USAbilforum

Indregistrering, afgift og forsikrings spørgsmål => Afgifts spørgsmål => Emne startet af: Spiritman efter Fredag den 17. Oktober kl.09:48

Titel: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Fredag den 17. Oktober kl.09:48
Jeg har tænkt på at skifte mine bremser ud til nogle større nogen af slagsen en dag, og måske nogle skiver bagpå, men hvordan forholder det sig med ombygninger og mer afgift ved konstruktive ændringer, nogen der har erfaringer med det, og lidt priser måske  ;)

Det skal nok lige nævnes at min bil altid har været i DK og er afgiftsbetalt i 1982, jeg tror det kan lette arbejdsgangen i forhold til en der er betalt veteranafgift af!!
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Hærmand efter Fredag den 17. Oktober kl.10:44
God tråd!  ;D
Jeg kunne - i samme stil - tænke mig at vide lidt om, hvad der kan karakteriseres som konstruktive ændringer, sådan i grove træk.
Jeg er med på bremser og undervogn (sænkning, fjedre osv.), men hvor meget skal man ligge i det? Går synsstederne fuldstændigt loco over alle ting, eller er det mere en smagssag (forstå mig ret) fra sted til sted?
Jeg tænker på, at erhverve mig nogle andre bærearme for og til bagtøjet, samt at rulle skærmkanterne, så der bliver plads til de lidt brede dæk, men hvordan skal jeg forholde mig til det, når bilen engang igen skal have plader på og synes?
Jeg har kigget lidt på nogle af motorkontorets sider, meeen mangler måske lidt tålmodighed til at læse det hele til bunds :)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Mads K efter Fredag den 17. Oktober kl.21:41
Hmm, Spirits er kun leveret fra fabrikken med en slags ventilerede skiver for og tromler bag. Der findes ikke tüv godkendte sæt til AMC, så der er ikke meget at gøre indenfor lovens rammer...
Uden for lovens rammer kunne man finde forbremserne fra midthalvfjerdser AMC Matador, der blev leveret med de største skiver i AMCs historie. Finder du en Matador, så høst også spindlerne, da de muligvis er specifikke til de store bremser. Bagpå? Lev med tromlerne - det vil ALDRIG blive opdaget til syn, men heller aldrig blive godkendt som konstruktiv ændring.
Eller skift til sådan et sæt: http://www.classicone.com/wsc/catalog/amc/amc_per1.htm
Du får bremser, der virker - og med lidt held kan du overbevise din synsmand om at det er originalt - AMC var jo de første med ALL WHEEL DISC BRAKES i NASCAR, men bliv ikke fornærmet, hvis han dumper det.......
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Mads K efter Fredag den 17. Oktober kl.22:43
Hærmand:

Synsmanden er forpligtet til at reagere på de konstruktive ændringer, du som synskunde er forpligtet til at oplyse ham om er foretaget på bilen. Oplyser du ikke om noget, er synsmanden forpligtet til at reagere på de konstruktive ændringer, han er i stand til at afsløre. Alle synsmænd har samme grunduddannelse, men vidt forskellige spidskompetencer og derfor er det vidt forskelligt, hvad der afsløres fra synsmand til synsmand. Så lad være med at blive pigesur, hvis du ender ved en kyndigere synsmand, end ham, der synede bilen sidst og omvendt - vær glad, hvis der var noget, der slap igennem...

Med hensyn til dit konkrete spørgsmål: Du kan udskifte bærearme til uoriginale komponenter, såfremt de nye komponenter har samme indbygningsmål og er konstrueret til den specifikke model - jeg går ud fra at du vil have nogle af de lækre Hotchkiss sager ;-) Rullede skærmkanter er også acceptabelt. De brede fælge må ikke forøge sporvidden med mere end 10 mm per side.
MED MINDRE at din bil er afgiftsberigtiget som original veteranbil eller endnu ikke er afgiftsberigtiget og du vil have den som original.
Så kan du ikke ændre noget som helst.....

Der ud over - i meget grove træk: Alle ændringer på et køretøjs bremsesystem, motor, styretøj og bærende konstruktion, som afviger fra fabrikkens specifikationer er at betragte som konstruktive ændringer, der kræver tüv dokumentation.

Større skiver, tromler udskiftet med skiver, afmontering af stænkskærme (ankerplader), andet rat, anden ratakselopbygning, styrehus udskiftet med tandstang, anden forbro, anden bagaksel, ændring i form og dimension af chassisramme, herunder galvanisering, ændring i form og dimension af selvbærende karosse, herunder tagchopning, udskiftning af skærme til større/bredere som svejses på, ændring i form og dimension af karosse på chassisramme, herunder tagchopning, udskiftning af skærme til større/bredere som svejses på, hævning ved hjælp af fjedre uanset hævning i mm, hævning af karosse på chassisramme, luftaffjedring uanset sænkning/hævning i mm, sænkning med fjedre mere end 40 mm, justerbar undervogn uanset sænkning i mm, coilovers i stedet for løse fjedre/støddæmpere, hjulophæng af afvigende konstruktion, udskiftning af motor til afvigende konstruktion, eftermontering af turbo, eftermontering af kompressor, eftermontering af intercooler, udskiftning af intercooler til afvigende dimension, afmontering af originale luftfilterhuse med tilhørende slanger/vacuumforbindelser/følere, fælge der forøger sporvidden med mere end 10 mm per side, hjul der ændrer rulleomkredsen med mere end 5%, afvigende hjuldimension for/bag og så videre og så videre og så videre......

