Forfatter Emne: Konstruktiv ændringer og afgift!  (Læst 37224 gange)

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Konstruktiv ændringer og afgift!
« Dato: Fredag den 17. Oktober kl.09:48 »
Jeg har tænkt på at skifte mine bremser ud til nogle større nogen af slagsen en dag, og måske nogle skiver bagpå, men hvordan forholder det sig med ombygninger og mer afgift ved konstruktive ændringer, nogen der har erfaringer med det, og lidt priser måske  ;)

Det skal nok lige nævnes at min bil altid har været i DK og er afgiftsbetalt i 1982, jeg tror det kan lette arbejdsgangen i forhold til en der er betalt veteranafgift af!!
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #1 Dato: Fredag den 17. Oktober kl.10:44 »
God tråd!  ;D
Jeg kunne - i samme stil - tænke mig at vide lidt om, hvad der kan karakteriseres som konstruktive ændringer, sådan i grove træk.
Jeg er med på bremser og undervogn (sænkning, fjedre osv.), men hvor meget skal man ligge i det? Går synsstederne fuldstændigt loco over alle ting, eller er det mere en smagssag (forstå mig ret) fra sted til sted?
Jeg tænker på, at erhverve mig nogle andre bærearme for og til bagtøjet, samt at rulle skærmkanterne, så der bliver plads til de lidt brede dæk, men hvordan skal jeg forholde mig til det, når bilen engang igen skal have plader på og synes?
Jeg har kigget lidt på nogle af motorkontorets sider, meeen mangler måske lidt tålmodighed til at læse det hele til bunds :)
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline Mads K

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
  • Karma: +2/-0
  • Haves: Legetøj - Ønskes: TID TIL LEG!
    • Vis profil
    • Familiealbummet
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #2 Dato: Fredag den 17. Oktober kl.21:41 »
Hmm, Spirits er kun leveret fra fabrikken med en slags ventilerede skiver for og tromler bag. Der findes ikke tüv godkendte sæt til AMC, så der er ikke meget at gøre indenfor lovens rammer...
Uden for lovens rammer kunne man finde forbremserne fra midthalvfjerdser AMC Matador, der blev leveret med de største skiver i AMCs historie. Finder du en Matador, så høst også spindlerne, da de muligvis er specifikke til de store bremser. Bagpå? Lev med tromlerne - det vil ALDRIG blive opdaget til syn, men heller aldrig blive godkendt som konstruktiv ændring.
Eller skift til sådan et sæt: http://www.classicone.com/wsc/catalog/amc/amc_per1.htm
Du får bremser, der virker - og med lidt held kan du overbevise din synsmand om at det er originalt - AMC var jo de første med ALL WHEEL DISC BRAKES i NASCAR, men bliv ikke fornærmet, hvis han dumper det.......
You can beat me, you can rob me, and you can kill me, just don't bore me.

Offline Mads K

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
  • Karma: +2/-0
  • Haves: Legetøj - Ønskes: TID TIL LEG!
    • Vis profil
    • Familiealbummet
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #3 Dato: Fredag den 17. Oktober kl.22:43 »
Hærmand:

Synsmanden er forpligtet til at reagere på de konstruktive ændringer, du som synskunde er forpligtet til at oplyse ham om er foretaget på bilen. Oplyser du ikke om noget, er synsmanden forpligtet til at reagere på de konstruktive ændringer, han er i stand til at afsløre. Alle synsmænd har samme grunduddannelse, men vidt forskellige spidskompetencer og derfor er det vidt forskelligt, hvad der afsløres fra synsmand til synsmand. Så lad være med at blive pigesur, hvis du ender ved en kyndigere synsmand, end ham, der synede bilen sidst og omvendt - vær glad, hvis der var noget, der slap igennem...

Med hensyn til dit konkrete spørgsmål: Du kan udskifte bærearme til uoriginale komponenter, såfremt de nye komponenter har samme indbygningsmål og er konstrueret til den specifikke model - jeg går ud fra at du vil have nogle af de lækre Hotchkiss sager ;-) Rullede skærmkanter er også acceptabelt. De brede fælge må ikke forøge sporvidden med mere end 10 mm per side.
MED MINDRE at din bil er afgiftsberigtiget som original veteranbil eller endnu ikke er afgiftsberigtiget og du vil have den som original.
Så kan du ikke ændre noget som helst.....

