Forfatter Emne: batteri til bagerum  (Læst 12060 gange)

Offline keh

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
batteri til bagerum
« Dato: Fredag den 31. Juli kl.18:03 »
Hej, jeg er ved at flytte batt til bagerum, er der nogen der kan anbefale kradrat str. på kablerne.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #1 Dato: Fredag den 31. Juli kl.19:25 »
Hej, jeg er ved at flytte batt til bagerum, er der nogen der kan anbefale kradrat str. på kablerne.

Jeg kan ikke svare dig på størrelsen af kablerne, men de skal være tykke, men tænker hvorfor du vil flytte batteriet om bagi ?
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline keh

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #2 Dato: Fredag den 31. Juli kl.19:32 »
ikke plads i motorrummet, monteret ny alu køler, stor model 29"

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #3 Dato: Fredag den 31. Juli kl.21:38 »
Hvor store er de tykkeste kabler nu? Er der planen at have en "fordeler" central hvor batteriet står nu, og så føre en + og - bagtil?

Havde taget noget 40mm2 og nogle seriøse fordelerblokke, kan ikke bakke det op med viden, kun at det er meget strøm der konstant skal "stå" i ledningerne, og du ønsker ikke varmen eller spændings faldet, når du f.eks bruger starteren..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #4 Dato: Fredag den 31. Juli kl.22:33 »
Det er vel i virkeligheden kun plus kablet de skal trækkes frem til motorrummet, stel kan vel forbindes i bagagerummet  ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #5 Dato: Fredag den 31. Juli kl.22:41 »
Tænkte også lidt det, men har du ikke nogle ting, som bedst kan lide at være på både + og - på batteriet? Er ikke super stærk i det strøm der, så jeg kom bare med et forsigtigt bud.. ;)
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #6 Dato: Lørdag den 01. August kl.09:06 »
Et seriøst stelpunkt ved batteriet, og fra karrosse til motor er et must, og så ville jeg ikke gå under 70 kvadrat til starteren når vi taler så langt et træk.

40/50 kvadrat kan måske klare opgaven, men der bliver stort spændingsfald i et så langt kabel, når først starteren skal tage fat.

Har på min egen lavet 70 kvadrat (original placeret batteri) fra +, og 40 kvadrat fra batteri til motor på stel, og 2 x 16 kvadrat til sikringsboksen og generator.

Det er overkill, men jeg gider ikke kæmpe med spændingstab i ledningsnettet :D



79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline keh

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #7 Dato: Lørdag den 01. August kl.10:45 »
Ja, jeg tænkte at trække både minus og plus i noget stort, indbygge en hoved afbryder ved førepladsen. skal afbryderen være på plus eller minus siden, og montere plus på starter som det er nu og minus på blok. der løber ikke noget direkte fra batt. hvis det er minus hovedafbryder skal være på, så kan jeg ikke lave forbindelse ved batt.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #8 Dato: Lørdag den 01. August kl.14:46 »
Ja, jeg tænkte at trække både minus og plus i noget stort, indbygge en hoved afbryder ved førepladsen. skal afbryderen være på plus eller minus siden, og montere plus på starter som det er nu og minus på blok. der løber ikke noget direkte fra batt. hvis det er minus hovedafbryder skal være på, så kan jeg ikke lave forbindelse ved batt.

Det vil være overkill at trække minus med frem fra bagagerummet, groft sagt skal det kabel der sidder på minus polen i motor rummet spændes ordentligt fast til karossen, i bagagerummet skal minus polen på batteriet så forbindes med noget kraftigt kabel til stel/karosse.
Plus kablet fra batteriet skal være stort, som TBT er inde på, og jeg ville sætte en hovedafbryder ved batteriet, eller bruge en snap pol der er nem at tage af batteriet, når bilen ikke kører! det sakl så trækkes frem til start relæ`et, og derfra kan der fordeles i motorrummet......

Du kan få 50 mm2 i Biltema http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterikabel-2000031868/


1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline keh

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: batteri til bagerum
« Svar #9 Dato: Søndag den 02. August kl.10:00 »
Mange tak for de kompetente svar, nu er det bare igang.
mvh.  :)