Der er fantastisk mange muligheder for at komme til at træde ved siden af.
De fleste ændringer på biler er afgiftsfrie, så man allerhøjst skal hjem og bygge tilbage til standard, hvis man bliver nappet i en razzia eller forvilder sig ind til synsmanden med alle sine offroad-komponenter på.

Der hvor det bliver risikabelt er når man udskifter motor med mere end 20% effektforøgelse eller under 20% SAMMEN med andre ombygninger på bremser/hjulophæng/karosseri. Så vil SKAT have ny afgift og det er IKKE kun af ændringerne, DET ER HELT FORFRA med 180%.

På motorcykler er det endnu lettere at komme til at betale ny afgift. 2, TO konstruktive ændringer på en og samme tid og SKAT kan bonge dig ny afgift. SÅDAN - det er fandme vanvittigt!!!!

Så nu er du vist forvirret på et højere plan - det er selv jeg og jeg er kommet jævnligt i en synshal siden 2002 ;-)

Mvh Mads

I øvrigt vil jeg med glæde og efter bedste evne forsøge at svare på specifikke synsrelaterede spørgsmål :-)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Lørdag den 18. Oktober kl.07:38
Hmm, Spirits er kun leveret fra fabrikken med en slags ventilerede skiver for og tromler bag. Der findes ikke tüv godkendte sæt til AMC, så der er ikke meget at gøre indenfor lovens rammer...
Uden for lovens rammer kunne man finde forbremserne fra midthalvfjerdser AMC Matador, der blev leveret med de største skiver i AMCs historie. Finder du en Matador, så høst også spindlerne, da de muligvis er specifikke til de store bremser. Bagpå? Lev med tromlerne - det vil ALDRIG blive opdaget til syn, men heller aldrig blive godkendt som konstruktiv ændring.
Eller skift til sådan et sæt: http://www.classicone.com/wsc/catalog/amc/amc_per1.htm
Du får bremser, der virker - og med lidt held kan du overbevise din synsmand om at det er originalt - AMC var jo de første med ALL WHEEL DISC BRAKES i NASCAR, men bliv ikke fornærmet, hvis han dumper det.......

Tak for et altid seriøst og brugbart svar  :) jeg tænkte der måske var nogle lækre Willwood bremser der kunne passe på bilen, men på den anden side har jeg aldrig haft problemer med at stoppe mine biler, heller i den med tromler og uden bremseforstærker, selvom det andet lige går nemmere med skiver og forstærker  ;)
Min Spirit er født med V8 motor, og deraf nogle ok store ventilerede skiver, som de beskriver, og bagpå er der nogle store tromler, så det går nok, og nu skal den jo lige ud og køre før den skal stoppes igen  :)
Jeg fornemmer du er meeeget godt inde i synsregler, dejligt  ;) ;) ;)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Hærmand efter Lørdag den 18. Oktober kl.10:02
Kanon svar - intet mindre! Det er immervæk lækkert med nogle dedikerede sjæle, der bruger tid på at give nogle ordentlige svar - cadeau til Mads K og dette forum generelt!

Jeg er heldigvis stillet således, at min bil ikke er veteranindregistreret, men derudover er planen på sigt, at jeg får smidt 350'eren i (i stedet for 305'eren), at den får nogle sænkningsfjedre på (dog ikke over de 40 mm), bærearme og måske lidt med bremser.
Men hvordan søren afgifter, man så de ændringer? Er det ud fra et takstsystem, eller hvordan hænger det sammen?
Malibuer fra 78 og frem udkom også med 350'ere i fra standard, såvidt jeg er orienteret, så de takserer det vel efter sådan én (jeg skal betale differencen eller noget)? Men resterende ændringer bliver afgiftet hvordan? Derudover kan synsmanden måske ikke vide, hvilken størrelse smallblock, der ligger i bilen... Der vil jeg nu helst være bundærlig, så jeg ikke står med et problem ligesom Jerry (hvis I har fulgt med i den tråd).

Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: RC efter Lørdag den 18. Oktober kl.18:11
En 350 er ikke afgiftpligtig, så længe du holder dig under 20% efektforøgelse, men få det skevet det i papirene, når du er til syn.
Sænkning under 40 mm. ingen afgift.
Ombygning af bremser kræver en køretest, og afgift som Hot Rod,, så vidt jeg ved, ( ret mig hvis det ikke er rigtigt)
Ombygningen, og fansige bærearme gør det UMULIGT at veterarnforsikre bilen.

René
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Mads K efter Lørdag den 18. Oktober kl.21:35
Hærmand:

Der er gode muligheder for at bygge din Malibu om som du nævner, lovligt og uden at risikere at skulle betale afgift. Det kommer blot til at vare et års tid før du når i mål ;-)

Som RC ganske korrekt bemærker, kunne Malibuen fås både med 305 og 350 og faktisk også en 267.
Derfor er det ret vigtigt at du finder ud af præcist hvad din bil er født med, hvis det er muligt. 267 har 125 hk, 305 har 140 hk og 350 har 165 hk i årgang 79, så dermed kan du afgiftsfrit opgradere fra 267 til 305 eller fra 305 til 350, når blot du sørger for at motoren du bruger, svarer til årgang 79. 267 til 350 går ikke uden ny afgift.

Med hensyn til bremser, kunne A og G body fås med 9C1 Police Option med forstærkede aksler og større bremser. Det er "nemt" at få godkendt et 9C1 bremsesystem, blot du har specifikationer fra GM på dimensioner af skiver, tromler og evt. hovedcylinder, så din synsmand kan fastslå at det er de originale komponenter, der er monteret.
Wilwood og lignende kan ikke anbefales, da der ikke findes brugbare europæiske godkendelser til syn.

Mit ydmyge forslag vil være:
Først byg undervognen op som du ønsker det med bremser, hjulophæng og sænkning. Bruger du 9C1 optionen, Hotchkiss eller lignende og et tüv godkendt sænkningssæt, kan din synsmand uden videre godkende ombygningerne og registrere dem. Så er du noget så langt og skal nu væbne dig med tålmodighed i præcist 366 dage, hvorefter du kører til syn med din opgraderede motor, som du kan identificere som et 79er 350 (forudsat din bil blev født med 305) overfor din synsmand, som igen kan godkende og registrere ombygningen.
På denne måde kan du lovligt og uden risiko for at skulle betale afgift få registrere alle ændringer. Reglen med de 366 dage er kendt fra mc kredse, der er langt hårdere ramt end bil entusiasterne.

Hvis du nu alligevel vil køre med standardmotoren, kan du samtidig med bremserne få godkendt en effektforøgelse på 165x1,2=198 hk, hvis du tuner den eksisterende motor og får et anerkendt rullefelt til at udmåle den til max 198 hk.

Hvis du opgraderer motor sammen med bremser, mister bilen sin afgiftsmæssige identitet og da SKAT for et par år siden ændrede ganske få ord i lovgivningen (ingen opdagede det, før det var for sent) betyder det samtidig at bilen mister al den afgift, der ER betalt.
Så der skal betales FULD AFGIFT, som om bilen kom fra Tyskland!!

Jeg har selv overværet en sag med en Morris Mascot, der fik bremser og motor fra en 1995 Rover Mini. Det kostede 25000 i afgift, da SKAT pludselig anså bilens afgiftsmæssige identitet for en 95er og nej, de slettede ikke 1977 som første registreringsår og skrev 1995 i stedet,,,,,,,,

RC: Du har ret i de 20% effektforøgelse uden afgift og de fleste forsikringsselskaber vil afvise bilen til en billig veteranforsikring.
Ombygning af bremser er lovligt og nemt, hvis man bygger om med dele som fabrikken selv har anvendt på en kraftigere model eller hvis man er så heldig at finde et tüv godkendt sæt. Hvis det er hjemmebyg med diverse komponenter og lidt smedemesterbeslag, ja så har du ret igen: Køretest, men ikke afgift, da det stadig er afgiftsfrit at ombygge bremser.
Hotrods ryger som regel i afgift, da der er flere ombygninger samlet på en gang.

Spiritman: Jeg tilbragte min læretid i en 71er Corolla med mikroskopiske skiver foran. En fætter med en fræser lavede ventilationsriller i skiverne ala sportsskiver og det tog mig nu 11 minutter at få dem til at blive rødglødende i stedet for 5 ;-) Intet siger RÆS, som ild ud af fælgene  8)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Mads K efter Lørdag den 18. Oktober kl.21:43
I øvrigt uden at ville fornærme nogen, har jeg selv afskrevet veteranforsikring, da jeg personligt mener at de er nogle røverhuler, da jeg ikke må køre til og fra mit arbejde eller købe en forfriskende pose købmandsdrikkevarer i min veteranbil.
Thisted Forsikring var næsten tvivlende ved mit spørgsmål om det var ok at tanke min veteranbil, da det jo i høj grad også er hverdagsbilsagtigt.
Jeg har en 68er Mercury, som koster 1500 om året i værdiløs veteran kasko forsikring ved Thisted og en 56er Ford Anglia, som koster 2200 kroner ved ALKA med kasko som helt almindelig brugsbil uden restriktioner OVERHOVEDET.
De 700 er dæleme godt givet ud, når man gerne vil køre så meget som muligt i de sjove biler....
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Lørdag den 18. Oktober kl.23:13
I øvrigt uden at ville fornærme nogen, har jeg selv afskrevet veteranforsikring, da jeg personligt mener at de er nogle røverhuler, da jeg ikke må køre til og fra mit arbejde eller købe en forfriskende pose købmandsdrikkevarer i min veteranbil.
Thisted Forsikring var næsten tvivlende ved mit spørgsmål om det var ok at tanke min veteranbil, da det jo i høj grad også er hverdagsbilsagtigt.
Jeg har en 68er Mercury, som koster 1500 om året i værdiløs veteran kasko forsikring ved Thisted og en 56er Ford Anglia, som koster 2200 kroner ved ALKA med kasko som helt almindelig brugsbil uden restriktioner OVERHOVEDET.
De 700 er dæleme godt givet ud, når man gerne vil køre så meget som muligt i de sjove biler....

En kort forsikringsbemærkning, også nævnt et i en anden tråd, jeg skal give ca. 3200 i ombygnings veteranforsikring hos ETU forsikring, og det kræver ikke et medlemskab hos en klub under motorhistorisk samråd, så det abonnementet til dette, som kræves til en veteranforsikring, kan man jo "trække" fra policen  ;)

Tak igen for meget fyldestgørende svar i øvrigt  :)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Hr Jensen efter Fredag den 31. Oktober kl.08:18
Jeg er helt enig i det meste af det som er skrevet, der er dog nogle ting som mangler under konstruktive ændringer f.eks alt der har med sikkerhed at gøre, lys og lygter, seler, og airbag. Når de biler bliver gamle nok, de første kom vel omkring 85 mener jeg. Når men pyt man kan ikke huske alle ting på en gang.

Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor skat godkender konstruktive ændringer på en vetteranbil, mod man betaler et tillæg til reg. afgiften, gerne på ca halvdelen af hvad veteranafgiften koster oveni afgiften, altså 1,5 gang veteranafgift for at bygge sin veteranbil om. Det giver ingen mening at de gør det, for det er imod deres egne regler, må de virkelig føre en borger ud i noget ulovligt. Pas på derude det er ikke lovligt selvom skat gør det.

Der er også nogle som tror at en dansk født bil der er 35 år gammel må man gerne ombygge, for der er jo betalt fuld afgift fra ny og bilen er ikke veteranbil. For mig at se er det samme regler som alle andre biler ved ombygning, er der mere end 2 ting lavet om som ikke er EU godkendte f.eks tuv-godkendt. Jamen så koster det 180% afgift af bilen salgspris i dag, ikke af købprisen i f.eks 1970 men hvad de står til salg til i dag af kr. Laver man bilen om og glemmer at fortælle det til skat og man bliver taget, så koster det 180% i afgift og det samme i bøde, altså 2 gange afgift.

Husk. Hvis man for lavet og godkendt en konstruktiv ændring om året, og det dermed er lovligt (hvis bilen ikke er veteran). Så skal man huske at gemme alle papirer for altid (så længe bilen er til, også med den 5 ejer). For har man først fået noget indført i reg aftesten som konstruktiv ændring, så er man sikker på at man er en af de første biler der bliver kigget efter. Jeg kender flere som er kaldt til syn bare sådan midt i det hele( sjovt nok altid med en mand som skal tjekke synsmanden i synshallen), fordi de gerne vil tjekke om det er det eneste som er lavet om på bilen. Kun fordi det står i systemet.

Kunne vi ikke for en gangs skyld få rydet ud i alle disse ting, så folk ikke bliver mere rundforvirret end godt er og har en mulighed for at finde sandheden.
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Mads K efter Fredag den 31. Oktober kl.08:28
"Jeg kender flere som er kaldt til syn bare sådan midt i det hele( sjovt nok altid med en mand som skal tjekke synsmanden i synshallen), fordi de gerne vil tjekke om det er det eneste som er lavet om på bilen. Kun fordi det står i systemet."

SERIØST???? :o
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Hr Jensen efter Mandag den 03. November kl.07:30
Ja de første de tar er dem som er veteran med ændringer. Og det første de spørg om, hvordan ens bil kan være veteran når nu den har ændringer, så gælder det om at kunne svare for sig.
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Hærmand efter Torsdag den 25. December kl.20:00
Det er nok blevet berørt et par gange i denne tråd, men jeg vil nu alligevel lige dele linket med jer.
Det er, som I kan se, taget direkte fra Trafikstyrelsens hjemmeside, og det besvarer egentligt mine egne spørgsmål i forhold til udskiftning af motor osv.

Håber I kan bruge det til lidt.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: buick efter Fredag den 26. December kl.12:54
Husk nu del afgift var i gamle dage i dag er der kun ny afgift, så hvis du ændre så starter regningen forfra dvs helt ny afgift på samme måde som om bilen var uden afgift
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: TBT efter Lørdag den 27. December kl.11:36
Det er nok blevet berørt et par gange i denne tråd, men jeg vil nu alligevel lige dele linket med jer.
Det er, som I kan se, taget direkte fra Trafikstyrelsens hjemmeside, og det besvarer egentligt mine egne spørgsmål i forhold til udskiftning af motor osv.

Håber I kan bruge det til lidt.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

Det gælder KUN køretøjer der er betalt fuld afgift af!

Veteraner der er betalt afgift af som veteraner SKAL være originale, ned til mindste detalje.

Det er toldsynsdokumentet der bestemmer, er der krydset af i "original" så skal den forblive original, er der betalt fuld afgift, gælder de generelle regler for køretøjer.

Der ligger masser af sager hos skat om lige netop dette emne, her er en.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2121966
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: PB efter Mandag den 04. Maj kl.08:36
Hvis jeg har forstået det her korrekt, Så skal jeg køre til syn og få synsmand til at skrive jeg har lavet en konstruktiv ændring. Bare ved at skifte REAR TRAILING ARM KIT. Og så kan det gøres uden at skulle betale afgiften igen på min veteranbil ?
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Mandag den 04. Maj kl.08:43
Hvis jeg har forstået det her korrekt, Så skal jeg køre til syn og få synsmand til at skrive jeg har lavet en konstruktiv ændring. Bare ved at skifte REAR TRAILING ARM KIT. Og så kan det gøres uden at skulle betale afgiften igen på min veteranbil ?

Hvis den er betalt afgift som veteranbil, må du ikke bygge den uoriginal, på nogen måde, som jeg læser TBT`s indlæg!
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: PB efter Mandag den 04. Maj kl.09:40
Som jeg læser det må man lave lidt om. Og så igen efter 366 dage ?
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: buick efter Tirsdag den 05. Maj kl.15:52
En bil som er veteran afgiftet må ikke ændres konstruktivt, da kravet for at veteran afgifte jo er at bilen er original længere er den ikke.
Det samme gælder forsikringen hvis der lavet om så dækker veteran forsikringen ikke, heller ikke selv om du har den alligevel.
så vil du bygge om så tag enten en bil uden afgift, byg, få godkendt og få den så afgiftet eller du kan tage en bil som er afgiftet normalt, byg en ting af gangen vent 366 dage byg en ting mere og spar afgiften
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: PB efter Onsdag den 06. Maj kl.06:53
Vil det sige hvis bilen har været  dansk fra ny.så kan jeg feks skifte de bærearme og slippe for afgiften ? Og hvis det er korrekt forstået hvordan er så procedure  ? Køre man til syn og få det skrevet ned eller hvordan ?
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Onsdag den 06. Maj kl.08:18
Vil det sige hvis bilen har været  dansk fra ny.så kan jeg feks skifte de bærearme og slippe for afgiften ? Og hvis det er korrekt forstået hvordan er så procedure  ? Køre man til syn og få det skrevet ned eller hvordan ?

Jeg tænker på om du har læst denne tråd helt fra start, det kan måske kaste noget lys over tingene!
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: TBT efter Onsdag den 06. Maj kl.08:49
Jeg tænker på om du har læst denne tråd helt fra start, det kan måske kaste noget lys over tingene!

Reglerne er relativt simple.

Er der betalt FULD afgift at et køretøj, så må der ombygges efter gældende lovgivning, er det du forsøger at ombygge ikke TÜV (eller tilsvarende EU godkendelse) godkendt, må det ikke bruges på offentlig vej, uanset om bilen er ny, gammel eller veteran!
Med den ene undtagelse at du får lavet alt papirarbejdet på de dele du monterer, så der kan godkendes til brug på den bil i EU, og det er det næppe værd, med mindre vi taler en Hot Rod bygget helt fra bunden af.
I så fald tager du alt papirnusseriet med i synshallen og får det godkendt PÅ bilen.

Er der kun betalt veteranafgift (betalt efter 35 år og kryds i "original" på registreringen) så må der INTET bygges om, kun monteres tilsvarende dele fabrikeret efter fabrikkens anvisninger, altså må du ikke sætte skiver på hvis den er født med tromler, ændre hjulophæng og undervogn fra en type til en anden, og "sportsundervogne" af ethvert fabrikat er forbudt!
Du må heller ikke skifte motor til en anden i samme "familie" for selvom bilen kunne købes med en 455, så har du betalt afgift ud fra den motor der ligger i, og veteran er for bevaringsværdige biler i original stand, den er ikke original hvis du ændrer motor i forhold til hvad DEN er født med.

Du må GODT sætte en ny udstødning på af andet fabrikat, men det skal være tilsvarende det originale, og ikke "effektgivende" udstyr.

Motoren må yde det fabrikken opgiver, men ikke +20% som man må på alle andre kategorier af køretøjer hvor der er betalt fuld afgift.

Det folk altid debatterer er hvor meget de kan bøje reglerne inden de bliver straffet, men det har intet med reglerne at gøre, viger man fra ovenstående KAN skat kræve fuld afgift hvis de lyster det.
De fleste argumenter er at "det sker der ikke noget ved" men faktum er at sætter man andre fælge på, har man taget risikoen, og så skal man ikke tude hvis man bliver taget ;)


Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: buick efter Onsdag den 06. Maj kl.18:07
Og lige for at afslutte, hvis du siger jeg tager risikoen for at betale ny afgift hvis jeg bliver taget og bygger om, så er det ikke den eneste risiko du tager fordi din ansvar og kaskoforsikring dækker heller ikke ved ombygning dette dog kun hvis du ikke opgiver alle ombygninger til din forsikring og får deres ok på du stadig er dækket

så du risikere ny afgift 1-200.000 kr + op til millioner i erstatningskrav fra en evt ulykke

god fornøjelse


Reglerne er relativt simple.

Er der betalt FULD afgift at et køretøj, så må der ombygges efter gældende lovgivning, er det du forsøger at ombygge ikke TÜV (eller tilsvarende EU godkendelse) godkendt, må det ikke bruges på offentlig vej, uanset om bilen er ny, gammel eller veteran!
Med den ene undtagelse at du får lavet alt papirarbejdet på de dele du monterer, så der kan godkendes til brug på den bil i EU, og det er det næppe værd, med mindre vi taler en Hot Rod bygget helt fra bunden af.
I så fald tager du alt papirnusseriet med i synshallen og får det godkendt PÅ bilen.

Er der kun betalt veteranafgift (betalt efter 35 år og kryds i "original" på registreringen) så må der INTET bygges om, kun monteres tilsvarende dele fabrikeret efter fabrikkens anvisninger, altså må du ikke sætte skiver på hvis den er født med tromler, ændre hjulophæng og undervogn fra en type til en anden, og "sportsundervogne" af ethvert fabrikat er forbudt!
Du må heller ikke skifte motor til en anden i samme "familie" for selvom bilen kunne købes med en 455, så har du betalt afgift ud fra den motor der ligger i, og veteran er for bevaringsværdige biler i original stand, den er ikke original hvis du ændrer motor i forhold til hvad DEN er født med.

Du må GODT sætte en ny udstødning på af andet fabrikat, men det skal være tilsvarende det originale, og ikke "effektgivende" udstyr.

Motoren må yde det fabrikken opgiver, men ikke +20% som man må på alle andre kategorier af køretøjer hvor der er betalt fuld afgift.

Det folk altid debatterer er hvor meget de kan bøje reglerne inden de bliver straffet, men det har intet med reglerne at gøre, viger man fra ovenstående KAN skat kræve fuld afgift hvis de lyster det.
De fleste argumenter er at "det sker der ikke noget ved" men faktum er at sætter man andre fælge på, har man taget risikoen, og så skal man ikke tude hvis man bliver taget ;)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: PB efter Torsdag den 07. Maj kl.06:01
Ja hvis det er tilfældet at man kun må sætte originale dele på og ikke reproducer. Som de her bærearme. Som er de er de eneste der laves til den bil. Så har vi jo en del biler fremover der enten skal hode stille eller skrottes . Der er masser af biler hvor vi ikke kan skaffe originale dele mere . Og særligt slemt er det med 40 og 50 biler. Hvis vi ikke må bruge reproducer, også fordi de sjælden har samme form som de originale dele . Grunden til jeg vil skifte mine bærearme er fordi de er metal trætte og bagtøjet kan vride sig når man køre over bump ujehevnheder mm så bilen kommer i slinger. Og sætter jeg andre brugte på der er ca 50 år gamle er jeg jo lige vidt. Jeg har skrevet til skat så må jeg se hvad de siger
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: TBT efter Torsdag den 07. Maj kl.10:32
Ja hvis det er tilfældet at man kun må sætte originale dele på og ikke reproducer. Som de her bærearme. Som er de er de eneste der laves til den bil. Så har vi jo en del biler fremover der enten skal hode stille eller skrottes . Der er masser af biler hvor vi ikke kan skaffe originale dele mere . Og særligt slemt er det med 40 og 50 biler. Hvis vi ikke må bruge reproducer, også fordi de sjælden har samme form som de originale dele . Grunden til jeg vil skifte mine bærearme er fordi de er metal trætte og bagtøjet kan vride sig når man køre over bump ujehevnheder mm så bilen kommer i slinger. Og sætter jeg andre brugte på der er ca 50 år gamle er jeg jo lige vidt. Jeg har skrevet til skat så må jeg se hvad de siger

Du må gerne sætte reproducerede dele på, hvis montering, og funktionen forbliver den samme som det originale.

Dem du har smidt et billede af, ligner de de originale, eller er de helt ved siden af?

I dette tilfælde ville det ikke hjælpe dig om det er en veteran eller en der er betalt fuld afgift af, hvis ikke de "ligner" de originale, for så skal der være EU godkendelse på at de passer til bilen, og er anset som sikre at montere på bilen, og det er der ikke på noget fra USA.

Der arbejdes på at den Amerikanske godkendelse også skal dække i EU, men indtil videre er det ikke tilladt.

"metaltræthed" er ikke er argument skat kan bruge til noget, og næppe din forsikring heller, men det er jo altid et valg om man tør tage chancen, og mener ens argumenter kan vinde en retssag, hvis det en dag skulle nå der til.

