men tilfældingheder kan jo forekomme at tændingsnøglen dør. Tændingsnøglen har drillet rent mekanisk i et stykke tid.
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline Route13

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Route 13
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #1 Dato: Onsdag den 05. August kl.22:32 »
Du skal have sat en diode i mellem fordi pertronix modulet kan køre med det generatoren sender retur


Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #2 Dato: Torsdag den 06. August kl.12:34 »
Du skal ikke bruge "startledningen", og du skal fjerne modstanden på "RUN" når du kører gennem et relæ, grunden til det er lavet sådan er at når starteren kører, så sendes der 12V til tændingen, minus spændingfaldet, og når motoren kører, skal den bruge "RUN" hvor der sidder en formodstand for at sænke spændingen, så platinerne ikke brænder af.

Hvis det er koblet op så du på en eller anden måde kører over D+ på generatoren på din bil, så kan relæet trække 12V baglæns gennem pæren, og dermed holde relæet aktivt, og i så fald vil en diode løse problemet, men igen du har kun behov for 1 tændingsplus til relæet, resten er uden betydning.




79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #3 Dato: Fredag den 07. August kl.21:14 »
Hmm.. tænkte nok den kunne finde på at hente noget bagom!

Er der spænding på BÅDE "RUN" og "START" idet man tørner??  når så tørneprocessen er slut, så slupper man nøglen og der vil blot være krudt på "RUN"... Korrekt forstået???  For det kan jeg ikke tyde ud af ledningsdiagrammet. Jeg kan naturligvis måle det... Bare ikke lige nu  ;)

En diode... Ja ja, hvorfor ikke  Thumbs up

Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #4 Dato: Lørdag den 08. August kl.09:40 »
Hmm.. tænkte nok den kunne finde på at hente noget bagom!

Er der spænding på BÅDE "RUN" og "START" idet man tørner??  når så tørneprocessen er slut, så slupper man nøglen og der vil blot være krudt på "RUN"... Korrekt forstået???  For det kan jeg ikke tyde ud af ledningsdiagrammet. Jeg kan naturligvis måle det... Bare ikke lige nu  ;)

En diode... Ja ja, hvorfor ikke  Thumbs up

Ja der er signal på begge når du tørner, blot aldrig fuld knald på "run" da der sidder en formodstand på den.

"start" giver kun spænding så længe starteren tørner, så går den "kold" igen.

Dioden forhindrer jo spændingene i at rende retur, men med mindre du har en på lager, er løsningen at finde en ledning der kun er liv i når der er tænding på, og føre den til relæet, så er du sikker på ikke at ændre i signalvejene, og at bilen rent faktisk stopper når du beder den om det.

79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #5 Dato: Søndag den 09. August kl.09:44 »
Autoel har altid drillet mig lidt, og det irriterer mig VILDT at så enkel en installation skal drille på et så latterligt punkt!! ØV

Relæet bliver trukket af tændingen, tændingen slukkes, generator lampen tænder..... Fjerner jeg generator lampen, slukker motoren, så den må trække det baglæns den vej I guess.

Jeg har købt 2 enrettere ..... Så er der lidt at gøre med  ;)

Bilen har ekstern regulator. Hvor er det I mener der skal sidde en enretter (inden jeg klipper ALT for meget i ledningerne)??
Jeg forstår egentligt godt Route13's illustration, men mit ledningsdiagram ser ikke sådan ud.


Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #6 Dato: Onsdag den 12. August kl.21:58 »
Bum!! Så virker det!

Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #7 Dato: Torsdag den 13. August kl.06:40 »
 Thumbs up Thumbs up Thumbs up Thumbs up Thumbs up Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Tændingsnøgle defekt... Det er mit bud.. Eller??
« Svar #8 Dato: Torsdag den 13. August kl.21:26 »
Jeg var vist periodisk farveblind, og begriber ikke jeg kunne overse jeg havde klippet en sort ledning istedet for en brun, velvidende om de jeg skulle klippe, IKKE skulle være sort!!!

Stolt... Nææ!!
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT