Forfatter Emne: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift  (Læst 23729 gange)

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #15 Dato: Torsdag den 20. November kl.12:22 »
Ja det er jo som alt andet med Skat op ad bakke.
Er godt klar over før 35 fuld og efter veteran det jeg efterlyser er hvor man finder den dato hvor der er betalt afgift og dermed kan afgøre om der er betalt fuld eller veteranafgift?
Hvordan kan 1 Reg. dato være en indikator? Ved godt af importbiler har reg dato 31.12 og danske biler fra ny har forskellig dato....
Exempel bil: 1reg er 31.12.1960 ergo blev den 35år i 1995 men jeg kan jo ikke se nogen steder om den blev importeret før eller efter den 31.12.1995 eller kan jeg?

Jeg tror heller ikke man umiddelbart kan finde ud af det på nettet, men er bilen første gang indregistret d. 31.12.19-- er der vel en temmelig tor chance for at den er veteranimporteret, for det forholder sig ikke umiddelbart sådan med nyere biler!! det sidste er et rent gæt, men har du en bil i sigte du gerne vil have, kan SKAT vel hjælpe når du når dertil?
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #16 Dato: Torsdag den 20. November kl.15:09 »
Du kan sagtens have en veteranbil som er afgiftet før den blev veteran med datoen 31/12, men er året for 1. Registrering yngre end bilens 35 års dag, så er den 100% sikkert på fuld afgift, er den afgiftet efter det 35 år, er det desværre kun skat og den der har afgiften bilen der ved det, med mindre papirerne på afgiften er vedlagt køretøjet ved salg.

Du kan dog set det i Skats database, men som skrevet kun op til 12 måneder tilbage.
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline Trush

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #17 Dato: Fredag den 21. November kl.20:27 »
Ja et år tilbage er jo ikke relevant når skæringsdatoen i dette tilfælde er 1995 men Skat er jo heller ikke ligefrem kendt for deres service.

Not the Fastest or the Slowest but the Longest and the Lowest!

Offline Hunden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 24
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #18 Dato: Fredag den 21. November kl.20:52 »
Hej

Ikke alle import biler har registrerings dato 31.12.
Min har ikke selvom den  er importeret fra Schweiz
så det kan man ikke regne  med.

Hilsen
Henrik 8) 8)
79 Trans Am

Offline CopenhagenGT

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #19 Dato: Onsdag den 17. December kl.09:12 »
Pas på ikke at blande tingene sammen. Det ER muligt at betale fuld afgift på et køretøj der er over 35 år gammelt i så fald det på tidspunktet fortsat kan betragtes så tilpas original at det ikke kræver at skulle afgift behandles efter begrebet "Markedsværdi".

Fordelen er netop som sagt af andre, at du kan behandle dit køretøj som en helt almindelig bil i relation til forandringer af udseende og diverse mekaniske modifikationer. Ulempen er naturligvis at den IKKE umiddelbart kan forsikres på en klassisk veteranforsikring

Groft opstillet:

Veteran afgift (betales ud fra 40% af original salgspris)
Fuld afgift: 105%/180% af original salgspris - præcist som man beregner afgift af nye biler
Markedsværdi: ca. 62% af den i dag skønnede markedsværdi

Jeg har betalt en ganske markant ombygget Mustang fri ved at betale "Fuld afgift". Det svarede til at der blev beregnet 105% afgift af Mustangens nypris - og samlet endte dette med et beløb på 43xxx kr. (Veteranafgiften ville have været ca. 17-18000 vil jeg tro)

Når SKAT kom frem til at den IKKE skulle behandles efter "Markedsværdi" princippet var det fordi at samtlige stumper benyttet - og modifikationerne der er lavet - er tidstypiske, og for 80% vedkommende tillige originale Ford stumper. (det er en replika af en Trans Am racer - men til gadebrug). Men omvendt er den så markant forskellig fra den oprindelige Mustang at "original" begrebet ikke kunne give mening  trods det at den står helt tidstypisk.

Det endte således med at blive ca. kr. 25000,- dyrere end ved veteran afgift - men til gengæld fuldt lovlig.

mvh
Anders

« Senest Redigeret: Onsdag den 17. December kl.16:16 af CopenhagenGT »
Life is short .... have dessert first

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #20 Dato: Onsdag den 17. December kl.09:19 »
Pas på ikke at blande tingene sammen. Det er muligt at betale fuld afgift på et køretøj der er over 35 år gammelt i så fald det på tidspunktet fortsat kan betragtes så tilpas original at det ikke kræver at skulle afgift behandles efter begrebet "Markedsværdi".

Fordelen er netop som sagt af andre, at du kan behandle dit køretøj som en helt almindelig bil i relation til forandringer af udseende og diverse mekaniske modifikationer. Ulempen er naturligvis at den IKKE umiddelbart kan forsikres på en klassisk veteranforsikring

Groft opstillet:

Veteran afgift (betales ud fra 40% af original salgspris)
Fuld afgift: 105%/180% af original salgspris - præcist som man beregner afgift af nye biler
Markedsværdi: ca. 62% af den i dag skønnede markedsværdi

Jeg har betalt en ganske markant ombyttet Mustang fri ved at betale "Fuld afgift". Det svarede til at der blev beregnet 105% afgift af Mustangens nypris - og samlet endte dette med et beløb på 43xxx kr. (Veteranafgiften ville have været ca. 17-18000 vil jeg tro)

Når SKAT kom frem til at den IKKE skulle behandles efter "Markedsværdi" princippet var det fordi at samtlige stumper benyttet - og modifikationerne der er lavet - er tidstypiske, og for 80% vedkommende tillige originale Ford stumper. (det er en replika af en Trans Am racer - men til gadebrug). Men omvendt er den så markant forskellig fra den oprindelige Mustang at "original" begrebet ikke kunne give mening  trods det at den står helt tidstypisk.

Det endte således med at blive ca. kr. 25000,- dyrere end ved veteran afgift - men til gengæld fuldt lovlig.

mvh
Anders

Super info, tak  :)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline CopenhagenGT

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #21 Dato: Onsdag den 17. December kl.09:49 »
Lige en tilføjelse

Grænsen mellem hvornår SKAT vil benytte "Fuld afgift" og "Markedsværdi" er vist ganske subjektiv. Jeg har hørt om et Mustang Eleanor projekt - bestående af rigtigt mange performance og uoriginale dele - også har kunnet nøjes med at betale "Fuld afgift" - men måske har SKAT ikke kunnet se under huden på bilen hvor meget der reelt var bygget om?

Når man kommer tilstrækkeligt langt op i årgangene kan beregningen af fuld afgift måske endda ligefrem ende med at blive dyrere end begrebet "markedsværdi" ... og så skal man jo sno sig i forhold til dette. For gamle biler - og her tænker jeg før oliekrisen og dollarens himmelflugt - der vil "fuld afgift" oftest være den rette model.

mvh
Anders
Life is short .... have dessert first

c3_dk

  • Gæst
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #22 Dato: Fredag den 19. December kl.19:40 »
Pas på ikke at blande tingene sammen. Det ER muligt at betale fuld afgift på et køretøj der er over 35 år gammelt i så fald det på tidspunktet fortsat kan betragtes så tilpas original at det ikke kræver at skulle afgift behandles efter begrebet "Markedsværdi".

Fordelen er netop som sagt af andre, at du kan behandle dit køretøj som en helt almindelig bil i relation til forandringer af udseende og diverse mekaniske modifikationer. Ulempen er naturligvis at den IKKE umiddelbart kan forsikres på en klassisk veteranforsikring

Groft opstillet:

Veteran afgift (betales ud fra 40% af original salgspris)
Fuld afgift: 105%/180% af original salgspris - præcist som man beregner afgift af nye biler
Markedsværdi: ca. 62% af den i dag skønnede markedsværdi

Jeg har betalt en ganske markant ombygget Mustang fri ved at betale "Fuld afgift". Det svarede til at der blev beregnet 105% afgift af Mustangens nypris - og samlet endte dette med et beløb på 43xxx kr. (Veteranafgiften ville have været ca. 17-18000 vil jeg tro)

Når SKAT kom frem til at den IKKE skulle behandles efter "Markedsværdi" princippet var det fordi at samtlige stumper benyttet - og modifikationerne der er lavet - er tidstypiske, og for 80% vedkommende tillige originale Ford stumper. (det er en replika af en Trans Am racer - men til gadebrug). Men omvendt er den så markant forskellig fra den oprindelige Mustang at "original" begrebet ikke kunne give mening  trods det at den står helt tidstypisk.

Det endte således med at blive ca. kr. 25000,- dyrere end ved veteran afgift - men til gengæld fuldt lovlig.

mvh
Anders

Du har lige præcist gjort, hvad jeg tænkte på.
Tak for dit indlæg Anders.

Jeg forstå dog ikke hvorfor man ikke kan få en klassisk forsikring. Bilen er jo 35år gammel. Gælder det for alle forsikringsselskaber?

Offline CopenhagenGT

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: Afgift, klassisk afgift -v- alm afgift
« Svar #23 Dato: Fredag den 19. December kl.21:31 »
Jeg mener også primært de klassiske veteran forsikringer -  hvor den alene ud fra det at den ikke er original og der i papirerne er indført konstruktive ændringer -  ikke passer ind i forsikringsselskabets regler. Der er uden tvivl masser af selskaber der vil indtegne den som klassiker så det bliver ikke noget problem - det bliver bare ikke Runa, Nordisk Veteran eller Thisted tror jeg.
Life is short .... have dessert first