Mit gæt er at dine bøsninger er færdige, for selvom metal er fleksibelt og på sigt vil lide af metaltræthed, så er de brækket inden de når der til hvor du beskriver.

Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: PB efter Torsdag den 07. Maj kl.15:35
Jeg har skifted alle bøsninger på hele bilen. Den er fire hjuls udmålt. Og de arme der sider på ligner et U og de kan vride sig på tværs faktisk ret meget. Der er ingen revner i dem eller noget. Men jeg er temmelig traf af at fylde en hel motor vej når jeg skal lige ud. Vi har her på værkstedet i mange mange år prøvet alt mulig. Men at få denne her til at ligge ordenligt på vejen er åbenbart håbløst. Der for mente jeg det ville være en fordel at få monteret noget der ikke gav sig så meget . Og de på billedet er det eneste der er på market. Og her for noget tid siden så jeg så jay garage hvor han forklar problemet på den bil og efter der har man kunne købe de der på billede til den. Og han fortæller at bilen ikke slinger mere. De har godt nok lavet meget om på den bil de viser. Men det er slet slet ikke der jeg er. Jeg vil bare gerne køre lige ud og sikkert. Og selv om de har lavet meget om på bilen er det først når de skifter de arme den køre lige ud. Så der må jo være noget om det
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Torsdag den 07. Maj kl.21:07
Er det ikke muligt at svejse noget forstrækning på de originale arme, så kan du ikke komme tættere på originalt, men bare forbedret på grund af sikkerheden?

Et billede af de originale vil måske hjælpe på de gode ide`er til forbedringer ;)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: hs1973 efter Fredag den 08. Maj kl.16:59
Jeg ville ikke tage chancen med nye bærearme på en veteran afgiftet bil. Jeg ville Boxe de originale arme og forstærke dem. Det kan laves så det i høj grad er svært at opdage og for den sags skyld kunne være lavet for 40 år siden. De nye er sværere at slippe godt fra.

Dog kan man sige at det på ingen måde er en performance del, eller dele der er sat på for at ændre noget hverken udseende eller sænkning mm. Man har lov at holde køretøjet funktionsdygtigt med reproducerede dele når originale ikke kan skaffes, så længe resten af bilen er original mht lak fælge motor indtræk osv er der ingen problemer.

Men montere du justerbare trailing arms og sænker samt nye moderne fælge falder hammeren.
Hvis du fjerner klistermærker mm og maler dem med mat sort lak ser de hurtigt lidt gamle ud og ingen vil hyle over det sålænge resten af bilen ser original ud.

Mvh smeden.
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: RC efter Fredag den 08. Maj kl.18:58
Det bliver ikke lovligt ved at male dem.
Du må, så vidt jeg ved ikke svejse på bære armene.

Hvad siger forsikringen til at du montere dem du beskriver ?

René
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: PB efter Lørdag den 09. Maj kl.19:14
Som sagt afventer svar fra skat. Og så må jeg jo se hvad de siger. Med hensyn til forsikring er jeg såden set ligeglad hvis de ikke vil forsiker den laver jeg bare en almenlig forsikring. Alle tror det har noget med forsikringen at gøre eller om de kan få den synet. Det er slet slet ikke der problemet er. Problemet er hvis man bliver stoppet når man kommer køerne og hvis told & skat stå der. Så falder fars hammer 180 % afgift og to gang bøde af afgiften. Og så de 2-3-4-5000 jeg moske skal give mere i forsikring er det mindste af det hele. Hvis man gå ind på skat og læser de afgørelser der er faldet dom på. Finder man hurtig ud af det er nogle svimlende priser. Som sagt har jeg skrev til skat og spurgt på min bil og må jeg ikke så må jeg jo bare slinger vider. Og må jeg skifter jeg dem.en anden ting er man ser sjælden en amarikanerbiler med hjulkapsler   ;)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: hbsørensen efter Lørdag den 09. Maj kl.20:44
Mener i at man med hensyn til veteran afgift skal have bilen lakeret i den originale farve og ikke må montere alu fælge ?
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: Spiritman efter Lørdag den 09. Maj kl.21:31
Jeg kan ikke helt gennemskue om der er betalt veteranafgift af den, eller om den stadig er uden afgift, men prøv evt. at læse denne tråd http://www.usabilforum.dk/usa-amerikanerbiler-afgifts-sporgsmal/afgift-klassisk-afgift-v-alm-afgift/
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: EldoradoTossen efter Mandag den 11. Maj kl.08:03
hbsørensen: Det er forskelligt fra forsikring til forsikring, men generelt er det "no-go" at montere uorginale fælge, og bilen skal være lakeret i en farve der "ligner en orginal". Så ingen 22" cromfælge og pink metal-lak, hvis ikke bilen kunne fåes med det fra ny :o)

Men det er jo faktisk ret enklelt: SPØRG forsikringen. Få dem til  - på skrift - at godkende de afvigelser, du har på din bil i forhold til orginaliteten :o)
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: TBT efter Mandag den 11. Maj kl.10:47
Mener i at man med hensyn til veteran afgift skal have bilen lakeret i den originale farve og ikke må montere alu fælge ?

