Forfatter Emne: Konstruktiv ændringer og afgift!  (Læst 37228 gange)

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #15 Dato: Lørdag den 27. December kl.11:36 »
Det er nok blevet berørt et par gange i denne tråd, men jeg vil nu alligevel lige dele linket med jer.
Det er, som I kan se, taget direkte fra Trafikstyrelsens hjemmeside, og det besvarer egentligt mine egne spørgsmål i forhold til udskiftning af motor osv.

Håber I kan bruge det til lidt.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

Det gælder KUN køretøjer der er betalt fuld afgift af!

Veteraner der er betalt afgift af som veteraner SKAL være originale, ned til mindste detalje.

Det er toldsynsdokumentet der bestemmer, er der krydset af i "original" så skal den forblive original, er der betalt fuld afgift, gælder de generelle regler for køretøjer.

Der ligger masser af sager hos skat om lige netop dette emne, her er en.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2121966
« Senest Redigeret: Lørdag den 27. December kl.11:38 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline PB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #16 Dato: Mandag den 04. Maj kl.08:36 »
Hvis jeg har forstået det her korrekt, Så skal jeg køre til syn og få synsmand til at skrive jeg har lavet en konstruktiv ændring. Bare ved at skifte REAR TRAILING ARM KIT. Og så kan det gøres uden at skulle betale afgiften igen på min veteranbil ?

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #17 Dato: Mandag den 04. Maj kl.08:43 »
Hvis jeg har forstået det her korrekt, Så skal jeg køre til syn og få synsmand til at skrive jeg har lavet en konstruktiv ændring. Bare ved at skifte REAR TRAILING ARM KIT. Og så kan det gøres uden at skulle betale afgiften igen på min veteranbil ?

Hvis den er betalt afgift som veteranbil, må du ikke bygge den uoriginal, på nogen måde, som jeg læser TBT`s indlæg!
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline PB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #18 Dato: Mandag den 04. Maj kl.09:40 »
Som jeg læser det må man lave lidt om. Og så igen efter 366 dage ?

Offline buick

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #19 Dato: Tirsdag den 05. Maj kl.15:52 »
En bil som er veteran afgiftet må ikke ændres konstruktivt, da kravet for at veteran afgifte jo er at bilen er original længere er den ikke.
Det samme gælder forsikringen hvis der lavet om så dækker veteran forsikringen ikke, heller ikke selv om du har den alligevel.
så vil du bygge om så tag enten en bil uden afgift, byg, få godkendt og få den så afgiftet eller du kan tage en bil som er afgiftet normalt, byg en ting af gangen vent 366 dage byg en ting mere og spar afgiften

Offline PB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #20 Dato: Onsdag den 06. Maj kl.06:53 »
Vil det sige hvis bilen har været  dansk fra ny.så kan jeg feks skifte de bærearme og slippe for afgiften ? Og hvis det er korrekt forstået hvordan er så procedure  ? Køre man til syn og få det skrevet ned eller hvordan ?

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #21 Dato: Onsdag den 06. Maj kl.08:18 »
Vil det sige hvis bilen har været  dansk fra ny.så kan jeg feks skifte de bærearme og slippe for afgiften ? Og hvis det er korrekt forstået hvordan er så procedure  ? Køre man til syn og få det skrevet ned eller hvordan ?

Jeg tænker på om du har læst denne tråd helt fra start, det kan måske kaste noget lys over tingene!
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #22 Dato: Onsdag den 06. Maj kl.08:49 »
Jeg tænker på om du har læst denne tråd helt fra start, det kan måske kaste noget lys over tingene!

Reglerne er relativt simple.

Er der betalt FULD afgift at et køretøj, så må der ombygges efter gældende lovgivning, er det du forsøger at ombygge ikke TÜV (eller tilsvarende EU godkendelse) godkendt, må det ikke bruges på offentlig vej, uanset om bilen er ny, gammel eller veteran!
Med den ene undtagelse at du får lavet alt papirarbejdet på de dele du monterer, så der kan godkendes til brug på den bil i EU, og det er det næppe værd, med mindre vi taler en Hot Rod bygget helt fra bunden af.
I så fald tager du alt papirnusseriet med i synshallen og får det godkendt PÅ bilen.

Er der kun betalt veteranafgift (betalt efter 35 år og kryds i "original" på registreringen) så må der INTET bygges om, kun monteres tilsvarende dele fabrikeret efter fabrikkens anvisninger, altså må du ikke sætte skiver på hvis den er født med tromler, ændre hjulophæng og undervogn fra en type til en anden, og "sportsundervogne" af ethvert fabrikat er forbudt!
Du må heller ikke skifte motor til en anden i samme "familie" for selvom bilen kunne købes med en 455, så har du betalt afgift ud fra den motor der ligger i, og veteran er for bevaringsværdige biler i original stand, den er ikke original hvis du ændrer motor i forhold til hvad DEN er født med.

Du må GODT sætte en ny udstødning på af andet fabrikat, men det skal være tilsvarende det originale, og ikke "effektgivende" udstyr.

Motoren må yde det fabrikken opgiver, men ikke +20% som man må på alle andre kategorier af køretøjer hvor der er betalt fuld afgift.

Det folk altid debatterer er hvor meget de kan bøje reglerne inden de bliver straffet, men det har intet med reglerne at gøre, viger man fra ovenstående KAN skat kræve fuld afgift hvis de lyster det.
De fleste argumenter er at "det sker der ikke noget ved" men faktum er at sætter man andre fælge på, har man taget risikoen, og så skal man ikke tude hvis man bliver taget ;)


« Senest Redigeret: Onsdag den 06. Maj kl.08:53 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline buick

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #23 Dato: Onsdag den 06. Maj kl.18:07 »
Og lige for at afslutte, hvis du siger jeg tager risikoen for at betale ny afgift hvis jeg bliver taget og bygger om, så er det ikke den eneste risiko du tager fordi din ansvar og kaskoforsikring dækker heller ikke ved ombygning dette dog kun hvis du ikke opgiver alle ombygninger til din forsikring og får deres ok på du stadig er dækket

så du risikere ny afgift 1-200.000 kr + op til millioner i erstatningskrav fra en evt ulykke

god fornøjelse


Reglerne er relativt simple.

Er der betalt FULD afgift at et køretøj, så må der ombygges efter gældende lovgivning, er det du forsøger at ombygge ikke TÜV (eller tilsvarende EU godkendelse) godkendt, må det ikke bruges på offentlig vej, uanset om bilen er ny, gammel eller veteran!
Med den ene undtagelse at du får lavet alt papirarbejdet på de dele du monterer, så der kan godkendes til brug på den bil i EU, og det er det næppe værd, med mindre vi taler en Hot Rod bygget helt fra bunden af.
I så fald tager du alt papirnusseriet med i synshallen og får det godkendt PÅ bilen.

Er der kun betalt veteranafgift (betalt efter 35 år og kryds i "original" på registreringen) så må der INTET bygges om, kun monteres tilsvarende dele fabrikeret efter fabrikkens anvisninger, altså må du ikke sætte skiver på hvis den er født med tromler, ændre hjulophæng og undervogn fra en type til en anden, og "sportsundervogne" af ethvert fabrikat er forbudt!
Du må heller ikke skifte motor til en anden i samme "familie" for selvom bilen kunne købes med en 455, så har du betalt afgift ud fra den motor der ligger i, og veteran er for bevaringsværdige biler i original stand, den er ikke original hvis du ændrer motor i forhold til hvad DEN er født med.

Du må GODT sætte en ny udstødning på af andet fabrikat, men det skal være tilsvarende det originale, og ikke "effektgivende" udstyr.

Motoren må yde det fabrikken opgiver, men ikke +20% som man må på alle andre kategorier af køretøjer hvor der er betalt fuld afgift.

Det folk altid debatterer er hvor meget de kan bøje reglerne inden de bliver straffet, men det har intet med reglerne at gøre, viger man fra ovenstående KAN skat kræve fuld afgift hvis de lyster det.
De fleste argumenter er at "det sker der ikke noget ved" men faktum er at sætter man andre fælge på, har man taget risikoen, og så skal man ikke tude hvis man bliver taget ;)
« Senest Redigeret: Onsdag den 06. Maj kl.18:09 af buick »

Offline PB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #24 Dato: Torsdag den 07. Maj kl.06:01 »
Ja hvis det er tilfældet at man kun må sætte originale dele på og ikke reproducer. Som de her bærearme. Som er de er de eneste der laves til den bil. Så har vi jo en del biler fremover der enten skal hode stille eller skrottes . Der er masser af biler hvor vi ikke kan skaffe originale dele mere . Og særligt slemt er det med 40 og 50 biler. Hvis vi ikke må bruge reproducer, også fordi de sjælden har samme form som de originale dele . Grunden til jeg vil skifte mine bærearme er fordi de er metal trætte og bagtøjet kan vride sig når man køre over bump ujehevnheder mm så bilen kommer i slinger. Og sætter jeg andre brugte på der er ca 50 år gamle er jeg jo lige vidt. Jeg har skrevet til skat så må jeg se hvad de siger

Offline TBT

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 364
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #25 Dato: Torsdag den 07. Maj kl.10:32 »
Ja hvis det er tilfældet at man kun må sætte originale dele på og ikke reproducer. Som de her bærearme. Som er de er de eneste der laves til den bil. Så har vi jo en del biler fremover der enten skal hode stille eller skrottes . Der er masser af biler hvor vi ikke kan skaffe originale dele mere . Og særligt slemt er det med 40 og 50 biler. Hvis vi ikke må bruge reproducer, også fordi de sjælden har samme form som de originale dele . Grunden til jeg vil skifte mine bærearme er fordi de er metal trætte og bagtøjet kan vride sig når man køre over bump ujehevnheder mm så bilen kommer i slinger. Og sætter jeg andre brugte på der er ca 50 år gamle er jeg jo lige vidt. Jeg har skrevet til skat så må jeg se hvad de siger

Du må gerne sætte reproducerede dele på, hvis montering, og funktionen forbliver den samme som det originale.

Dem du har smidt et billede af, ligner de de originale, eller er de helt ved siden af?

I dette tilfælde ville det ikke hjælpe dig om det er en veteran eller en der er betalt fuld afgift af, hvis ikke de "ligner" de originale, for så skal der være EU godkendelse på at de passer til bilen, og er anset som sikre at montere på bilen, og det er der ikke på noget fra USA.

Der arbejdes på at den Amerikanske godkendelse også skal dække i EU, men indtil videre er det ikke tilladt.

"metaltræthed" er ikke er argument skat kan bruge til noget, og næppe din forsikring heller, men det er jo altid et valg om man tør tage chancen, og mener ens argumenter kan vinde en retssag, hvis det en dag skulle nå der til.

Mit gæt er at dine bøsninger er færdige, for selvom metal er fleksibelt og på sigt vil lide af metaltræthed, så er de brækket inden de når der til hvor du beskriver.

« Senest Redigeret: Torsdag den 07. Maj kl.10:39 af TBT »
79 Trans Am også kendt som Black Betty.

Offline PB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #26 Dato: Torsdag den 07. Maj kl.15:35 »
Jeg har skifted alle bøsninger på hele bilen. Den er fire hjuls udmålt. Og de arme der sider på ligner et U og de kan vride sig på tværs faktisk ret meget. Der er ingen revner i dem eller noget. Men jeg er temmelig traf af at fylde en hel motor vej når jeg skal lige ud. Vi har her på værkstedet i mange mange år prøvet alt mulig. Men at få denne her til at ligge ordenligt på vejen er åbenbart håbløst. Der for mente jeg det ville være en fordel at få monteret noget der ikke gav sig så meget . Og de på billedet er det eneste der er på market. Og her for noget tid siden så jeg så jay garage hvor han forklar problemet på den bil og efter der har man kunne købe de der på billede til den. Og han fortæller at bilen ikke slinger mere. De har godt nok lavet meget om på den bil de viser. Men det er slet slet ikke der jeg er. Jeg vil bare gerne køre lige ud og sikkert. Og selv om de har lavet meget om på bilen er det først når de skifter de arme den køre lige ud. Så der må jo være noget om det

Offline Spiritman

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 904
  • Karma: +3/-0
  • Fra Midtsjælland Aèee :-)
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #27 Dato: Torsdag den 07. Maj kl.21:07 »
Er det ikke muligt at svejse noget forstrækning på de originale arme, så kan du ikke komme tættere på originalt, men bare forbedret på grund af sikkerheden?

Et billede af de originale vil måske hjælpe på de gode ide`er til forbedringer ;)
1979 AMC Spirit V8, lille men vågen..

Tidligere US biler:
1969 Pontiac Custom S
1968 Pontiac Firebird Convertible
1969 Pontiac GTO Convertible
1967 Ford Mustang Convertible

Offline hs1973

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +7/-0
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #28 Dato: Fredag den 08. Maj kl.16:59 »
Jeg ville ikke tage chancen med nye bærearme på en veteran afgiftet bil. Jeg ville Boxe de originale arme og forstærke dem. Det kan laves så det i høj grad er svært at opdage og for den sags skyld kunne være lavet for 40 år siden. De nye er sværere at slippe godt fra.

Dog kan man sige at det på ingen måde er en performance del, eller dele der er sat på for at ændre noget hverken udseende eller sænkning mm. Man har lov at holde køretøjet funktionsdygtigt med reproducerede dele når originale ikke kan skaffes, så længe resten af bilen er original mht lak fælge motor indtræk osv er der ingen problemer.

Men montere du justerbare trailing arms og sænker samt nye moderne fælge falder hammeren.
Hvis du fjerner klistermærker mm og maler dem med mat sort lak ser de hurtigt lidt gamle ud og ingen vil hyle over det sålænge resten af bilen ser original ud.

Mvh smeden.

Offline RC

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 252
  • Karma: +2/-0
  • René
    • Vis profil
Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
« Svar #29 Dato: Fredag den 08. Maj kl.18:58 »
Det bliver ikke lovligt ved at male dem.
Du må, så vidt jeg ved ikke svejse på bære armene.

Hvad siger forsikringen til at du montere dem du beskriver ?

René
Chrysler Stratus 2,0 1999