Forfatter Emne: Aflive HEI tænding!!!  (Læst 31689 gange)

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #15 Dato: Mandag den 08. Juni kl.12:38 »
Jeg har allerede relæet på, det forbandt Kina HEI`en, så det er ikke et problem, eneste bekymring er de 14V når motoren er i gang!! ::)

Hmm, tænker måske at sætte modulet på et beslag bag køleren, der må være noget fartvind der, men kan den ikke tåle at holde i tomgang?? hvordan er de monteret på en GM bil, er der en blæser sat til, hvilket selvfølgelig også er en mulighed  ;)

Der er ingen grund til bekymring, HEI modulerne kan sagtens tåle 14Volt, normal ladespændning ligger på 14,3-14,7, så den del er intet problem.

Man kalder det 12Volt fordi batteriet er på 12Volt, reelt set ligger spændningen aldrig under 13,5-14volt på en fuld funktionsdygtig bil.

Der er heller ingen grund til at flytte det ud til køleren, men en køleprofil på bagsiden af modulet er nødvendigt, kølepasta skal ligeledes bruges for at være sikker på varmen overføres ordentligt fra modul til køleflade.

Originalt sidder de i strømfordeleren, og afleder varmen til den, 70-80 grader er ikke et problem, men modulerne bliver hurtigt varme, og har behov for en god køleflade for at holde dem dernede.

Det billede jeg smed op, er faktisk et modul magen til, blot til ekstern montering, hvor kølingen foregår via det hus den sidder i, så du har behov for noget tilsvarende køleprofil til HEI modellen, så er du sikker på varme ikke tager livet af modulet.

Var jeg dig, ville jeg overveje at flytte tandhjulet fra din egen strømfordeler over på HEI, hvis du mener tandhjulet på den er for ringe, købe et ordenligt HEI modul (som du selv har linket til) og så køre med en HEI tændning, prisen bliver lavere end at skulle samle dele og bygge selv.

Alternativt skal du pakke den gamle tænding + HEI i en kasse, og sende det over til mig, så skal jeg lave de nødvendige tilpasninger så dit originale tandhjul passer på HEI, og jeg tror faktisk jeg har et originalt GM tændningsmodul i gemmerne et sted, så kan du få en fuldt funktionsdygtig HEI retur, hvor de værste kinafejl er fjernet.



79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #16 Dato: Mandag den 08. Juni kl.14:31 »
Der er ingen grund til bekymring, HEI modulerne kan sagtens tåle 14Volt, normal ladespændning ligger på 14,3-14,7, så den del er intet problem.

Man kalder det 12Volt fordi batteriet er på 12Volt, reelt set ligger spændningen aldrig under 13,5-14volt på en fuld funktionsdygtig bil.

Fint, så er jeg mere rolig :)

Der er heller ingen grund til at flytte det ud til køleren, men en køleprofil på bagsiden af modulet er nødvendigt, kølepasta skal ligeledes bruges for at være sikker på varmen overføres ordentligt fra modul til køleflade.

Originalt sidder de i strømfordeleren, og afleder varmen til den, 70-80 grader er ikke et problem, men modulerne bliver hurtigt varme, og har behov for en god køleflade for at holde dem dernede.

Det billede jeg smed op, er faktisk et modul magen til, blot til ekstern montering, hvor kølingen foregår via det hus den sidder i, så du har behov for noget tilsvarende køleprofil til HEI modellen, så er du sikker på varme ikke tager livet af modulet.

Jeg tænker at sætte modulet på nogle gevindstænger forrest på motoren, altså bag kølervingen, så modulet "hænger" helt frit med masser af luft omkring, kan det ikke køle nok monstro??

Var jeg dig, ville jeg overveje at flytte tandhjulet fra din egen strømfordeler over på HEI, hvis du mener tandhjulet på den er for ringe, købe et ordenligt HEI modul (som du selv har linket til) og så køre med en HEI tændning, prisen bliver lavere end at skulle samle dele og bygge selv.

Tandhjulet er for godt, det er åbenbart meget hårdt hærdet, og umiddelbart tror jeg nu godt det tandhjul der sidder på Motorcraft fordeleren kan flyttes, men jeg kan ikke forstå hvorfor måden at bygge det på, altså med det 4 benede HEI modul siddende frit IKKE vil være en HEI tænding, da Motorcraft fordeleren ikke er med platiner, kan du uddybe det?

Alternativt skal du pakke den gamle tænding + HEI i en kasse, og sende det over til mig, så skal jeg lave de nødvendige tilpasninger så dit originale tandhjul passer på HEI, og jeg tror faktisk jeg har et originalt GM tændningsmodul i gemmerne et sted, så kan du få en fuldt funktionsdygtig HEI retur, hvor de værste kinafejl er fjernet.