Der ud over - i meget grove træk: Alle ændringer på et køretøjs bremsesystem, motor, styretøj og bærende konstruktion, som afviger fra fabrikkens specifikationer er at betragte som konstruktive ændringer, der kræver tüv dokumentation.

Større skiver, tromler udskiftet med skiver, afmontering af stænkskærme (ankerplader), andet rat, anden ratakselopbygning, styrehus udskiftet med tandstang, anden forbro, anden bagaksel, ændring i form og dimension af chassisramme, herunder galvanisering, ændring i form og dimension af selvbærende karosse, herunder tagchopning, udskiftning af skærme til større/bredere som svejses på, ændring i form og dimension af karosse på chassisramme, herunder tagchopning, udskiftning af skærme til større/bredere som svejses på, hævning ved hjælp af fjedre uanset hævning i mm, hævning af karosse på chassisramme, luftaffjedring uanset sænkning/hævning i mm, sænkning med fjedre mere end 40 mm, justerbar undervogn uanset sænkning i mm, coilovers i stedet for løse fjedre/støddæmpere, hjulophæng af afvigende konstruktion, udskiftning af motor til afvigende konstruktion, eftermontering af turbo, eftermontering af kompressor, eftermontering af intercooler, udskiftning af intercooler til afvigende dimension, afmontering af originale luftfilterhuse med tilhørende slanger/vacuumforbindelser/følere, fælge der forøger sporvidden med mere end 10 mm per side, hjul der ændrer rulleomkredsen med mere end 5%, afvigende hjuldimension for/bag og så videre og så videre og så videre......

Der er fantastisk mange muligheder for at komme til at træde ved siden af.
De fleste ændringer på biler er afgiftsfrie, så man allerhøjst skal hjem og bygge tilbage til standard, hvis man bliver nappet i en razzia eller forvilder sig ind til synsmanden med alle sine offroad-komponenter på.

Der hvor det bliver risikabelt er når man udskifter motor med mere end 20% effektforøgelse eller under 20% SAMMEN med andre ombygninger på bremser/hjulophæng/karosseri. Så vil SKAT have ny afgift og det er IKKE kun af ændringerne, DET ER HELT FORFRA med 180%.

På motorcykler er det endnu lettere at komme til at betale ny afgift. 2, TO konstruktive ændringer på en og samme tid og SKAT kan bonge dig ny afgift. SÅDAN - det er fandme vanvittigt!!!!

Så nu er du vist forvirret på et højere plan - det er selv jeg og jeg er kommet jævnligt i en synshal siden 2002 ;-)

Mvh Mads

I øvrigt vil jeg med glæde og efter bedste evne forsøge at svare på specifikke synsrelaterede spørgsmål :-)
You can beat me, you can rob me, and you can kill me, just don't bore me.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #4 Dato: Lørdag den 18. Oktober kl.07:38 »
Hmm, Spirits er kun leveret fra fabrikken med en slags ventilerede skiver for og tromler bag. Der findes ikke tüv godkendte sæt til AMC, så der er ikke meget at gøre indenfor lovens rammer...
Uden for lovens rammer kunne man finde forbremserne fra midthalvfjerdser AMC Matador, der blev leveret med de største skiver i AMCs historie. Finder du en Matador, så høst også spindlerne, da de muligvis er specifikke til de store bremser. Bagpå? Lev med tromlerne - det vil ALDRIG blive opdaget til syn, men heller aldrig blive godkendt som konstruktiv ændring.
Eller skift til sådan et sæt: http://www.classicone.com/wsc/catalog/amc/amc_per1.htm
Du får bremser, der virker - og med lidt held kan du overbevise din synsmand om at det er originalt - AMC var jo de første med ALL WHEEL DISC BRAKES i NASCAR, men bliv ikke fornærmet, hvis han dumper det.......

Tak for et altid seriøst og brugbart svar  :) jeg tænkte der måske var nogle lækre Willwood bremser der kunne passe på bilen, men på den anden side har jeg aldrig haft problemer med at stoppe mine biler, heller i den med tromler og uden bremseforstærker, selvom det andet lige går nemmere med skiver og forstærker  ;)
Min Spirit er født med V8 motor, og deraf nogle ok store ventilerede skiver, som de beskriver, og bagpå er der nogle store tromler, så det går nok, og nu skal den jo lige ud og køre før den skal stoppes igen  :)
Jeg fornemmer du er meeeget godt inde i synsregler, dejligt  ;) ;) ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #5 Dato: Lørdag den 18. Oktober kl.10:02 »
Kanon svar - intet mindre! Det er immervæk lækkert med nogle dedikerede sjæle, der bruger tid på at give nogle ordentlige svar - cadeau til Mads K og dette forum generelt!

Jeg er heldigvis stillet således, at min bil ikke er veteranindregistreret, men derudover er planen på sigt, at jeg får smidt 350'eren i (i stedet for 305'eren), at den får nogle sænkningsfjedre på (dog ikke over de 40 mm), bærearme og måske lidt med bremser.
Men hvordan søren afgifter, man så de ændringer? Er det ud fra et takstsystem, eller hvordan hænger det sammen?
Malibuer fra 78 og frem udkom også med 350'ere i fra standard, såvidt jeg er orienteret, så de takserer det vel efter sådan én (jeg skal betale differencen eller noget)? Men resterende ændringer bliver afgiftet hvordan? Derudover kan synsmanden måske ikke vide, hvilken størrelse smallblock, der ligger i bilen... Der vil jeg nu helst være bundærlig, så jeg ikke står med et problem ligesom Jerry (hvis I har fulgt med i den tråd).

'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #6 Dato: Lørdag den 18. Oktober kl.18:11 »
En 350 er ikke afgiftpligtig, så længe du holder dig under 20% efektforøgelse, men få det skevet det i papirene, når du er til syn.
Sænkning under 40 mm. ingen afgift.
Ombygning af bremser kræver en køretest, og afgift som Hot Rod,, så vidt jeg ved, ( ret mig hvis det ikke er rigtigt)
Ombygningen, og fansige bærearme gør det UMULIGT at veterarnforsikre bilen.

René
Chrysler Stratus 2,0 1999

Offline Mads K

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
  • Karma: +2/-0
  • Haves: Legetøj - Ønskes: TID TIL LEG!
    • Vis profil
    • Familiealbummet
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #7 Dato: Lørdag den 18. Oktober kl.21:35 »
Hærmand:

Der er gode muligheder for at bygge din Malibu om som du nævner, lovligt og uden at risikere at skulle betale afgift. Det kommer blot til at vare et års tid før du når i mål ;-)

Som RC ganske korrekt bemærker, kunne Malibuen fås både med 305 og 350 og faktisk også en 267.
Derfor er det ret vigtigt at du finder ud af præcist hvad din bil er født med, hvis det er muligt. 267 har 125 hk, 305 har 140 hk og 350 har 165 hk i årgang 79, så dermed kan du afgiftsfrit opgradere fra 267 til 305 eller fra 305 til 350, når blot du sørger for at motoren du bruger, svarer til årgang 79. 267 til 350 går ikke uden ny afgift.

Med hensyn til bremser, kunne A og G body fås med 9C1 Police Option med forstærkede aksler og større bremser. Det er "nemt" at få godkendt et 9C1 bremsesystem, blot du har specifikationer fra GM på dimensioner af skiver, tromler og evt. hovedcylinder, så din synsmand kan fastslå at det er de originale komponenter, der er monteret.
Wilwood og lignende kan ikke anbefales, da der ikke findes brugbare europæiske godkendelser til syn.

Mit ydmyge forslag vil være:
Først byg undervognen op som du ønsker det med bremser, hjulophæng og sænkning. Bruger du 9C1 optionen, Hotchkiss eller lignende og et tüv godkendt sænkningssæt, kan din synsmand uden videre godkende ombygningerne og registrere dem. Så er du noget så langt og skal nu væbne dig med tålmodighed i præcist 366 dage, hvorefter du kører til syn med din opgraderede motor, som du kan identificere som et 79er 350 (forudsat din bil blev født med 305) overfor din synsmand, som igen kan godkende og registrere ombygningen.
På denne måde kan du lovligt og uden risiko for at skulle betale afgift få registrere alle ændringer. Reglen med de 366 dage er kendt fra mc kredse, der er langt hårdere ramt end bil entusiasterne.

Hvis du nu alligevel vil køre med standardmotoren, kan du samtidig med bremserne få godkendt en effektforøgelse på 165x1,2=198 hk, hvis du tuner den eksisterende motor og får et anerkendt rullefelt til at udmåle den til max 198 hk.

Hvis du opgraderer motor sammen med bremser, mister bilen sin afgiftsmæssige identitet og da SKAT for et par år siden ændrede ganske få ord i lovgivningen (ingen opdagede det, før det var for sent) betyder det samtidig at bilen mister al den afgift, der ER betalt.
Så der skal betales FULD AFGIFT, som om bilen kom fra Tyskland!!

Jeg har selv overværet en sag med en Morris Mascot, der fik bremser og motor fra en 1995 Rover Mini. Det kostede 25000 i afgift, da SKAT pludselig anså bilens afgiftsmæssige identitet for en 95er og nej, de slettede ikke 1977 som første registreringsår og skrev 1995 i stedet,,,,,,,,

RC: Du har ret i de 20% effektforøgelse uden afgift og de fleste forsikringsselskaber vil afvise bilen til en billig veteranforsikring.
Ombygning af bremser er lovligt og nemt, hvis man bygger om med dele som fabrikken selv har anvendt på en kraftigere model eller hvis man er så heldig at finde et tüv godkendt sæt. Hvis det er hjemmebyg med diverse komponenter og lidt smedemesterbeslag, ja så har du ret igen: Køretest, men ikke afgift, da det stadig er afgiftsfrit at ombygge bremser.
Hotrods ryger som regel i afgift, da der er flere ombygninger samlet på en gang.

Spiritman: Jeg tilbragte min læretid i en 71er Corolla med mikroskopiske skiver foran. En fætter med en fræser lavede ventilationsriller i skiverne ala sportsskiver og det tog mig nu 11 minutter at få dem til at blive rødglødende i stedet for 5 ;-) Intet siger RÆS, som ild ud af fælgene  8)
You can beat me, you can rob me, and you can kill me, just don't bore me.

Offline Mads K

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
  • Karma: +2/-0
  • Haves: Legetøj - Ønskes: TID TIL LEG!
    • Vis profil
    • Familiealbummet
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #8 Dato: Lørdag den 18. Oktober kl.21:43 »
I øvrigt uden at ville fornærme nogen, har jeg selv afskrevet veteranforsikring, da jeg personligt mener at de er nogle røverhuler, da jeg ikke må køre til og fra mit arbejde eller købe en forfriskende pose købmandsdrikkevarer i min veteranbil.
Thisted Forsikring var næsten tvivlende ved mit spørgsmål om det var ok at tanke min veteranbil, da det jo i høj grad også er hverdagsbilsagtigt.
Jeg har en 68er Mercury, som koster 1500 om året i værdiløs veteran kasko forsikring ved Thisted og en 56er Ford Anglia, som koster 2200 kroner ved ALKA med kasko som helt almindelig brugsbil uden restriktioner OVERHOVEDET.
De 700 er dæleme godt givet ud, når man gerne vil køre så meget som muligt i de sjove biler....
You can beat me, you can rob me, and you can kill me, just don't bore me.

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #9 Dato: Lørdag den 18. Oktober kl.23:13 »
I øvrigt uden at ville fornærme nogen, har jeg selv afskrevet veteranforsikring, da jeg personligt mener at de er nogle røverhuler, da jeg ikke må køre til og fra mit arbejde eller købe en forfriskende pose købmandsdrikkevarer i min veteranbil.
Thisted Forsikring var næsten tvivlende ved mit spørgsmål om det var ok at tanke min veteranbil, da det jo i høj grad også er hverdagsbilsagtigt.
Jeg har en 68er Mercury, som koster 1500 om året i værdiløs veteran kasko forsikring ved Thisted og en 56er Ford Anglia, som koster 2200 kroner ved ALKA med kasko som helt almindelig brugsbil uden restriktioner OVERHOVEDET.
De 700 er dæleme godt givet ud, når man gerne vil køre så meget som muligt i de sjove biler....