Hvis du tænker på skat når du skriver veteranafgift, så SKAL den være original.

Om de lader dig slippe med andre fælge er deres afgørelse, men loven er klar.

Maler du bilen candy rød og det ikke var en option, så glem det, så ER den ikke original, eller respekteret original restaureret.

Reglerne kan ikke gradbøjes, kun den enkelte medarbejder "bestemmer" hvad de lader slippe forbi.

Hvis du ser de programmer der hedder skat rykker ud, så ville du også vide at en manglende sovepose eller klapbord i en "camper" er nok til at kræve fuld afgift, hvorfor fælge eller en moderne farve / lak, vil (kan) få samme betydning for en veteranbil.

Hvor hårde skats medarbejdere går til værks, kan ingen vide før de står i situationen, men et er sikkert du taber.
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: hbsørensen efter Mandag den 11. Maj kl.15:31
Eldorado forsikringen kan du jo købe ved næsten alle forsikrings selskaberne,om det så skal være den ene eller den anden forsikring, er vel som man bliver enig med sit forsikringsselskab. Men afgiften kan man ikke handle med skat om, men at en anden farve eller alufælge kan koste ny afgift havde jeg ikke regnet med. Er der nogen der har erfaringer med skat herom ?
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: ArneBak efter Torsdag den 14. Maj kl.08:27
Hmm! Købte min Buick sidste år, og tegnede så forsikring ved Thisted forsikring. De beder jo så om billeder af bilen og det fik de! Bilen står helt klart ikke i den originale farve( lilla) og der sidder andre fælge på( chromfælge)! Men de havde ingen kommentar, og sendte en police på bilen! Så fanger bordet for dem eller hvad? Og når vi nu er igang, så står der heller ikke hvad motor str min bil er født med på registeringsaftesten! Godt eller skidt??
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: hbsørensen efter Torsdag den 14. Maj kl.11:45
Arne bak
forsikringen er ikke et problem dem kan du sagtens lave en aftale med bare få det skrevet ned, for dem er det jo en forretning du har jo ikke større risiko for at køre galt fordi bilen er lilla. De accepterer jo i nogle tilfælde også at du opgradere dine bremser for at øge sikkerheden. Det er ikke samme måde skat tænker
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: buick efter Torsdag den 14. Maj kl.14:31
Jeg syntes du går alt for let hen over forsikringen ikke er et problem, du har ret i at hvis du fortæller forsikringsselskabet alt om din bil og får det på skrift at de dækker bilen med de og de ændringer så er det ingen problem.
MEN hvis du bare forsikre og intet fortæller så er forsikringen et kæmpe problem der kan koste dig millioner, i mine øjne kan man forberede sig på tabet og sige ok jeg ved ombygningen kan koste mig et par hundrede tusinde i ny afgift og jeg ved at min kaskoforsikring ikke dækker pga ombygningen og jeg her risikere bilens værdi, det kan de fleste komme over igen men den dag ulykken sker og din ansvars forsikring ikke dækker pga ombygningen så er det millioner vi i værste fald taler om og dermed noget de fleste aldrig kommer videre fra


Arne bak
forsikringen er ikke et problem dem kan du sagtens lave en aftale med bare få det skrevet ned, for dem er det jo en forretning du har jo ikke større risiko for at køre galt fordi bilen er lilla. De accepterer jo i nogle tilfælde også at du opgradere dine bremser for at øge sikkerheden. Det er ikke samme måde skat tænker
Titel: Sv: Konstruktiv ændringer og afgift!
Indlæg af: hs1973 efter Søndag den 17. Maj kl.08:16
Min erfaring er at de fleste selskaber ikke vil forsikre som veteran/ originalbil hvis ikke man er meget tæt på original. Min chevelle er minimalt ombygget og står i store træk som fra fabrikken, men aligevel måtte jeg betale 3 gange så meget som andre hos ETU for at den var forsikret lovligt. Pga moderne fælge og lak samt lidt crom i motorrummet. Bilen er teknisk ikke forandret m store bremser eller anden motor.
Men nu ved jeg den er forsikret på ærlig vis. Jeg gambler ikke med min økonomi for at spare 2000 kr om året. ( giver 4000 hos ETU med kasko)

Derud over vil gamle danske biler blive eftertragtede i forhold til at skat ikke kan kræve mere afgift af små ændringer, da der allerede R betalt fuld afgift fra ny. Veteranafgiftede biler skal holdes så tæt på original som teknisk muligt, ellers risikere man at blive flået af skat. Det er vilkårene og værd at have i baghovedet når man køber en klassiker.

Og det er alle ændringer fra original, dvs fælge, lak, indtræk, krom beslag i motorrummet osv.
Kunne den ikke købes som den står hos forhandleren i sin tid er skat i stand til at flå huden af dig i ekstra afgifter og bøder.
Min er heldigvis gammel dansk bil og derfor kan jeg godt ændre lidt hist og her, men lur mig om ikke de en dag får ondt i røven af det osse.

Mvh smeden.