Jeg tror ikke man kan tilpasse noget inde i dækslet på Kina HEI`en, men jeg kan tage et billede af det senere, men elelrs et meget fint tilbud du kommer med, mange tak Thumbs up
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #17 Dato: Mandag den 08. Juni kl.14:51 »
Så lå der lige sådan en kølefætter her og grinede til mig på jobbet, så med en aluplade imellem, og noget varmepasta kan det måske nok komme til et virke ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #18 Dato: Mandag den 08. Juni kl.15:35 »
Det kan kun blive godt, husk at sætte den så tæt på strømfordeleren som muligt, og uden at tændrørskablerne er i nærheden af af de to kabler fra magnetsignalet.

Foran på motoren giver en alt for lang signalvej, og det magnetiske signal tåler ikke indstråling, da det er det signal der 100% styrer gnistafgivelsen.

Det bedste er at bruge skærmet kabel, men holder du de 2 kabler langt væk fra tændkabler, starter osv, så skal det nok gå.

HEI er i min verden en komplet enhed, hvor tændingsmodulet er indbygget i huset, og så med indbygget eller ekstern spole.

Men det er nok mine GM rødder der giver lidt manglende viden om hvad andre har lavet af sjove tingester :D

Edit:
Selvfølgelig må du sætte den foran på motoren, din tænding sidder jo i forenden ;)


79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #19 Dato: Mandag den 08. Juni kl.19:55 »
Hmm, ved nærmere granskning af min Kina HEI fandt jeg ud af at der faktisk sad et GM modul i, så nu har jeg haft skilt den ad, altså pillet tandhjulet af og trukket akslen ud, så jeg kan komme til at skifte modulet, et nyt modul er indkøbt, det kommer fra Flame Thrower og skulle være et godt et!
Det hele er monteret,men nu med det tandhjul der sad på Motorcraft fordeleren, det tandhjul har før kørt på motoren før!
Meeeeen, jeg har ikke kunnet få mere liv i motoren end nogle enkelte skider, en gang kunne jeg holde den igang i 10 sekunder på 4-5 cylindre, til gengæld har der været en masse karburator brande der kunne pustes ud! gnisten er blå nu!
Nu er batteriet fladt, det samme er jeg jeg, jeg må erkende at jeg er på herrens mark med den motor, jeg smider sgu snart håndklædet, det var ikke det jeg havde brug for, da jeg er i forvejen presset for tiden :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Jeg er lydhør for alle bud på fejlfinding på motoren!
Kan mine ellers nye tændrør være gået kolde på baggrund af måden den døde på!
Jeg er faktisk også i tvivl om den bruger vand, der mangler 2 cm i beholderen i forhold før turen hvor det hele døde!
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Stroker66

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #20 Dato: Mandag den 08. Juni kl.20:27 »
Mon ikke du har monteret fordeleren 180gr forkert ?  kunne godt lyde sådan

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #21 Dato: Tirsdag den 09. Juni kl.07:59 »
Nu er batteriet fladt, det samme er jeg jeg, jeg må erkende at jeg er på herrens mark med den motor, jeg smider sgu snart håndklædet, det var ikke det jeg havde brug for, da jeg er i forvejen presset for tiden :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Det er sgu surt med motoren, men hellere tage en lille pause fra den, få clearet tankerne, og så gå igang igen ;) Det kan lyde som en selvfølge, og lettere sagt end gjort, men man har en tendens til at knokle ufortrødent på, når man brænder så meget for en ting. Det betyder også, at man ikke får "restitueret", og så kommer man ikke videre. Selvfølgelig svært med tidspresset, I know!
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #22 Dato: Tirsdag den 09. Juni kl.09:56 »
Som allerede nævnt, så lyder det som om den sidder 180* forkert.. Når svinghjulet står på 0*, skal begge ventiler være lukket på cylinder 1, så kan du smide den i..

Min kære Buick bruger ikke vand, men selvom jeg fylder køleren til top, står den stadig et par cm under efter første køretur.. Den synker ikke yderligere, uanset hvor meget eller hurtigt jeg kører..

Pertronix laver Flame Thrower serien, og den fungere efter alt hensigt på næsten alles biler, deriblandt min egen..
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #23 Dato: Tirsdag den 09. Juni kl.12:28 »
Enig med de andre der mener du har sat tændingen 180 grader, dog undrer det mig at du overhovedet kunne holde den i gang i få sekunder, for det burde være umuligt med 180 graders fejlmontering.

Så er indsugningventilen åben mens gnisten kommer på ALLE cylindre, og den kan umuligt rotere på egen hånd.

I så fald giver det mere mening at du har byttet om på tændkablernes rækkefølge.

Har du en fin blå gnist, så glem alt om at tændingen er syg, så er det indstillingen du skal kigge på.

Tændrørene tager ikke skade uanset hvad der sker af fejl i tændingen, de skal lave en gnist, og gør det så snart spændingen er til stede, brænder tændingen af, uanset årsagen, så kommer der ingen spænding til røret.

Vand ekspanderer i takt med temperaturen stiger, når den når drifttemperatur har den "smidt" det overskydende vand ud eller i en ekspansionsbeholder hvis en sådan er til stede, når så den bliver kold, hiver den enten lidt retur, eller viser "lav" vandstand, det er helt normalt.

Selv det kølemiddel jeg kører på, opfører sig på samme måde, dog ekspanderer det mindre end vand, da kogepunktet ligger på 160 grader, i stedet for vands 100 grader.

Så på med ja-hatten, tjek dine tændkabler, og sidder de 100% som de skal, så fjern tændingen, roter motoren en omgang til TDC og monter den igen.

Nu ved jeg ikke lige hvad vej din tænding roterer, men det er jo ikke helt uden betydning når du monterer kablerne ;)

Min kører nemlig "baglæns" og det tog min røv første gang jeg satte kablerne på :D
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #24 Dato: Tirsdag den 09. Juni kl.13:32 »
Ja ja, skal nok prøve at have ja hatten på ???

Jeg tjekker tændingen på en ny i måde i dag, men er stadig lidt bekymret for der er røget en toppakning også, motoren har jo stået stille i mindst 10 år, og vandpumpen var en stor rust bunke indvendig, og valley pan skjoldet i tynd alu var noget tæret omkring vand kanalerne op mod topstykkerne da jeg skiftede indsug :( tændingen er jeg ret sikker på virker nu :)

Da "uheldet" skete stoppede motoren jo, og straks prøvede jeg at tørne den igen, men den gik trægt i det, så jeg skyndte mig at trække oliepinden, men det så fint ud, så prøvede jeg igen at tørne motoren, og den gik nu nemmere rundt, men havde et par punkter den gik mere trægt! Lidt det samme mønster i går, og igen her til morgen ved fuldt opladet strøm, og dette kan jo skyldes vand i en cylinder, og forklare hvorfor der er forsvundet et par centimeter i beholderen, da jeg med fuldt overlæg fyldte den op til stregen ved kold motor, og vil så mene den skal være nogenlunde samme sted når motoren bliver kold igen! specielt efter en kort tur på maks 10 km.

Jeg har lånt en kompressionsmåler i dag, så må vi se hvad den siger, men først endnu et skud med tændings indstilling, virker det ikke, så er det i med kompressionstesteren. Kablerne har ikke været pillet af fordelerdækslet, som dem har jeg 100% styr på ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #25 Dato: Tirsdag den 09. Juni kl.14:19 »
Hvis ikke der er vand i olien, og den ikke damper som et damplokomotiv, og ud fra at 2cm under helt fyldt er normalt, uanset hvor mange gange du efterfylder, så tror jeg ikke du skal frygte alt for meget omkring toppakningen.

Rusten vandpumpe og tæret valeypan giver straks mig myrekryb, for de små kølekanaler omkring cylindrene, tillader ikke meget rust før de lukker til, og så hedder det overophedning af cylinderen, og dermed binder stemplet.

Det skal dog aldrig være et problem i kold tilstand.

Den kan kun skyde baglæns i karburatoren hvis en indsugningsventil står åben når gnisten springer, ellers er det fysisk umuligt.



79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #26 Dato: Tirsdag den 09. Juni kl.18:50 »
Hvis ikke der er vand i olien, og den ikke damper som et damplokomotiv, og ud fra at 2cm under helt fyldt er normalt, uanset hvor mange gange du efterfylder, så tror jeg ikke du skal frygte alt for meget omkring toppakningen.

Den ryger ikke, og jeg har nu udført kompressions test, på kold motor selvfølgelig :o de 7 cylindre ligger mellem 120 & 131 Psi, den sidste er nede på 101 Psi, som vist er i den lave ende :(

Rusten vandpumpe og tæret valeypan giver straks mig myrekryb, for de små kølekanaler omkring cylindrene, tillader ikke meget rust før de lukker til, og så hedder det overophedning af cylinderen, og dermed binder stemplet.

Det skal dog aldrig være et problem i kold tilstand.

Det kan være starteren der måske humper lidt, men den gør det ikke rigtig uden tændrør i!

Den kan kun skyde baglæns i karburatoren hvis en indsugningsventil står åben når gnisten springer, ellers er det fysisk umuligt.