En kort forsikringsbemærkning, også nævnt et i en anden tråd, jeg skal give ca. 3200 i ombygnings veteranforsikring hos ETU forsikring, og det kræver ikke et medlemskab hos en klub under motorhistorisk samråd, så det abonnementet til dette, som kræves til en veteranforsikring, kan man jo "trække" fra policen  ;)

Tak igen for meget fyldestgørende svar i øvrigt  :)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Hr Jensen

  • Gæst
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #10 Dato: Fredag den 31. Oktober kl.08:18 »
Jeg er helt enig i det meste af det som er skrevet, der er dog nogle ting som mangler under konstruktive ændringer f.eks alt der har med sikkerhed at gøre, lys og lygter, seler, og airbag. Når de biler bliver gamle nok, de første kom vel omkring 85 mener jeg. Når men pyt man kan ikke huske alle ting på en gang.

Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor skat godkender konstruktive ændringer på en vetteranbil, mod man betaler et tillæg til reg. afgiften, gerne på ca halvdelen af hvad veteranafgiften koster oveni afgiften, altså 1,5 gang veteranafgift for at bygge sin veteranbil om. Det giver ingen mening at de gør det, for det er imod deres egne regler, må de virkelig føre en borger ud i noget ulovligt. Pas på derude det er ikke lovligt selvom skat gør det.

Der er også nogle som tror at en dansk født bil der er 35 år gammel må man gerne ombygge, for der er jo betalt fuld afgift fra ny og bilen er ikke veteranbil. For mig at se er det samme regler som alle andre biler ved ombygning, er der mere end 2 ting lavet om som ikke er EU godkendte f.eks tuv-godkendt. Jamen så koster det 180% afgift af bilen salgspris i dag, ikke af købprisen i f.eks 1970 men hvad de står til salg til i dag af kr. Laver man bilen om og glemmer at fortælle det til skat og man bliver taget, så koster det 180% i afgift og det samme i bøde, altså 2 gange afgift.

Husk. Hvis man for lavet og godkendt en konstruktiv ændring om året, og det dermed er lovligt (hvis bilen ikke er veteran). Så skal man huske at gemme alle papirer for altid (så længe bilen er til, også med den 5 ejer). For har man først fået noget indført i reg aftesten som konstruktiv ændring, så er man sikker på at man er en af de første biler der bliver kigget efter. Jeg kender flere som er kaldt til syn bare sådan midt i det hele( sjovt nok altid med en mand som skal tjekke synsmanden i synshallen), fordi de gerne vil tjekke om det er det eneste som er lavet om på bilen. Kun fordi det står i systemet.

Kunne vi ikke for en gangs skyld få rydet ud i alle disse ting, så folk ikke bliver mere rundforvirret end godt er og har en mulighed for at finde sandheden.

Offline Mads K

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
  • Karma: +2/-0
  • Haves: Legetøj - Ønskes: TID TIL LEG!
    • Vis profil
    • Familiealbummet
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #11 Dato: Fredag den 31. Oktober kl.08:28 »
"Jeg kender flere som er kaldt til syn bare sådan midt i det hele( sjovt nok altid med en mand som skal tjekke synsmanden i synshallen), fordi de gerne vil tjekke om det er det eneste som er lavet om på bilen. Kun fordi det står i systemet."

SERIØST???? :o
You can beat me, you can rob me, and you can kill me, just don't bore me.

Hr Jensen

  • Gæst
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #12 Dato: Mandag den 03. November kl.07:30 »
Ja de første de tar er dem som er veteran med ændringer. Og det første de spørg om, hvordan ens bil kan være veteran når nu den har ændringer, så gælder det om at kunne svare for sig.

Offline Hærmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 177
  • Karma: +2/-0
  • Low Buck Builder
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #13 Dato: Torsdag den 25. December kl.20:00 »
Det er nok blevet berørt et par gange i denne tråd, men jeg vil nu alligevel lige dele linket med jer.
Det er, som I kan se, taget direkte fra Trafikstyrelsens hjemmeside, og det besvarer egentligt mine egne spørgsmål i forhold til udskiftning af motor osv.

Håber I kan bruge det til lidt.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
'79 Chevrolet Malibu 5.7 l V8 350
'93 Jeep Grand Cherokee 5.2 l V8 318

Offline buick

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #14 Dato: Fredag den 26. December kl.12:54 »
Husk nu del afgift var i gamle dage i dag er der kun ny afgift, så hvis du ændre så starter regningen forfra dvs helt ny afgift på samme måde som om bilen var uden afgift