Forfatter Emne: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98  (Læst 6180 gange)

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Dato: Søndag den 13. Marts kl.22:11 »
Jeg har lige brug for noget hjælp på dansk.

Min bil er monteret med noget europærisk bremseforstærker/hovedcyl, og det vil jeg gerne have skiftet (selvom det virker glimrende som det er).
Min problemstilling er som følger...

Er vejen frem at plukke noget fra en tilsvarende bil med dobbelt hovedcylinder??, ved ikke lige hvilken.

Eller gå efter en original der ganske vist skal renoveres, + en dobbelt hovedcyl til den?? Jeg har fundet en hos min Olds pusher i US

Jeg kender ikke til priser på at få renoveret sådan et bæst, kontra eks at få en ny fra en Buick/Cadillac eller evt universielle muligheder. Alt dette med pris og arbejde taget i betragtning, tænker jeg den originale er den sikre vej, i skrivende stund ved jeg dog ikke hvilken dobbelt hovedcyl der kunne passer på den.

Billedet viser mit nuværende setup
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline Houmark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
  • Karma: +3/-0
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #1 Dato: Mandag den 14. Marts kl.08:32 »
Syntes det ligner en standard GM del, så prøv at måle hulmålet og så find ud af om det er det samme på GM delen.. Bremseforstærkeren, altså vacum delen kan du vel bare male sort?

Houmark
Nuværende
1965 Buick Electra HT 401"
 
 Tidligere
1980 Chevrolet Camaro z28 Targa 350"
1971 Ford Mercury Cougar conv. 351C"
1969 Buick Skylark 4 door HT 350-4"

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #2 Dato: Mandag den 14. Marts kl.15:26 »
Må give houmark ret, det ligner en 9tommer gm forstærker. Jeg ville nok skifte selve hovedcylinderen til en mere original lignende og male forstærkeren sort. Så ville den se original ud og fungere udemærket. Den har givetvis været født uden forstærker i sin tid. Men en bil af den størrelse vil man jo helst kunne stoppe igen, og helst ikke ved at køre ind i noget.

Jeg vil tro en standart 2 kamre hovedcylinder passer direkte på. Det eneste du lige skal tjekke er at pinden som aktiverer cylinderen ikke bliver for kort, det skal helst være sådan at den nye cylinder sidder nogenlunde lige så langt inde i forstærkeren som den gamle. Og husk at lufte den nye ud ind montering. Sætter du den i Tom og træder en gang, risikere du at gummien på stemplet bliver revet eller bliver vredet, og så er det ikke til at få tryk på systemet.

Mvh smeden.

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #3 Dato: Mandag den 14. Marts kl.17:49 »
Sorry guys  ;) .. Det er fra en Skoda Favorit, og GM hovedcyl passer ikke på, og det skal skiftes ud. Ja, jeg man godt male det sort, men det er stadig en plastikbeholder og fra en skoda.

Bilen ER født med bremseforstærker, jeg har desværre kun denne Tjekkiske kvalitetsenhed, der som nævnt virker glimrende, men problemstillingen er som i post #1
Som nævnt har jeg muligheden for at købe en brugt eller en NOS (Over There) efter eget vælg originalt til bilen, men den bør så nok sendes til renovering, ellers skal den sikkert snart afmonteres igen kort efter  8)

Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #4 Dato: Tirsdag den 15. Marts kl.18:12 »
Det var satans. Den tog sku røven på mig, kunne have svoret på det var en gm. Nå men russerne har vel kigget gm drengene over skulderen da de skulle designe engang.

Men hvorfor lige købe en original til en million, summit ligger inde med adskillige varianter både med og uden hovedcylinder. Så køb en samlet med cylinder og det hele. Evt en 9 tommer med dobbelt vacum. DN føles præcis som en stor 11 tommer men er samme størrelse som den der sidder i nu.

Jeg har lige sat en 9 tommer i min chevelle m dobbelt vacum ( originalt er den født med en 11 tommer) du er velkommen til at kigge forbi smørum og se hvordan den ser ud og evt måle hvis det er.
Jeg garantere du ikke vil kunne se forskellen på en fra summit og en original til det 3 dobbelte. Jeg har osse en original 11 tommer hvis du vil se hvordan den ser ud

,vh smeden

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #5 Dato: Tirsdag den 15. Marts kl.18:44 »
Jaaaaa.. Det var en snyde en, men jeg SAGDE jo det var europærisk
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #6 Dato: Onsdag den 16. Marts kl.20:05 »
Set i lyset af at det er en østeuropæisk del du har i ville jeg sku osse skynde mig at få den skiftet ud. Du kigger bare forbi hvis du skal bruge mål eller noget.

Vh smeden

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #7 Dato: Onsdag den 16. Marts kl.20:36 »
Set i lyset af at det er en østeuropæisk del du har i ville jeg sku osse skynde mig at få den skiftet ud. Du kigger bare forbi hvis du skal bruge mål eller noget.

Vh smeden

Tak :-)
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT

Offline Jandk

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 432
  • Karma: +0/-0
  • Midtsjælland
    • Vis profil
Sv: Ny bremseforstærker og hovedcyl til min '64 Olds 98
« Svar #8 Dato: Tirsdag den 28. Marts kl.20:37 »
Så er jeg igen igang med min bremseforstærker... nu ER den afmonteret, og drønet over i hjørnet, for ellers tager den ene dag den anden jo.

Jeg agter at indkøbe diverse ventiler/blokke, hovedcyl og bremseforstærker, men som den originale (altså den jeg ikke har) kigger jeg på en 9" for det er der lige plads til. Men jeg ville jo gerne skohorne en dobbel menbran derned, men man mangler nogle dimensioner.
Derovre skriver jeg en forespørgelse til de forskellige forhandlere, og bliver betjent høfligt, Jeg spørger høfligt om hjælp til at stykke komponenter sammen og for at kunne vælge enten den ene eller den anden bremseforstærker beder jeg om dimensioner på dem, og begrunder hvorfor. De søde amerikanere der sælger dette, kan enten ikke svare, eller svare "no, we dont have anything that goes straight into your Ninety Eight", hvilket jeg jo heller ikke regnet med, DET VAR JO NETOP DERFOR JEG NETOP SPURGTE IND TIL DIMENSIONERNE... for hulen... nå skidt, jeg har gasset af.

Mit spørgsmål til Jer.... Er der én af Jer der tilfældigvis har diameter/dybde på en enten 7" eller 8" dual bremseforstærker, så jeg har noget at gå ud fra??

Smed ??? Du har ihvertfald en 9" dobbelt du måske kan lokkes til at måle ;-)

På forhånd tak...
Mvh Jan



'64 Oldsmobile 98 4 dr HT