Jeg har nu haft topdækslet pillet af, og når jeg konstaterer at begge ventiler er lukkede på cylinder 1, og den står på TDC mærket, kan det vist ikke blive bedre, jeg prøvede at dreje motoren og følge stemplet ned og op igen, op på vej op åbner udstødningsventilen, så det må være korrekt?
Jeg prøvede så at starte den, og den gav lige en kort start, 3 sek. men gik ud igen, og efterfølgende har den været død :-\ jeg har testet alle mine tændrør, og de 6 af dem har en noget fesen gnist, de 2 sidste en noget mere flot blå gnist!! ligger jeg tændrørshætten på topdækslet og tørner motoren, kommer den er flot lang blå gnist ud af hætten, så tændningen må være god nok, jeg hælder til mine tændrør er blevet sløje på en eller anden måde, men jeg har set det før, i starten jeg rodede med motoren ville den heller ikke så gerne starte, og gik ikke på alle cylindre, men da jeg satte nye tændrør i sprang den igang, og har kørt indtil forleden!
Jeg ved ikke om dieselstart kan aflive tændrørene, da begge sæt har fået en del af det, så jeg vil nu forsøge mig med nye tændrør som næste træk :-\ det skal måske nævne sat mit tandhjul på knasten er blevet lidt spids, det har ikke haft godt af den Kina Hei til en start, men indtil videre drejer rotoren rundt, og det burde kunne starte motoren, men jeg må nok indstille mig på ar bestille et nyt sæt cam gears hjem inden længe :'(
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #27 Dato: Onsdag den 10. Juni kl.18:11 »
Pis osse :'( jeg har nu fundet fejlen, og den var som frygtet, mit tandhjul på knasten er ikke godt, og langt dårligere end først antaget :o efter at konen var lokket med i værkstedet for at dreje nøglen, mens jeg tjekkede tændings tidspunktet, det var en nem øvelse, da tændrørene var ude , og første gang TDC mærket kom forbi var det helt perfekt, næste runde var det væk, og det samme på de næste runder, så kom det igen, og var så væk, meget mystisk ::) men jeg kunne høre en lille underlig lyd ved fordeleren, og pillede dækslet af, og da motoren igen blev tørnet, stoppede rotoren et bestemt sted hver gang, for så igen at køre rundt indtil det samme punkt blev nået  :( øv, op med fordeleren af hullet, og så dreje motoren stille og roligt og sørme om ikke der mangler et par tænder på knasten, helt i stil med linket jeg sætter på :-\
Jeg har nu bestilt et sæt tandhjul der skal køre sammen, men hvilken fordeler skal jeg så vælge, Kina HEI`en med nyt tandhjul og tændingsmodul, jeg tænker måske det gamle i virkeligheden ikke var brændt af, men pyt med det, eller skal jeg bygge noget ud af min Motorcraft fordeler?? Det skal siges jeg faktisk synes kavliteten af Kina HEI`en virker ok i den del der stikker ned i motoren, det passer godt, ikke noget dingel der ;)
Og så mangler der jo lige alt skrue arbejdet, ikke mindst at få harmonic balanceren pillet af krumptappen, det bliver vist ikke så nemt endda  :(

http://www.jeepfan.com/projects/new-high-performance-amc-v8-for-richs-84-cj-7-part-5/ 
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #28 Dato: Onsdag den 10. Juni kl.18:54 »
Sur røv  >:D

Jeg har en aftrækker der burde kunne klare din dæmper, send din adr. på pm, og jeg sender den i morgen.
Vi kan jo ikke have du går i stå, hvad skal vi så læse om  :-[ :-[ :-[

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Aflive HEI tænding!!!
« Svar #29 Dato: Torsdag den 11. Juni kl.11:41 »
Byg du den HEI op igen, med et godt kvalitetstandhjul hvis du kan se den mindste form for skader på det du har nu, hvis ikke der er slør i akslen, og tingene ellers passer fint sammen, så er den ganske udemærket, især nu hvor du har ofret et nyt tændingsmodul.

Når du skal montere din harmoniske dæmper igen, så smid den i ovnen en halv times tid ved 150C, så smutter den lige ind over krumtappen, og du slipper for risikoen for rivninger ved monteringen.

Når pakfladen først når pakdåsen, er den kommer under 100C så den tager ikke skade af "varmemonteringen"

Men ikke mere end de 150C, polymeren der holder de to skivehalvdele sammen, tåler ikke overdreven varme, og 150 er fint til at den glider lige ind over krumtappen.

Jeg har lavet min egen aftrækker, 2 huller og et m12 gevind i midten af et stykke 30*15 flad blank stål, det er alt rigeligt til at trække den af med.


Husk at afmontering KUN sker via de dertil indrettede gevind, aldrig med en aftrækker på yderste skive, og slåværktøj er bandlyst!




79 Trans Am også kendt som Black Betty.